snelheidsbord Ekeren
snelheidsbord Ekeren
Vrijdagavond gezien op het eind van een stevig ICE + IC ritje, in 10uur Passau - Kalmthout met slechts tweemaal overstappen.. netjes.
In station Ekeren, groene pijl met witte 13 klaar 130kmh vanaf hier.
Daaronder echter een wit rond bord met fijne rand en daarin P120 en G100.
1) Is het nu ook gebruikelijk om de snelheid die niet meer geldt aan te geven ?
2) evolueren we stapsgewijze naar echte snelheden zoals op de weg en geen tientallen meer ?
In station Ekeren, groene pijl met witte 13 klaar 130kmh vanaf hier.
Daaronder echter een wit rond bord met fijne rand en daarin P120 en G100.
1) Is het nu ook gebruikelijk om de snelheid die niet meer geldt aan te geven ?
2) evolueren we stapsgewijze naar echte snelheden zoals op de weg en geen tientallen meer ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
snelheidsbord Ekeren
P120-G100 is aanduiding voor goederentreinen in die remregimes.
Remregimes krijgen aanduiding P (personen)of G (goederen) en een snelheidsaanduiding 60-80-90-100-120.
Deze komen ook zo voor op de panelen.
Geen sprake van 'echte' snelheidsaanduidingen voor het overige...
De 13 in een pijl, ik veronderstel dat u het bord refertesnelheid bedoelt?
Remregimes krijgen aanduiding P (personen)of G (goederen) en een snelheidsaanduiding 60-80-90-100-120.
Deze komen ook zo voor op de panelen.
Geen sprake van 'echte' snelheidsaanduidingen voor het overige...
De 13 in een pijl, ik veronderstel dat u het bord refertesnelheid bedoelt?
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: snelheidsbord Ekeren
Op het ronde bord waren die vermeldingen doorstreept, dus ik meen niet meer geldig.
Kan men remregimes tijdens de rit veranderen ?
Het gaf mij echt de indruk dat de p treinen tot daar 120 mochten en de goederen slechts 100...
De 13 staat in de klassieke groene driehoek en wijst naar boven...
Kan men remregimes tijdens de rit veranderen ?
Het gaf mij echt de indruk dat de p treinen tot daar 120 mochten en de goederen slechts 100...
De 13 staat in de klassieke groene driehoek en wijst naar boven...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: snelheidsbord Ekeren
Dat klopt, remregimes kunnen tijdens de rit veranderen. De treinen geremd in regime P mogen tot daar 120 km/h rijden (mits ze ETCS hebben) en vanaf daar slechts 100.dentheo schreef:Op het ronde bord waren die vermeldingen doorstreept, dus ik meen niet meer geldig.
Kan men remregimes tijdens de rit veranderen ?
Het gaf mij echt de indruk dat de p treinen tot daar 120 mochten en de goederen slechts 100...
Re: snelheidsbord Ekeren
Die P120 en G100 zijn types van goederentreinen, elke goederentrein heeft zo'n nummer, een P of een G plus de snelheid waarmee ze mogen rijden, ze kunnen dus ook bijvoorbeeld G60 zijn. De P120 en G100 zijn specialle klassen, omdat die snelheid maar op speciale baanvakken mag gereden worden, een P120 mag maar maximum 100 km/u bijvoorbeeld, zelfs al is de snelheid van de lijn bv. 160, omdat de afstand tussen de seinen te kort is om op tijd tot stilstand te komen voor een rood sein. Omdat ETCS zich daar niets van aantrekt (dan zie je meerdere secties ver en begint de remcurve altijd ver genoeg op voorhand), mogen ze onder ETCS ook 120 resp. 100 rijden, maar als ze uit de zone van ETCS gaan in Ekeren, moeten ze daarvan herinnerd worden dat ze die 120/100 niet mogen aanhouden.
Re: snelheidsbord Ekeren
nog even aanvullen dat goederentreinen in regime P sneller aansluiten remmen hebben dan goederentreinen in regime G.
Re: snelheidsbord Ekeren
Ik dacht altijd dat de remregimes verzet werden met de de gele hendel op de rijtuigen en wagens...niet tijdens het rijden...
Misschien iemand een foto van de bordencombinatie, ik heb het maar in de vlucht gezien .
