L36 Ontsporing reizigerstrein
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Lijn 53 is niet bruikbaar omdat een aantal keten beschadigd zijn.
Daardoor kwamen OW in groot alarm en werd er eveneens een buitendienststelling van de bovenleiding toegepast (eenvoudig uitgelegd, ik ga er niet dieper op in).
Er was op het ogenblik van het ongeval geen enkele buitendienststelling van wat dan ook aan die kant.
De achterkant van het stel staat in elk geval waar het volgens voorziene reisweg hoorde te staan, namelijk aan de uiterst linkse zijde van de wissels.
Daardoor kwamen OW in groot alarm en werd er eveneens een buitendienststelling van de bovenleiding toegepast (eenvoudig uitgelegd, ik ga er niet dieper op in).
Er was op het ogenblik van het ongeval geen enkele buitendienststelling van wat dan ook aan die kant.
De achterkant van het stel staat in elk geval waar het volgens voorziene reisweg hoorde te staan, namelijk aan de uiterst linkse zijde van de wissels.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: RE: Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Het parket heeft erg lang het tweede spoor van lijn 36N niet vrijgegeven (vraag me niet waarom), zodat er maar één spoor beschikbaar was.rdv schreef:Wat ik niet begrijp is dat L36N wel gebruikt kan worden op één spoor. Gezien de configuratie daar zo ik denken dat de beide sporen beschikbaar zouden zijn.
Voor lijnen 36, 53 en 35 zijn er eerst een hoop herstellingswerken nodig voor er terug treinen kunnen, en daarvoor moet die trein ook eerst weggehaald worden, en daar moet het parket dus ook nog eerst het licht voor op groen zetten.
Re: RE: Re: RE: Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Dankjewel Eimai. Terwijl bij ongevallen op snelwegen het parket over het algemeen vrij snel (een deel) weer vrij geeft, lijkt me dat bij spoorwegongevallen over het algemeen veel langer te duren. Over het waarom tast ik nog altijd in het duister, zeker omdat bij de spoorwegen veel meer geregistreerd wordt dan bij het wegverkeer. Maar nu gaan we off-topic.Eimai schreef:Het parket heeft erg lang het tweede spoor van lijn 36N niet vrijgegeven (vraag me niet waarom), zodat er maar één spoor beschikbaar was.rdv schreef:Wat ik niet begrijp is dat L36N wel gebruikt kan worden op één spoor. Gezien de configuratie daar zo ik denken dat de beide sporen beschikbaar zouden zijn.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Vanaf spoor 7 gaat dat niet, het verste dat je de sporen kan kruisen is tot op de sporen van lijn 36N. De enige sporen in Leuven van waaruit je rechtstreeks naar lijn 36 spoor B kan zijn sporen 1, A en B (en C).Paul schreef:Dan blijft de vraag via welke wisselstraat hij naar spoor B van lijn 36 is gegaan. Dat kan zowel via de eerste wisselstraat direct na de perrons
Om op lijn 36 spoor B te geraken moet je dus altijd die wissels nemen waar hier nu de ontsporing gebeurd is, maar het kan wel veranderen welk spoor er tot daar genomen wordt naargelang voorziene reiswegen en andere treinen in de buurt.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Ik dacht dat men vroeger op de eerste dwarsverbinding de HSl wel kon kruisen maar er niet op wisselen.
Ik meen dat er ooit twee kruisingen lagen tussen de kruiswissel-rij.
Maar mijn tekeningen zijn niet van gisteren morgen...
Ik meen dat er ooit twee kruisingen lagen tussen de kruiswissel-rij.
Maar mijn tekeningen zijn niet van gisteren morgen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Er zijn de voorbije jaren wel wat wijzigingen geweest op die wissels aan de inrit van Leuven, zo'n dwarsverbinding over 36N kan ik me inderdaad ook nog herinneren, maar ze ligt er al enkele jaren niet meer.dentheo schreef:Ik dacht dat men vroeger op de eerste dwarsverbinding de HSl wel kon kruisen maar er niet op wisselen.
Ik meen dat er ooit twee kruisingen lagen tussen de kruiswissel-rij.
Maar mijn tekeningen zijn niet van gisteren morgen...
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Met excuus voor mijn onwetendheid: wat is (in deze context) een keet?Lijn 53 is niet bruikbaar omdat een aantal keten beschadigd zijn.
Ook OW mag graag toegelicht worden :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
OW is de afkorting die we gebruiken voor een overweg/overwegen.
Een keet bevat apparatuur die de seininrichting aanstuurt.
bijvoorbeeld:
http://www.tucrail.be/sites/default/fil ... k=nVofLmfr
http://www.tucrail.be/sites/default/fil ... k=6DuXzcOR
Een keet bevat apparatuur die de seininrichting aanstuurt.
bijvoorbeeld:
http://www.tucrail.be/sites/default/fil ... k=nVofLmfr
http://www.tucrail.be/sites/default/fil ... k=6DuXzcOR
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Daarop de massa kabels onder en naast het gekantelde rijtuig...bedankt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Van NMBS:
Dat vindt ik best knap, zat er in die grote elektrische kasten dan toch iets minder dan wij dachten ??Ontsporing van een reizigerstrein. Aangepaste treindienst vanaf maandag 20/02.
De treinen tussen Leuven en Aarschot rijden normaal.
De IC- en S2-treinen tussen Leuven en Brussel rijden normaal.
De IC- en L-treinen tussen Leuven en Mechelen rijden normaal.
Sommige P-treinen die via Leuven rijden zijn gedeeltelijk of volledig afgeschaft.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Veel hangt af hoe zwaar de schade effectief was. In functie daarvan kunnen bepaalde delen sneller hersteld worden en vergen andere dan weer meer werk.
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
tis rijtuig 3 die daar in berm ligt, die heeft niet de motoren, alle 4 de motoren van de break zitten in rintuig 1.... das het rijtuig zo der pakwagen en 1ste klasnighttrain schreef:Waar is de eerste as op de voorste bogie? De tweede as Is nog op zijn plaats. Daar waar De eerste was zie je de afgerukte motor met neusophanging. De tweede bogie Is volledig.
Ik bedoel dus,dat Het ongebruikelijk Is bij een "ontsporing",dat er een as afgerukt wordt uit de bogie.
-
- Berichten: 2526
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Persbericht over de dienstverlening op lijnen 35, 36(N) en 53 voor de komende dagen:
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2017.aspx
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2017.aspx
-
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: L36 Ontsporing reizigerstrein
Inderdaad u hebt gelijk. Heb beelden herbekeken op groot scherm. Heb remhangwerk aanzien als afgerukte motor.2012 schreef:tis rijtuig 3 die daar in berm ligt, die heeft niet de motoren, alle 4 de motoren van de break zitten in rintuig 1.... das het rijtuig zo der pakwagen en 1ste klasnighttrain schreef:Waar is de eerste as op de voorste bogie? De tweede as Is nog op zijn plaats. Daar waar De eerste was zie je de afgerukte motor met neusophanging. De tweede bogie Is volledig.
Ik bedoel dus,dat Het ongebruikelijk Is bij een "ontsporing",dat er een as afgerukt wordt uit de bogie.