Trein inhalen op tegenspoor
Trein inhalen op tegenspoor
Gisteren heb ik de treinreis Luxemburg - Blankenberge gemaakt met de speciale trein van de G.A.R. Op de terugreis had ik wel wat apart aan de hand: tussen Jemelle en Libramont hebben wij de gewone IC ingehaald op het tegenspoor, waarbij we kilometerslang naast elkaar hebben gereden totdat de andere trein een rood sein kreeg en wij voorlangs zijn gereden.
Hoe gebruikelijk is zoiets om treinen op doorgaand spoor buiten stations op deze wijze te laten inhalen?
Hoe gebruikelijk is zoiets om treinen op doorgaand spoor buiten stations op deze wijze te laten inhalen?
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Ja, sinds de concentratie van de seinhuizen gebeurt dat meer en meer, vooral dan op de minder drukke lijnen.Davy schreef:Gisteren heb ik de treinreis Luxemburg - Blankenberge gemaakt met de speciale trein van de G.A.R. Op de terugreis had ik wel wat apart aan de hand: tussen Jemelle en Libramont hebben wij de gewone IC ingehaald op het tegenspoor, waarbij we kilometerslang naast elkaar hebben gereden totdat de andere trein een rood sein kreeg en wij voorlangs zijn gereden.
Hoe gebruikelijk is zoiets om treinen op doorgaand spoor buiten stations op deze wijze te laten inhalen?
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Het is vooral iets dat enkel mogelijk is op rustige lijnen of op lijnen met voldoende wissels waardoor er over korte afstand een inhaaloptie is.
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Van Marloie tot Libramont naast elkaar, dat is wel een serieuze afstand 

-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Trein inhalen op tegenspoor
In de spits heb ik het tussen Tienen en Landen ook al weten gebeuren. Als de 'IC' De Panne - Landen, die overal halt houdt, een vertraging van ongeveer 5 minuten heeft, kan het zijn dat de P Brussel-Zuid - Hasselt/Genk deze inhaalt op tegenspoor. Is wel verschieten als je die langszij opeens ziet doorvliegen 
Vaak is het zo dat de IC Luik-Guillemins - Quiévrain in Landen hierdoor een paar minuten later moet vertrekken.

Vaak is het zo dat de IC Luik-Guillemins - Quiévrain in Landen hierdoor een paar minuten later moet vertrekken.
Re: RE: Re: Trein inhalen op tegenspoor
Nouja vanaf iets voorbij Jemelle tot net voor Libramont, op dat slingerstuk dus. Maar alsnog een flinke afstand...Shrek schreef:Van Marloie tot Libramont naast elkaar, dat is wel een serieuze afstand
Het gaf ook aanleiding tot hilarische taferelen in beide treinen, zeker ook omdat de Blankenberge-express een discorijtuig meehad.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Wie weet was dat inhaalmaneuver zelfs op voorhand voorzien, in de rubriek "extra animatie" ? :) In dat geval: petje af voor wie het bedacht heeft! Ambiance gegarandeerd en het kost geen centiempje meer!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Het gebeurt al wel eens, maar je moet inderdaad de ruimte hebben op tegenspoor, en duidelijke tijdswinst (of vermindering van de alternatieve vertraging) opleveren.
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Op de lijn 89 richting Kortrijk is het zelfs 's avonds rond de spits voorzien in de dienstregeling, het gebeurt daar dus elke dag. Vraag me niet meer met welke trein, daarvoor is 't iets te lang geleden, maar het gebeurt dus meer dan je denkt.
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Gebeurt ook op lijn 12 tussen Essen en Kalmthout, sinds de epb in Berchem hier aanstuurt.
Vooral in het weekend, omdat er dan meer ruimte is tussen de stoptreinen voor de Benelux, er zijn dan meer kansen.
Het kan echter ook in de week, als de Benelux uit Brussel ruim te laat is en achter de stoptrein zit. Eens de IC richting Antwerpen voorbij in Kalmthout kan de Benelux op rechterspoor door naar Essen , daar moet hij wel terug naar links voor de stoptrein uit de andere richting.
Vooral in het weekend, omdat er dan meer ruimte is tussen de stoptreinen voor de Benelux, er zijn dan meer kansen.
Het kan echter ook in de week, als de Benelux uit Brussel ruim te laat is en achter de stoptrein zit. Eens de IC richting Antwerpen voorbij in Kalmthout kan de Benelux op rechterspoor door naar Essen , daar moet hij wel terug naar links voor de stoptrein uit de andere richting.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Helaas durft men dit te weinig bij goederentreinen om een stoptrein in te halen. Het lijkt wel of men bij Infrabel schrik heeft van goederentreinen, zeker sinds de 'pest'maatregel dat ze niet meer voor uur mogen rijden...
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Jamaar er is wel een heel groot verschil he. Een stelletje kan 100m na de wissel naar tegenspoor al beginnen optrekken en zit zeer snel al aan de lijnsnelheid. Wanneer je met een lange goederentrein eerst moet afremmen, de wissel pakken, 700m wachten en dan langzaam optrekken, zit dat stoptreintje al 2 haltes verder. De tijdswinst is dus veel kleiner en vooral: je bezet het andere spoor een stuk langer.Tim schreef:Helaas durft men dit te weinig bij goederentreinen om een stoptrein in te halen. Het lijkt wel of men bij Infrabel schrik heeft van goederentreinen, zeker sinds de 'pest'maatregel dat ze niet meer voor uur mogen rijden...
Waar er wel courant "gespeeld" wordt is op de Athus-Meuse. Daar laat men soms een lichte goederentrein een zwaardere inhalen op één van de vele hellingen

