L36 Ontsporing reizigerstrein
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Het is in dezelfde zone en zelfs met dezelfde treinreeks (indien ik mij niet vergis) dat er maanden terug een gewonde reiziger viel toen een Break te snel door de wissels ging. Dat was ook op een namiddag in een weekend. Ik voel mij als reiziger die vaak exact deze trein neemt, altijd wat onzeker. Je hebt daar iets langere stukken en dan is het weer remmen om door de wissels te rijden om van de hoge sporen af te zakken naar lijn 36.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Als je de luchtfoto's bekijkt vindt ik het vreemd dat de voorste kant van het middenrijtuig op het rechtse spoor staat en de achterkant op het linkerspoor staat. Lijkt wel of de wissel versprongen is tijdens het passeren van deze wissel.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Waar is de eerste as op de voorste bogie? De tweede as Is nog op zijn plaats. Daar waar De eerste was zie je de afgerukte motor met neusophanging. De tweede bogie Is volledig.
Ik bedoel dus,dat Het ongebruikelijk Is bij een "ontsporing",dat er een as afgerukt wordt uit de bogie.
Ik bedoel dus,dat Het ongebruikelijk Is bij een "ontsporing",dat er een as afgerukt wordt uit de bogie.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Ik vind de spoorslinger heel opvallend.
Vraag is waarom er een (nood)remming werd gegeven en hoe kan het zulke slinger tot gevolg hebben in de veronderstelling dat er een remming werd ingezet.
Vraag is waarom er een (nood)remming werd gegeven en hoe kan het zulke slinger tot gevolg hebben in de veronderstelling dat er een remming werd ingezet.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Is die niet op één van de foto's te zien?nighttrain schreef:Waar is de eerste as op de voorste bogie? De tweede as Is nog op zijn plaats. Daar waar De eerste was zie je de afgerukte motor met neusophanging. De tweede bogie Is volledig.
Ik bedoel dus,dat Het ongebruikelijk Is bij een "ontsporing",dat er een as afgerukt wordt uit de bogie.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Inderdaad, die is losgekomen en de heuvel afgerold.dekooiker schreef:Is die niet op één van de foto's te zien?nighttrain schreef:Waar is de eerste as op de voorste bogie? De tweede as Is nog op zijn plaats. Daar waar De eerste was zie je de afgerukte motor met neusophanging. De tweede bogie Is volledig.
Ik bedoel dus,dat Het ongebruikelijk Is bij een "ontsporing",dat er een as afgerukt wordt uit de bogie.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Weet iemand vanaf welk spoor die trein in Leuven vertrokken is?
De lijnen 53 en 35 zijn onderbroken. Heeft die trein over de wisselstraat alle sporen gekruist? Of is de bovenleiding vernield boven al die wissels?
De lijnen 53 en 35 zijn onderbroken. Heeft die trein over de wisselstraat alle sporen gekruist? Of is de bovenleiding vernield boven al die wissels?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Blijkbaar zijn seinen en bovenleiding beschadigd van lijn 53 alsook de bovenleiding van lijn 35.Paul schreef:Weet iemand vanaf welk spoor die trein in Leuven vertrokken is?
De lijnen 53 en 35 zijn onderbroken. Heeft die trein over de wisselstraat alle sporen gekruist? Of is de bovenleiding vernield boven al die wissels?
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
De mededeling op de nmbs website lijkt op het eerste zicht wel OK. Enkel een zwart logo, geen andere banners.
Maar het dodelijke slachtoffer wordt niet vermeld.
Maar het dodelijke slachtoffer wordt niet vermeld.
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Een losse as, wat kromgetrokken spoorstaven, een los getrokken spoorstaaf, het allemaal niet bijzonder bij zo'n ontsporing.
De krachten welke dan optreden zijn zo enorm groot dat dit gewoon gebeurd. Daar is het materieel en materiaal gewoonweg niet op berekend.
Dat beide lijnen buiten dienst zijn komt doordat de bovenleiding ruim is uitgeschakeld. Een standaard veiligheids procedure.
