Ik had een Swiss Pass voor 3 dagen en heb een nogal intensief programma afgewerkt.
Ondertussen zijn de spoorwegen die ik bereisde ook inbegrepen in het Interrail-ticket.
Wat mij betreft warm aanbevolen.
Kaartje van de bereisde lijnen is hier te vinden (klik voor grote versie) :

De reis begint in Zürich. Ik kwam er met de nachttrein EN414 vanuit Kroatië.
EN 414 : Zagreb Gl. Kol. 18h38 - Zürich 09h20.
Een blik op de vertrektabel van Zagreb Glavni Kolodvor :

En dan op het eerste perron even langs het stationskapelletje :

Onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet" dus nog snel een schietgebedje om een leeg compartiment af te smeken ...

Hier mijn Sparnight-ticket, omgerekend ongeveer 70€. Een weekje op voorhand gekocht in het station van Zagreb.

In eerste instantie lijkt mijn schietgebedje te werken, na vertrek in Zagreb heb ik in elk geval het rijk alleen.

Het is de eerste maal dat ik de volledige lijn tussen Zagreb en Ljubljana bereis, een mooie rit door de Sava-vallei.
De omstandigheden (schemering en vensters die niet open kunnen) maakten fotograferen niet echt mogelijk.
In Ljubljana is mijn schietgebedje dan helaas uitgewerkt...
Tot de volgende ochtend in Feldkirch zitten we nu met zes in mijn compartiment. Bovendien zijn mijn medereizigers nogal "volumineus", het wordt wel erg krap.
Tussen korte dutjes door breng ik dan ook nogal wat tijd in de gang door om letterlijk op adem te komen...

In Schwarzach Sankt Veit voorziet de uurregeling meer dan een uur stilstand om op het treingedeelte Graz-Zürich te wachten.
Ook al niet erg bevorderlijk voor de nachtrust. Slapen lukt me echt tien keer beter in een rijdende trein.
Maar goed, stipt op tijd en al bij al nog redelijk monter bereik ik stipt op tijd Zürich waar ik eerst nog wat plaatjes van mijn nachttrein maak.
Papieren koersbordje :

Dit is het zitrijtuig van de Sloveense spoorwegen waarin ik de nacht doorbracht :

En dit is het rijtuig waar ik bij een volgende gelegenheid toch maar weer voor ga kiezen

Ook het slaaprijtuig Graz-Zürich viel me nog speciaal op. Een AB30 als ik me niet vergis ? In elk geval mijn favoriete type slaapwagen in de tijd dat ik als steward werkte bij Wagons-Lits.

Vervolgens een zware aderlating om dit ticket te bekomen.
Daar moeten we dus maximaal gebruik van gaan maken in de komende drie dagen

Deze treinen zal ik vandaag nemen :

Onderweg van Zürich naar Luzern :

De SBB CFF FFS denkt ook aan de klanten van de toekomst :

In Luzern overstap op deze trein richting Sankt-Gallen :

Slechts één halte verder stap ik alweer af voor een bezoek aan iets dat al heel lang op mijn lijstje stond :

Hier enkele beelden van mijn bezoek aan het Verkehrshaus.

Sneeuwruimer vanop de Gotthard-bahn :

Zo zag het er op de autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein uit (enkele decennia geleden...) :

De Gotthardlijn in de buurt van Wassen, met de bekende keertunnels. Hier kom ik later vandaag nog "in het echt"...

De spoorweg waakte ooit over de jongedames op reis :

Deze opstelling stond er naar aanleiding van de opening van de Gotthard-Basistunnel die eerder in 2016 openging en sinds december 2016 ook door reizigerstreinen gebruikt wordt.

Het was een erg interessant bezoek. Ik bracht uiteraard de meeste tijd door in het gedeelte dat aan de spoorwegen gewijd is maar vond ook de sectie over de luchtvaart zeer interessant.
Verderzetting van de reis langs de noordkant van het Vierwoudstedenmeer :

Onderweg komen we langs een plaatsje dat bekend is bij liefhebbers van ons koningshuis.

En al snel kom ik aan in Arth-Goldau :

Blik naar het zuiden :

De ICN naar Lugano laat ik voorbijgaan :

Want ik ga met deze trein verder :

Bij het uitrijden van Arth-Goldau krijg ik de raad een andere hobby te zoeken !
Wat hebben mensen toch tegen treinliefhebbers

We komen de voorziene driemaal voorbij de kerk van Wassen...

En komen dan aan in Göschenen, vlak voor het noordportaal van de "oude" Gotthardtunnel.
Dit is de laatste zomer voor de ingebruikname van de basistunnel. Ik vermoed dus dat er wat meer spottersactiviteit is dan anders...
Er staan in elk geval heel wat mensen te fotograferen op het ogenblik dat ik aankom :

Mooie perronoverkapping :

Het noordportaal (anno 1882) :

Mijn volgende bestemming staat hier aangegeven :

Een halfuur voor mijn trein richting Andermatt zie ik deze alvast de klim aanvatten :

En dit is de trein waarmee ik zal vertrekken richting Andermatt en Brig, deze vertrekt vanaf het plein voor het stationsgebouwtje van Göschenen :

We zijn begonnen aan de klim :

Göschenen ligt al vrij snel diep onder ons :

De oude Gotthardpasweg :

We naderen Andermatt :

Verder reizend richting Brig bereiken we het station van Realp.

Realp is de oostelijke terminus van de autotrein door de Furka-basistunnel.

De "Furka-Bergstrecke" is ondanks opening van de basistunnel behouden gebleven en wordt nog steeds gebruikt door toeristische treinen.
Mijn gewone regionale trein gaat wel via de basistunnel. Aan de westkant van de tunnel bereiken we het station van Oberwald.

Hier nog wat verdere beelden van de "afdaling" naar Brig :

Dit is de avontuurlijke hangbrug nabij Fürgangen-Belwald :

Afwisselend over gewone spoorweg en tandradspoorweg gaat de afdaling verder

Kort voor 19u bereiken we het station van Fiesch en hou ik het fotograferen voor bekeken.

In Brig aangekomen is het een tiental minuutjes stappen tot aan mijn hotel.
Onderweg steek ik de "Rotten" over, niet veel meer dan een beek...
Moeilijk voorstelbaar dat deze verderop uitgroeit tot de uit de kluiten gewassen Rhône.

Dit is mijn onderkomen voor de komende nacht :

Na het avondeten is het even extra slikken bij het zien van de rekening. Na enkele dagen Kroatië (in weinig toeristische gebieden) is het contrast met de Zwitserse prijzen eens zo groot

Hoe het de volgende dag verder ging lezen jullie in een volgende post.