-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Nu er over goederentreinen wordt gesproken: In Diepenbeek station, toen ik wat goederentreinen stond te spotten, kwam er eerst een trein uit de richting van Hasselt op normaalspoor. Slagbomen aan de overweg nabij bleven beneden en al kort volgde er een tweede goederentrein, ook komende van Hasselt... En niet veel later volgde er nog een derde, dit keer weer op normaalspoor, ook van Hasselt naar Bilzen. Volgens mij was het middernacht voorbij, dus dan heb je natuurlijk niet veel hinder van reizigerstreinen.
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Feit is dat er te weinig tegenspoor gereden wordt.
Dit is nodig om de kennis bij de bestuurders van de eventueel afwijkende toestanden (één sectie tussen 2 beheerde seinen) te bestendigen, het opsporen van defecten in seinen, overwegen, BSRM.
Ook handig dus om het aanbod wat te spreiden al moet gezegd dat ze opeen laten volgen op normaalspoor nodig kan zijn wegens werken.
Waar men bij Infrabel een heilige schrik van heeft is een trein op een wijkspoor zetten (behalve dan lijnen 12 en 59): in een aantal gevallen moet het bestendig tracé uitgezet worden en da's voor sommigen een reden om treinen toch maar minuten lang eerder op te houden.
Ook TC heeft daar schuld aan want zij worden uiteraard geacht het allemaal op te volgen.
En door deze nalatigheid gaat de Baan nu wijksporen opbreken wegens te weinig gebruikt...adieu stiptheid...
Dit is nodig om de kennis bij de bestuurders van de eventueel afwijkende toestanden (één sectie tussen 2 beheerde seinen) te bestendigen, het opsporen van defecten in seinen, overwegen, BSRM.
Ook handig dus om het aanbod wat te spreiden al moet gezegd dat ze opeen laten volgen op normaalspoor nodig kan zijn wegens werken.
Waar men bij Infrabel een heilige schrik van heeft is een trein op een wijkspoor zetten (behalve dan lijnen 12 en 59): in een aantal gevallen moet het bestendig tracé uitgezet worden en da's voor sommigen een reden om treinen toch maar minuten lang eerder op te houden.
Ook TC heeft daar schuld aan want zij worden uiteraard geacht het allemaal op te volgen.
En door deze nalatigheid gaat de Baan nu wijksporen opbreken wegens te weinig gebruikt...adieu stiptheid...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Trein inhalen op tegenspoor
Zijn de seinen zodanig geplaatst dat het overal mogelijk is via tegenspoor te rijden?