Ik geef toe, zoiets op poten zetten is niet makkelijk. Ten eerste is er de politieke wil voor nodig om de NMBS te willen redden, ipv er een politiek wingewest te willen maken. Alleen al dat zal een kleine revolutie zijn.
Ten tweede geloof ik, dat je best geleidelijk tewerk gaat. Een proefproject op een paar lijnen, liefst lijnen die nu niet worden bediend. Met een financiering die niet uit de grote pot komt. Ik stel het me een beetje voor zoals in de contractsector in Nederland, zonder volledig gelijk te zijn, zie ik wel gelijkenissen. Het grootste verschil zou zijn, dat ik niet meteen bediende lijnen zou uitbesteden, maar lijnen die momenteel slechts voor het goederenverkeer worden gebruikt (Gent-Zelzate, Tessenderlo-Diest) terug zou bedienen, maar met lichtere voertuigen, en met eenmansbediening. Liefst door de NMBS zelf, maar dat is voor mij geen noodzaak.
Ik heb geen welomlijnd plan, maar ik geloof wel dat je best geleidelijk te werk gaat. Dit is een mogelijk scenario, er zijn er natuurlijk nog andere.