De officiele onderzoeksresultaten zullen de ware reden van dit ongeval tzt wel aangeven.
De krachten welke dan optreden zijn zo enorm groot dat dit gewoon gebeurd. Daar is het materieel en materiaal gewoonweg niet op berekend.
Dat beide lijnen buiten dienst zijn komt doordat de bovenleiding ruim is uitgeschakeld. Een standaard veiligheids procedure.
De officiele onderzoeksresultaten zullen de ware reden van dit ongeval tzt wel aangeven.
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 21 feb 2017, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Daar ben ik het dus niet met eens.Meesterpeter schreef:Een losse as, wat kromgetrokken spoorstaven, een los getrokken spoorstaaf, het allemaal niet bijzonder bij zo'n ontsporing.
De krachten welke dan optreden zijn zo enorm groot dat dit gewoon gebeurd. Daar is het materieel en materiaal gewoonweg niet op berekend.
.
ik heb geen conclusie willen trekken ten eerste.Enkel een melding gemaakt van visuele vaststellingen en een zekere kleine ervaring bij enquettes, zonder mij specialist en deskundige te noemen.
ten tweede , als u spreekt van krachten waarop de constructie van de trein niet berekend zijn, welke extra krachten.
152t aan bv 40 km/h (2de wet van Newton) bij een ontsporing(uit de sporen gereden) zijn dezelfde als normale doorrit.
50T die zomaar bij een "gewone ontsporing" draait over 180 graden is ook wel speciaal.
Enkel zal er ergens een mechanische blokkering of obstruktie geweest zijn (welke??) die die as hebben doen afbreken van zijn motorblok en zijn ophanging.
Kromgetrokken spoorstaven geven andere indikaties.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Kijk eens even op de foto's, links in het ballastbed zit er een put, en erachter een betonblok (?) oud fundament van een sein (?), dat is volgens mij de blokkade geweest voor het ontspoorde draaistel. Kan ook de fatale klap geweest zijn voor de eerste as.
Het tweede rijtuig duwde alles vooruit en is dan gaan scharnieren zoals een vrachtwagen, zoiets eindigt meestal ook met de trekker in de tegengestelde richting.
Het tweede rijtuig duwde alles vooruit en is dan gaan scharnieren zoals een vrachtwagen, zoiets eindigt meestal ook met de trekker in de tegengestelde richting.
Laatst gewijzigd door dentheo op 19 feb 2017, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: RE: Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Wat ik niet begrijp is dat L36N wel gebruikt kan worden op één spoor. Gezien de configuratie daar zo ik denken dat de beide sporen beschikbaar zouden zijn.Meesterpeter schreef: Dat beide lijnen buiten dienst zijn komt doordat de bovenleiding ruim is uitgeschakeld. Een standaard veiligheids procedure.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Normaal zou de trein vertrokken zijn vanaf spoor 7.Paul schreef:Weet iemand vanaf welk spoor die trein in Leuven vertrokken is?
De lijnen 53 en 35 zijn onderbroken. Heeft die trein over de wisselstraat alle sporen gekruist? Of is de bovenleiding vernield boven al die wissels?
Dan blijft de vraag via welke wisselstraat hij naar spoor B van lijn 36 is gegaan. Dat kan zowel via de eerste wisselstraat direct na de perrons, als via de tweede wisselstraat voorbij de goederenbundel, of ook nog gedeeltelijk via de eerste en gedeeltelijk via de tweede wisselstraat.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Ik gok op de tweede wisselstraat.
Zie de foto die ik juist voor middernacht postte, stand wisseltongen na ongeval. Inzoomen lukt.
Het andere traject was volgens mij ook buiten dienst, gezien het niet bevestigde spoor juist voor de wissel. Ik zie zelfs geen stoelen op dat stuk beton (?)
Zie de foto die ik juist voor middernacht postte, stand wisseltongen na ongeval. Inzoomen lukt.
Het andere traject was volgens mij ook buiten dienst, gezien het niet bevestigde spoor juist voor de wissel. Ik zie zelfs geen stoelen op dat stuk beton (?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide