Iemand ??In verband met een veiligheidsissue met de Belgische i6/i10 rijtuigen
heeft NS besloten per direct en tot nader order geen Nederlands
personeel meer in te zetten op de trein. De ritten met Belgisch
personeel worden wel voortgezet. Aan NMBS is gevraagd om meer eigen
personeel in te zetten om uitval van treinen zoveel mogelijk te voorkomen.
Achterliggende oorzaak van deze maatregel is, dat de laatste drie weken
er via NS personeel een aantal storingsmeldingen is geweest met
betrekking tot de vergrendeling van de deuren van de Belgische treinstellen.
Benelux probleem ?
Benelux probleem ?
Uit een Nederlandse spoorgroep:
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Benelux probleem ?
Ik heb zelf al 1 keer gezien dat men problemen had met de bediening met de deuren, geen idee of het hetzelfde probleem is die speelt.
Re: Benelux probleem ?
Er zijn bepaalde regels om met deze rijtuigen te rijden. Zo moet de hendel voor deurbediening op de traxx op bestendig open staan. Het lossen en vergrendelen van de deuren moet gebeuren door de treinbegeleider. De kabel voor de EP-rem mag niet aangesloten zijn, volgens sommige kan dit storing geven in de deuren (aha!!) en verder is het dus vooral nadenken als er een storing is en deze zaken nazien of ze ok zijn.
Re: Benelux probleem ?
Waarschijnlijk een probleempje bij NS met de opleiding van de jongere garde, die niet meer weet wat een Echte Trein is.....
Re: Benelux probleem ?
Dat van die EP rem lijkt mij, "technisch bijgeloof" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Benelux probleem ?
Niet echt, want afgelopen week nog een bericht gekregen met de nadruk op het feit dat de EP-kabel niet mag worden aangesloten. Dus het zal wel zeker ergens voor problemen zorgen.
Re: Benelux probleem ?
Best eigenaardig, hebben die rijtuigen in Belgie ook altijd zonder EP rem gereden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Benelux probleem ?
Neen, maar ik vermoed dat het probleem in de loc ontstaat. De treski heeft om dezelfde reden zonder EP rem gereden. Ongeacht of het nu de Belgische of buitenlandse rijtuigen waren. De NS rijtuigen voor de Benelux hebben geen EP-rem en dus kon men daar geen probleem hebben.
Re: Benelux probleem ?
Interessant, dan heeft een EP-rem ook nog verschillende "standaards" in Europa .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Benelux probleem ?
Je hebt EP-rem of niet. Op Nederlandse getrokken rijtuigen komt EP-rem niet voor. ICR en oudere zijn altijd gewoon klassiek pneumatisch geremd.dentheo schreef:Interessant, dan heeft een EP-rem ook nog verschillende "standaards" in Europa .
Verder de oudste dubbeldekkers (DDM-1) ook, DDAR zijn EP-geremd (lok of mDDM ook ED) maar zijn dan ook geen getrokken rijtuigen.
Dat de kennis van getrokken rijtuigen bij Nederlandse conducteurs, zover noodzakelijk, geheel weg is (niet alleen bij de zgn jongere personeelsleden), lijkt me logisch, immers in het binnenlandse verkeer komen getrokken treinen al jaaaaaren niet meer voor.
Overigens is een instructie van maximaal twee uurtjes wel voldoende voor een Benelux conducteur om alle eigenaardigheden van getrokken rijtuigen bij te leren, lijkt mij zo.......
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

Re: Benelux probleem ?
Blijkbaar niet, want de EP van de Belgische rijtuigen werkt niet samen met een traxx....Meesterpeter schreef:
Je hebt EP-rem of niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Benelux probleem ?
Er staat een bericht op OV-Magazine:
https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-pe ... aald-1245/
https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-pe ... aald-1245/
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Benelux probleem ?
Hoe geloofwaardig is dit?https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-personeel-van-belgische-benelux-treinen-gehaald-1245/ schreef:Dat er alleen meldingen van NS’ers zijn binnengekomen, heeft volgens hem ook te maken met een andere houding. “Belgen hebben er ook last van, maar geven die deur gewoon een schop.”
Re: Benelux probleem ?
Als het gaat over het een schop geven, dat gebeurde bij de varkensneuzen ook, bekijk dit filmpje maar eens vanaf 8 min 30 
http://www.vier.be/dekruitfabriek/video ... fyra/31218

http://www.vier.be/dekruitfabriek/video ... fyra/31218
Re: Benelux probleem ?
Het is een feit dat Belgisch spoorpersoneel iets meer zelfredzaamheid heeft dan het NS personeel, dat heeft gewoon te maken met de manier van opleiden en de algemene cultuur die in beide bedrijven verschillend is. Het is nu eenmaal een feit dat men in België nog iets meer zelfredzaamheid verwacht voor kleine defecten op te lossen. In Nederland gaat dat anders in zijn werk.trainlovertje schreef:Hoe geloofwaardig is dit?https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-personeel-van-belgische-benelux-treinen-gehaald-1245/ schreef:Dat er alleen meldingen van NS’ers zijn binnengekomen, heeft volgens hem ook te maken met een andere houding. “Belgen hebben er ook last van, maar geven die deur gewoon een schop.”