Beide moeten hun zegen geven.dentheo schreef:Wie "gaat" er over het toelaten van een nieuwe trein ? Infrabel of FOD mobiliteit ?
Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: RE: Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Toch zal er iemand "finaal "moeten beslissen.. zou Infrabel dan adviserend zijn naar FOD ?
Hoeveel zou zo'n aanvraag kosten ?
Hoeveel zou zo'n aanvraag kosten ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Zouden beide niet gewoon onafhankelijk van elkaar kijken, temeer daar ze toch andere aspecten belichten? Infrabel zal vermoedelijk meer kijken naar de "compatibiliteit" met de spoorinfrastructuur terwijl de FOD misschien meer naar de onderneming zelf zal kijken, ondanks een vermoedelijke overlap. Misschien is het principe gewoon dat er twee keer groen licht moet zijn alvorens ze echt mogen gaan rijden, zonder specifieke hiërarchie.dentheo schreef:Toch zal er iemand "finaal "moeten beslissen.. zou Infrabel dan adviserend zijn naar FOD ?
Hoeveel zou zo'n aanvraag kosten ?
Re: RE: Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
DVIS heeft het laatste woord bij mijn weten. Die kan natuurlijk wel advies vragen over bepaalde zaken aan andere organisaties, maar DVIS heeft het laatste woord:Shrek schreef:Beide moeten hun zegen geven.dentheo schreef:Wie "gaat" er over het toelaten van een nieuwe trein ? Infrabel of FOD mobiliteit ?
https://mobilit.belgium.be/nl/spoorwegv ... anguage=nl
Groetjes,
Rian
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Om nog eens een andere vraag erin te gooien. In hoeverre is het reëel dat Arriva als commerciële reizigersvervoerder kan gaan rijden in België?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Niet onmogelijk, maar het zal niet voor morgen zijn.
Re: RE: Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Zo goed als onbestaande denk ik. Er is ook helemaal geen wettelijk kader voor. Ik zie er bovendien het voordeel ook niet van in.Nadleeh schreef:Om nog eens een andere vraag erin te gooien. In hoeverre is het reëel dat Arriva als commerciële reizigersvervoerder kan gaan rijden in België?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
De Belgische, binnenlandse vervoersmarkt is niet geliberaliseerd. Als grensoverschrijdende vervoerder zou Arriva wél kunnen opereren, maar dat zou dan op eigen risico moeten zijn. En met de hoge rijpadkosten, is dat niet evident. Het lijkt me dus meer voor de hand te liggen dat Arriva de verantwoordelijke vervoerder is in Nederland en/of Duitsland, maar in België het de NMBS blijft, ook als ze met Arrivamaterieel zouden rijden. Vergelijk het met de Benelux, die rijdt in België ook als NMBS-trein, niet als NS, en omgekeerd.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Is het niet de simpelste optie om het NMBS-personeel instructie op de Flirt te geven, en dat er dan standaard op Maastricht een personeelswissel gaat plaatsvinden? Het enige wat dan nog vereist is, is de toelating voor Flirt in België en de bekendheid van het Belgische personeel op de Flirt.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
... en de trein onder Belgische vlag te laten rijden binnen België. Dat is ook volgens mij wat er zal gebeuren.Jan-Mark schreef:Is het niet de simpelste optie om het NMBS-personeel instructie op de Flirt te geven, en dat er dan standaard op Maastricht een personeelswissel gaat plaatsvinden? Het enige wat dan nog vereist is, is de toelating voor Flirt in België en de bekendheid van het Belgische personeel op de Flirt.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
dan zeg ik 50/50 bij de aanschaf van de treinen. maar dat zal de Nmbs wel weer niet doen. Want ja het mag niks kosten he.
Tevens zal Arriva hoog waarschijnlijk eenmansbedieninning aanschaffen, een ander probleempje voor Belgie (vertrek procedure)
Weet trouwens ook iemand waarom er nu verplicht personeel van NS aanwezig moet zijn op iedere dienst Maastricht - Luik (Nederlands deel, Maastricht - Visè) ? de Nederlandse inspectie ? ILT? Denk zelf dat het komt door het gebrek aan kennis voor het Nederlandse deel/ Nederlandse taal.
Tevens zal Arriva hoog waarschijnlijk eenmansbedieninning aanschaffen, een ander probleempje voor Belgie (vertrek procedure)
Weet trouwens ook iemand waarom er nu verplicht personeel van NS aanwezig moet zijn op iedere dienst Maastricht - Luik (Nederlands deel, Maastricht - Visè) ? de Nederlandse inspectie ? ILT? Denk zelf dat het komt door het gebrek aan kennis voor het Nederlandse deel/ Nederlandse taal.




Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
er zit extra personeel op alle treinen zonder ATB die de grens over gaan. Ze moeten extra toezien op de veiligheid. Bij de L trein naar Roosendaal is dit ook zo, daar stapt men op en af in Essen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Voordat dit zo was. Was het wel een bende als ze op Maastricht moesten uitwijken of weg Rangeren. Bijvoorbeeld, de Lourdes trein die spoor 4 bezet hielt. En dan zat er zo'n machinist op die maar gebrekkig Nederlands kon. Moesten ze iemand van ns personeel zoeken, die Frans sprak om heb te begeleiden naar het rangeer spoor. Geld trouwens ook voor enkele conducteur naar Maastricht, gebrekkig Nederlands. Ook haltes afroepen nog zoiets wat beter kan. In Nederland roepen ze het in het Nederlands af, in België op zen Frans. Doe het dan fatsoenlijk en in 2 talen.Steven schreef:er zit extra personeel op alle treinen zonder ATB die de grens over gaan. Ze moeten extra toezien op de veiligheid. Bij de L trein naar Roosendaal is dit ook zo, daar stapt men op en af in Essen.




Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
De taalwetgeving is in België belangrijker dan klantvriendelijkheid. In Wallonië mag men alleen maar omroepen in het Frans, in het Vlaams gewest alleen in het Nederlands.Eric0641 schreef: Ook haltes afroepen nog zoiets wat beter kan. In Nederland roepen ze het in het Nederlands af, in België op zen Frans. Doe het dan fatsoenlijk en in 2 talen.
L'union fait la force.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Alleen is dan de vraag wat van toepassing is in Maastricht (en Eijsden), waar die Belgische taalwetten helemaal niet gelden. Mag een aankondiging daar in de twee talen gebeuren, bijvoorbeeld?KB schreef:De taalwetgeving is in België belangrijker dan klantvriendelijkheid. In Wallonië mag men alleen maar omroepen in het Frans, in het Vlaams gewest alleen in het Nederlands.Eric0641 schreef: Ook haltes afroepen nog zoiets wat beter kan. In Nederland roepen ze het in het Nederlands af, in België op zen Frans. Doe het dan fatsoenlijk en in 2 talen.