*schop*
In 2014 heeft de SNCF de laatste schijf van Duplex stellen in het EuroDuplex-contract afgeroepen. Het gaat hier om 40 stellen die voornamelijk op de nieuwe HSL Tours-Bordeaux en Le Mans-Rennes zullen rijden. De stellen stonden bekend onder de werknaam EuroDuplex Atlantique, en nu door de SNCF ook bestempeld als "Océane".
In deze stellen zijn er een aantal nieuwigheden tov de EuroDuplex:
* Nieuwe stoelen in 1ste klasse (beweren ze, is feitelijk zelfde model als in gerenoveerde TGV-PSE, maar met ander stofje), die in de rijrichting kunnen draaien
* In 1ste klasse 2 USB-poorten en 1 stopcontact per stoel, in 2de klasse 2 USB-poorten en 1 stopcontact per 2 stoelen
* Maar 2 eerste klasse rijtuigen ipv 3, daardoor stijgt het aantal totaal zitplaatsen wel naar 556
* Nieuw ontwerp van de bar, meer in de stijl zoals op ICE-3 nu met zitbankjes rechts ipv de krukjes links voordien
* Wifi over de hele trein, wel pas vanaf 2017, courtesy van Orange die via hun 4G netwerk de verbinding voorziet. Ik verwacht in 2de klasse wel een soort van downloadlimiet, of alleszins traffic shaping (lagere snelheid).
Beeldjes en andere media via de nieuws-sectie van SNCF:
http://www.sncf.com/fr/presse/fil-info/ ... ane/140916
Of anders via de gewoonlijke Franse media te vinden (Google TGV Océane)..
In de marge: Alstom gaat na deze order waarschijnlijk haar fabriek in Belfort sluiten, waar tot nu toe alle Alstom-locs en TGV motorbakken zijn gebouwd. De toekomstige TGV zullen dan in Reichshoffen (aangedreven rijtuigen/motorbakken), waar nu de Régiolis wordt gebouwd en Aytré (waar nu al de TGV-rijtuigen worden gebouwd) worden gebouwd.
Volgens mij is dat een zéér idiote zet, ondanks dat Alstom geen Franse bestellingen meer binnenhaalt. Men moet bij de SNCF eens zwaar lobbyen om al die renovatie-operaties over te hevelen naar Alstom, zodat de Technicentres opnieuw tijd krijgen voor hun hoofdtaak: onderhoud. Als je eens ziet hoe het gemiddelde TGV/Thalys/Eurostar-stel eruitziet na 5 jaar rijden, zegt dat genoeg denk ik