Lijn 278

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Shrek

Lijn 278

Bericht door Shrek »

hallo allemaal,
Ik ben onlangs te weten dat er in Sint-katelijne-waver vroeger een aftakking van L27/25 richting het centrum ging. Het zou gaan om lijn 278. Weet iemand hier misschien waarvoor deze lijn gebruikt werd (passagiers? de veiling?) of waar ze juist ligt?
Alvast bedankt
Tim

Bericht door Tim »

Lijnen met nummers in de 200 zijn industrielijnen :wink:
De 278 was maar een kort lijntje, nog geen 2 km.
Het heeft er ook maar 7 jaar gelegen, uiteindelijk heeft er nooit een trein op gereden...
Mechanik

Bericht door Mechanik »

jawel :-) de werktrein :-)
Elgar

Bericht door Elgar »

Als je met de trein van Mechelen komt, kan je het begin van de bedding nog goed zien liggen.
Lijn 278 takte van lijn 27B vlak voor de ring rond Mechelen af en men had er zelfs een tunnel (onder de ring) voor aangelegd die je nog steeds ziet liggen.
De lijn liep naar het industriegebied waar ook de groentenveiling gelegen is (van 't school gezien naar het oosten).
Laatst gewijzigd door Elgar op 06 okt 2006, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim

Bericht door Tim »

Mechanik schreef:jawel :-) de werktrein :-)
Die dan buiten beschouwing gelaten :P
Shrek

Bericht door Shrek »

Elgar schreef:Als je met de trein van Mechelen komt, kan je het begin van de bedding nog goed zien liggen.
Lijn 278 takte van lijn 27B vlak voor de ring rond Mechelen af en men had er zelfs een tunnel (onder de ring) voor aangelegd die je nog steeds ziet liggen.
De lijn liep naar het industriegebied waar ook de groentenveiling gelegen is (van 't school gezien naar het oosten).
aha daar dus :P
ik dacht dat die lijn begon waar lijn leuven-anwerpen onder L25 gaat (daar liggen 2 tunneltjes voor 1 spoor). maar dat is wat uit de richting :roll:
waarom is die lijn dan aangelegd geweest? een groot bedrijf dat zich ging vestigen in waver maar nooit gekomen is?
Elgar

Bericht door Elgar »

Shrek schreef: aha daar dus :P
ik dacht dat die lijn begon waar lijn leuven-anwerpen onder L25 gaat (daar liggen 2 tunneltjes voor 1 spoor). maar dat is wat uit de richting :roll:
In dat 2de tunneltje onder lijn 25, lag de vertakking naar lijn 25A (Mechelen - Antwerpen-Zuid). 8)
De vertakking van lijn 278 ligt een paar 100 meter verder op uw rechterkant als je van Mechelen komt.
Shrek schreef: waarom is die lijn dan aangelegd geweest? een groot bedrijf dat zich ging vestigen in waver maar nooit gekomen is?
In dat industriepark heb je vooral bedrijven voor opslag en transport van groenten geloof ik. Misschien waren er ooit plannen geweest om de groenten per spoor te vervoeren?
Ik zou het eigenlijk niet weten..
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Yep .. dit is juist. Een oude rangeerder dat ik heb aangesproken te Muizen kon dit zelfs nog bevestigen en heeft de bediening zelf nog gedaan. Het ging om een bediening die elke dag heeft gereden. Vertrekkende uit Muizen en op tegenspoor naar de veiling. Daar ter plekke zou een bundel van 3 sporen hebben gelegen. Maar spijtig genoeg is dit opgedoekt geweest.

Waar je ook nog het oude douanekoer dat je nog ter hoogte van Mechelen-Nekkerspoel ziet liggen had in zijn vroegere tijd ook drukkere tijden mee gemaakt.
Shrek

Bericht door Shrek »

dus er hebben wel treinen over gereden? :P
Bert

Bericht door Bert »

Shrek schreef:dus er hebben wel treinen over gereden? :P
Ja, de opbraaktrein: http://users.pandora.be/brail/foto/5167.htm :mrgreen:
Plaats reactie