IJzeren Rijn
Re: IJzeren Rijn
Inderdaad, heb ook al meermaals opgemerkt dat er, niet in Hamont, maar in Neerpelt een stelletje MW41 zo lang staat "wortel te schieten" en blijft stationair draaien gedurende +/- drie kwartier. Wat Hamont betreft weet ik het niet. En nu kan ik er naast zijn, maar ik herinner me dat er dan een stel vanuit Mol (Antwerpen) in Neerpelt binnenkomt en halt houdt, vervolgens doorrijdt naar Hamont en dan terugkomt naar Neerpelt en koppelt met het wachtende stel en vertrekt richting Mol (Antwerpen). Kan zoals eerder gezegd zijn dat ik ernaast zit. Trouwens, Hamont wordt niet elk uur bediend dacht ik ?
Misschien kan hier iemand de ware situatie beschrijven als die afwijkt van mijn versie.
Misschien kan hier iemand de ware situatie beschrijven als die afwijkt van mijn versie.
Re: IJzeren Rijn
Zoals al gezegd kun je het sowieso vergeten dat een MW41 ooit zal rondrijden in combinatie met MS08 of om het even welk ander elektrisch materieel...
Ik veronderstel dat er een doorgaande IC-verbinding Hamont - Antwerpen zal zijn (met P's naar Brussel in de spits??) en dat het stuk tussen Hasselt en Mol als L-trein door het leven zal gaan (of toch IC om politieke redenen) en dan in Mol aansluiting zal geven.

Ik veronderstel dat er een doorgaande IC-verbinding Hamont - Antwerpen zal zijn (met P's naar Brussel in de spits??) en dat het stuk tussen Hasselt en Mol als L-trein door het leven zal gaan (of toch IC om politieke redenen) en dan in Mol aansluiting zal geven.
Re: IJzeren Rijn
ook begrijpelijk dat ze niet commercieel gekoppeld worden. Op de Desiro heb je totaal geen toezicht/controle op de dieselmotoren en andere aanwijzingen. Op de MW41 heb je dan weer geen controle over stroomafnemer en bijhorende diensten van het eventueel gekoppeld motorstel. Dan spreken we nog niet over controle deuren en andere zaken die niet op elkaar zijn afgestemd.
Re: IJzeren Rijn
De koppeling tussen Hasselt-Mol en Hamont-Antwerpen zal bij een elektrificatie uiteraard vervallen. Het is maar te hopen dat het dan een Hasselt-Herentals wordt, zodat er toch nog redelijk wat aansluitingen zijn in alle richtingen.
Re: IJzeren Rijn
Hasselt-Herentals dan, welk traject is dat, of gaat die dan ook via Mol?Shrek schreef:De koppeling tussen Hasselt-Mol en Hamont-Antwerpen zal bij een elektrificatie uiteraard vervallen. Het is maar te hopen dat het dan een Hasselt-Herentals wordt, zodat er toch nog redelijk wat aansluitingen zijn in alle richtingen.
Re: RE: Re: IJzeren Rijn
Uiteraard langs Mol, andere sporen liggen er daar nietCatenist schreef:Hasselt-Herentals dan, welk traject is dat, of gaat die dan ook via Mol?Shrek schreef:De koppeling tussen Hasselt-Mol en Hamont-Antwerpen zal bij een elektrificatie uiteraard vervallen. Het is maar te hopen dat het dan een Hasselt-Herentals wordt, zodat er toch nog redelijk wat aansluitingen zijn in alle richtingen.

Re: RE: Re: IJzeren Rijn
Neen, in dat geval zou je de dienstregeling van vandaag kunnen behouden. Ik ga gewoon uit van een verlengingen van Hasselt-Mol tot in Herentals. Met het verdwijnen van de diesels op de IC zijn er dan toch genoeg MW41 over om dat extra stukje te rijden.Catenist schreef:Maar dan ga je ervan uit dat Hasselt-Mol ook al geëlektrificeerd is op dat moment?
Re: IJzeren Rijn
Maar wat zijn eigenlijk precies de plannen met Mol - Hasselt? Zou die ook niet geëlektrificeerd zal worden rond hetzelfde moment als Mol - Hamont?
