Treindienst Oudejaarsavond 2016 in Nederland
Op oudejaarsavond stopt de treindienst in Nederland rond 20.00 uur. De werkelijke tijd ligt per baanvak anders, immers vooral personeel moet nog naar een standplaats rijden alwaar ze
einde dienst hebben. Dat is een enorme logistieke puzzel, immers de treindienst stopt eigenlijk abrupt, maar al het rijdende personeel moet nog wel op de eigen standplaats uitkomen.
Ik was rond 19.00 uur nog te Zwolle om de allerlaatste intercity van 2016 (trein 1868) van Zwolle, via Lelystad, Schiphol en Leiden naar Den Haag Centraal te rijden.
Onderweg werd het hoe langer hoe stiller op het spoor, na Schiphol ben ik zelfs geen trein meer tegengekomen. De trein was overigens zeer goed bezet, na Schiphol zelfs erg druk. Te Leiden bestond nog een aansluiting op de trein naar Vlissingen, maar deze reed nog maar tot Den Haag HS. Achter mij zou er nog één "Sprinter" volgen tussen Leiden en Den Haag Centraal, de echt allerlaatste trein van 2016......
Traditiegetrouw stond de stationshal te Den Haag weer goed vol met mensen welke niet wisten dat er na 20.00 uur geen treinen meer reden (altijd weer zeer opvallend in een tijd met een overvloed aan on-line info) Ondertussen was het al 21.00 uur. Een mooi moment om gauw naar huis te gaan
Een goed 2017 toegewenst, Peter