Dan kunnen de mensen alvast wennenDavy schreef:Zondag reed er een Desiro heen en terug als IC Gouvy - Luik (op Guillemins gekeerd wegens de vertraging van 80 minuten) nadat een I10-stammetje defect is geraakt.

Dan kunnen de mensen alvast wennenDavy schreef:Zondag reed er een Desiro heen en terug als IC Gouvy - Luik (op Guillemins gekeerd wegens de vertraging van 80 minuten) nadat een I10-stammetje defect is geraakt.
JaDavy schreef:Gaan die I10-rijtuigen op termijn vervangen worden door Desiro?
Als je met raar eigenaardig bedoelt, heb je gelijk. Maar als raar zeldzaam betekent, moet je maar eens wat rondrijden: Antwerpen - Charleroi, Brussel - Essen, Antwerpen - Oostende, Antwerpen - Gent en ik vergeet er nog wel enkele.Stijn91 schreef:Zaterdag reed S1567 met 2 Desiro's, normaal met 1 Desiro.
Ik heb zaterdag 2 IC's gezien met Desiro's, blijft toch iets raar.
Kortrijk-Brugge, Gent-Mechelen-Leuven, Sint-Niklaas-Leuven. Antwerpen-Noorderkempen (is een IC, maar eigenlijk een L-Trein). Kortrijk-Schaarbeek (E427-E418-E420-E421).overweg13 schreef:Als je met raar eigenaardig bedoelt, heb je gelijk. Maar als raar zeldzaam betekent, moet je maar eens wat rondrijden: Antwerpen - Charleroi, Brussel - Essen, Antwerpen - Oostende, Antwerpen - Gent en ik vergeet er nog wel enkele.Stijn91 schreef:Zaterdag reed S1567 met 2 Desiro's, normaal met 1 Desiro.
Ik heb zaterdag 2 IC's gezien met Desiro's, blijft toch iets raar.
Vanaf wanneer zou dit dan het geval zijn?groentje schreef:Jakkes. Ik had het al gehoord, maar het blijft schandalig om op een verbinding als Luik-Luxemburg voorstadsmaterieel in te zetten.
Inderdaad, de treinen zijn niet echt comfortabel voor een langere rit. Nu zijn er niet veel reizigers die bijvoorbeeld volledig Luik - Luxemburg doen, maar het is niet bepaald een toename van comfort zo.groentje schreef:Jakkes. Ik had het al gehoord, maar het blijft schandalig om op een verbinding als Luik-Luxemburg voorstadsmaterieel in te zetten.
Het systeem met locs is heel duur en kost heel veel tijd om te keren. Daar wil men al lang vanaf.Nadleeh schreef:Inderdaad, de treinen zijn niet echt comfortabel voor een langere rit. Nu zijn er niet veel reizigers die bijvoorbeeld volledig Luik - Luxemburg doen, maar het is niet bepaald een toename van comfort zo.groentje schreef:Jakkes. Ik had het al gehoord, maar het blijft schandalig om op een verbinding als Luik-Luxemburg voorstadsmaterieel in te zetten.
Is het omdat het I10 elders nodig is, of gaat het materieel eruit? Of heeft het te maken met de locs?
Ik schreef bijna dat dit heel subjectief is, maar dat is het eigenlijk niet: het is waarschijnlijk perfect "meetbaar". Mijn generatie (de zestigers en ouder) zijn over het algemeen een stuk kleiner dan de jongere generaties, en net de zetels die jij opsomt als zijnde ergonomisch (zeker de I11 en ms96) zijn voor ons niet bepaald comfortabel. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat je er absoluut ongemakkelijk in zit. Maar toch: mijn vrouw is 10 cm kleiner dan ik en kan onmogelijk 100 % comfortabel gaan zitten in I11 of ms 96. De 10 cm extra die ik heb, maken het al wat minder precair. Je kunt nu eenmaal zelden voor iedereen goed doen. Het kan gek klinken, maar eigenlijk waren de houten banken van de K-rijtuigen en de L-rijtuigen nog het comfortabelst van allemaal.Shrek schreef:
Maar los daarvan: ik vind de huidige I10 eigenlijk niet zo super hoor. Veel te zachte zetels waarin ik na een uurtje al rugpijn krijg. De zetels van een I11, break, M6 of MS96 zijn veel ergonomischer dan die versleten I10
De I11 heeft ook nog geen ETCS. Een snellere oplossing voor de MS96 is er ook niet. Eens je het prototype klaar en gehomologeerd hebt is het niet zoveel verschil meer om er 10 dan wel 140 uit te rusten.Steve schreef:Maar het neemt niet weg dat een verbinding Luik - Luxemberg een van de laatste is waar een Desiro zou thuishoren. Dit staat totaal haaks op de verklaring van de NMBS dat de Desiro's langzaamaan naar hun "bedoelde" verbindingen zouden verkassen en zo verdwijnen van verbindingen waar ze eigenlijk niet thuishoren.
Het is te begrijpen dat men van het omlopen van de loc af wil; maar daar zijn toch ook heel wat andere oplossingen voor mogelijk? Bij behoud van het huidige materieel kan met stuurrijtuigen I11 toevoegen en anders zijn er nog steeds de tweespannige MS96 die trouwens meerdere jaren tussen Luik en Gouvy gereden hebben. Oké, die hebben misschien geen ETCS maar dat kan prima opgelost worden, desnoods met een beperkt deel van de reeks.