Het zou immers de enige overgebleven (reizigers-)diesellijn in de ruime omgeving worden en het lijkt me nogal inefficiënt om voor die 40 km een heel dieselbedrijf in stand te houden, zelfs als je de verbinding nog doortrekt tot Herentals of Lier. Oké, op Charleroi - Couvin heb je hetzelfde, maar daar gaat het om een nogal geïsoleerde lijn en geen verbinding tussen twee geëlektrificeerde hoofdlijnen.
Of nog: wat gaan ze eigenlijk met al die vrijgekomen MW41's doen als er volledig elektrisch materieel rijdt naar Hamont? Die allemaal naar Oost-Vlaanderen sturen?
Het zou immers de enige overgebleven (reizigers-)diesellijn in de ruime omgeving worden en het lijkt me nogal inefficiënt om voor die 40 km een heel dieselbedrijf in stand te houden, zelfs als je de verbinding nog doortrekt tot Herentals of Lier. Oké, op Charleroi - Couvin heb je hetzelfde, maar daar gaat het om een nogal geïsoleerde lijn en geen verbinding tussen twee geëlektrificeerde hoofdlijnen.
Of nog: wat gaan ze eigenlijk met al die vrijgekomen MW41's doen als er volledig elektrisch materieel rijdt naar Hamont? Die allemaal naar Oost-Vlaanderen sturen?
Re: IJzeren Rijn
Ik zou er niet op rekenen dat Mol-Hasselt snel bovenleiding krijgt. Dat stond niet in de vorige investeringsplannen terwijl Mol-Neerpelt altijd al voorzien geweest is (enkel de timing durfde wel eens wijzigen). Bovendien rijden er op Mol-Hasselt minder treinen en zijn die treinen ook veel minder zwaar, waardoor de winst door elektrisch te rijden ook kleiner is.
Re: IJzeren Rijn
Momenteel is het verschil qua treinaanbod toch niet al te groot, vind ik. In de week heb je evenveel treinen (eentje per uur) en ook de samenstellingen zijn niet spectaculair verschillend, gewoonlijk rijdt (bijna) de helft van de samenstelling door naar Hasselt. Enkel in het weekend is er een verschil doordat er naar Hasselt slechts om de twee uur gereden wordt.
Neemt niet weg dat het stuk naar Neerpelt-Hamont(-Weert) wellicht het grootste potentieel heeft inzake elektrificatie, maar ik blijf het onlogisch vinden dat er wellicht nog lange jaren een heel dieselapparaat in stand zou worden gehouden (treinen, onderhoud, tankinstallaties, bestuurders met bijbehorende opleidingen en materieelkennis, ...) voor één enkel overblijvend lijntje.
Neemt niet weg dat het stuk naar Neerpelt-Hamont(-Weert) wellicht het grootste potentieel heeft inzake elektrificatie, maar ik blijf het onlogisch vinden dat er wellicht nog lange jaren een heel dieselapparaat in stand zou worden gehouden (treinen, onderhoud, tankinstallaties, bestuurders met bijbehorende opleidingen en materieelkennis, ...) voor één enkel overblijvend lijntje.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: IJzeren Rijn
Tenzij lijn 18 dan toch ooit terug in dienst zou komen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: IJzeren Rijn
Is zo'n man ook boekhoudkundig een beetje daar ? Het zou mij verbazen van die terugverdieneffecten.JPL107 schreef:Volgens een berekening van de voorzitter van de CD&V kamerfractie is de elektrificatie van Mol - Hamont en Mol - Hasselt terugbetaald in 4 jaar via terugverdieneffecten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: IJzeren Rijn
Als je het hele diesel gebeurt kan afschaffen ben je vrij snel in staat om fte's uit te sparen. Ook is het niet meer nodig om twee soorten trein apart te behandelen. Je kan de "reserve" gemeenschappelijk gebruiken. Dat moet toch ergens geld opleveren...
Re: RE: Re: IJzeren Rijn
Probleem is dat de eenmalige investering heel groot is, het is economisch gezien beter die over langere tijd uit te smeren en het dieselbedrijf langzaam te laten uit sterven.profke schreef:Als je het hele diesel gebeurt kan afschaffen ben je vrij snel in staat om fte's uit te sparen. Ook is het niet meer nodig om twee soorten trein apart te behandelen. Je kan de "reserve" gemeenschappelijk gebruiken. Dat moet toch ergens geld opleveren...