kika schreef:En wat doe je met dezelfde eis waar je met een andere omgevingsfactor zit (spanning, ballast)?
Als je met een andere "omgevingsfactor" zit, zit je niet met dezelfde eis.
kika schreef:Ach, misschien vergaloppeer ik me, ik had bvb. de V250 in het achterhoofd. Je hebt wel een punt dat wanneer je zo bang bent voor een controle buitenshuis je beter de handdoek in de ring gooit, anderzijds moet je wel heel stevig in je schoenen staan wanneer je zegt dat je een trein nog wel zal afnemen wanneer die in orde is, wanneer je buurman zegt: nee, nooit meer om deze 15 redenen.
Als die 15 redenen te maken hebben met verstoringen van de seininrichting eigen aan het Duitse net, zie ik geen reden om te stoppen met rijden in België. De V250 daarintegen, bevestigt precies wat ik eerder zei: stop er dan maar volledig mee.
Om toch even duidelijk te zijn, want de termen worden een beetje door elkaar gebruikt: een afname is niet hetzelfde als een homologatie. Een afname is het accepteren en betalen van het bestelde materieel, door de koper (bv. de NMBS) van de bouwer (bv. Siemens). Een homologatie is de officiële toelating van een bepaald materieeltype op een bepaalde spoorweginfrastructuur, door de veiligheidsinstantie die voor die infrastructuur bevoegd is (bv. DVIS).
Een homologatie kan deel uitmaken van de contractuele voorwaarden in een bestelling, om over te gaan tot een afname.