Misschien iemand een foto van de bordencombinatie, ik heb het maar in de vlucht gezien .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: snelheidsbord Ekeren
Volgens mij heeft het deel van lijn 12 na Kapellen dan weer langere blokken ( 160kmh in toekomst ?), daar mag het dan weer wel ?Eimai schreef: De P120 en G100 zijn specialle klassen, omdat die snelheid maar op speciale baanvakken mag gereden worden, een P120 mag maar maximum 100 km/u bijvoorbeeld, zelfs al is de snelheid van de lijn bv. 160, omdat de afstand tussen de seinen te kort is om op tijd tot stilstand te komen voor een rood sein.
Ook zonder ETCS ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: RE: Re: snelheidsbord Ekeren
Neen, enkel op L139,165 en 166 mag het zonder ETCS.dentheo schreef:Volgens mij heeft het deel van lijn 12 na Kapellen dan weer langere blokken ( 160kmh in toekomst ?), daar mag het dan weer wel ?Eimai schreef: De P120 en G100 zijn specialle klassen, omdat die snelheid maar op speciale baanvakken mag gereden worden, een P120 mag maar maximum 100 km/u bijvoorbeeld, zelfs al is de snelheid van de lijn bv. 160, omdat de afstand tussen de seinen te kort is om op tijd tot stilstand te komen voor een rood sein.
Ook zonder ETCS ?
Re: snelheidsbord Ekeren
Wat is dan de hoogste snelheid van een goederentrein hier in Kalmthout ? 100 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: RE: Re: snelheidsbord Ekeren
Inderdaad, op voorwaarde dat hij in regime P zit en genoeg rempercentage heeft. Anders zal het max 90 of lager zijn.dentheo schreef:Wat is dan de hoogste snelheid van een goederentrein hier in Kalmthout ? 100 ?
Re: snelheidsbord Ekeren
dentheo schreef:Ik dacht altijd dat de remregimes verzet werden met de de gele hendel op de rijtuigen en wagens...niet tijdens het rijden...
Misschien iemand een foto van de bordencombinatie, ik heb het maar in de vlucht gezien .
Dat is de individuele instelling per wagen. Het aanduiden van een categorie trein gaat verder dan alleen die hendels. Heeft ook te maken met het type wagen. De hele reglementering rond rijden in P en G is niet echt samen te vatten in 2 regels jammer genoeg. Zeker niet als het een reizigerstrein betreft.
Bij reizigers komt er nog een categorie bij
remregimes G, P en R. Alles zit in tabellen gegoten en er bestaan een hoop regels over wat waar in rekening moet gehouden worden. Je moet maar eens op reizigers rijtuigen kijken en dan zal je die melding wel ergens vinden.
Voor elk regime staat er een afzonderlijk remgewicht vermeld.
Re: snelheidsbord Ekeren
En om het nog ingewikkelder te maken zijn ook konvooien toegestaan waarvan een deel in G en een deel in P geremd is.
In verband met remming las ik ooit in een (wellicht oud) document dat er een alternator 'bergen' of 'vlakte' op bepaalde wagens voorkwamen.
Nooit gezien maar moest iemand foto's hebben, graag.
Theo, tijdens de rit worden de hendels niet verzet.
Dat gebeurt bij stilstand aan elk gesleept element.
Wat het tractieelement betreft moet je de bestuurders alhier bevragen.
In verband met remming las ik ooit in een (wellicht oud) document dat er een alternator 'bergen' of 'vlakte' op bepaalde wagens voorkwamen.
Nooit gezien maar moest iemand foto's hebben, graag.
Theo, tijdens de rit worden de hendels niet verzet.
Dat gebeurt bij stilstand aan elk gesleept element.
Wat het tractieelement betreft moet je de bestuurders alhier bevragen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: snelheidsbord Ekeren
Voor wat betreft reizigerstreinen staat de loc normaal in regime P, doch daar zijn ook uitzonderingen op indien de trein heel lang is, samenstelling langer dan 18 rijtuigen (zoals we heden wel weten geen dagelijks beeld).
Re: snelheidsbord Ekeren
Misschien toch eens kort de regimes P, G en R toelichten?
Is niet zo mijn winkel dus laat jullie gaan!
Is niet zo mijn winkel dus laat jullie gaan!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.