Vervoerplan 2019 Arriva limburg schreef:
Lijn RE 18 Sneltrein (Liège) - Maastricht - Heerlen - Aachen.
Een keer per uur rijdt lijn RE18 van Maastricht als sneltrein naar Aachen. Gestopt wordt in Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath en Aachen West. Tussen Maastricht en Heerlen wordt een 1/2 uurdienst gereden. Zolang niet doorgereden wordt naar Eijsden - Liège met stop in Maastricht Randwyck rijdt lijn RE18 tot Maastricht.
Als doorgereden wordt naar Liège zal dat een keer per uur gebeuren en een keer per uur tot Eijsden. Tussen Maastricht en Eijsden wordt dan een 1/2 uurdienst geboden.
Voorstel dienstregeling lijn RE 18 Aachen - Heerlen - Maastricht - (Liège).
De totstandkoming van de Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik is een intensief traject. De realisering van de benodigde infrastructuur was in Duitsland een uitdaging terwijl regelgeving en onderlinge afstemming aan de Belgische kant nog niet opgelost is. Pas zeer recent is duidelijk geworden dat de elektrificatie, de spanningsluis in Haanrade en de wisselstraat in Herzogenrath per 9 december klaar zijn.
Op basis van de in 2016 in Rotterdam tussen de Belgische en Nederlandse overheid afgesloten overeenkomst ter bevordering van het grensverkeer per trein tussen beide landen hebben wij er vertrouwen in dat de gewenste verbinding tot stand komt.
Per 9 december 2018 zal de doorgaande verbinding Maastricht - Aken gestart worden.
Door geplande werkzaamheden in Duitsland heeft DB Netze de dienstregeling anders ingevuld, dan in de aanbestedingsstukken vermeld. Na overleg wordt in Aken de aansluiting naar en van Köln in ieder geval geboden. Dat biedt namelijk de snelste verbinding met alle belangrijke steden in Duitsland. De NVR is betrokken geweest bij dit recente overleg met DB Netz. Dit heeft ook gevolgen voor het stationnement in Heerlen. Afgesproken is dat voor de dienstregeling 2020 gestreefd wordt om de oorspronkelijk afgegeven treinpaden te realiseren.
De doorgaande verbinding met Luik zal helaas nog geen onderdeel zijn van het aanbod. Het streven is er op gericht deze medio 2019 te starten als aan alle formaliteiten, zoals de toelating van het materieel, in België voldaan is.
Wij bieden u nu twee dienstregelingvarianten aan, één zonder en één met Luik. Zolang de Drielandentrein niet rijdt blijft de NMBS de huidige dienstregeling uitvoeren.
Door de door DB Netz goedgekeurde dienstregeling in Duitsland verschuiven de patroontijden van de huidige S5 tussen Heerlen en Maastricht. Hierdoor is het niet meer mogelijk, zolang we niet door naar Luik kunnen rijden, door te rijden en binnen de tijd te keren op Maastricht Randwyck. Een keer per uur biedt de NMBS trein naar Luik een directe aansluiting naar en van Maastricht Randwyck. Het andere half uur is een transfer mogelijk met de lijn S2 naar en van Randwyck. Een extra pendeltrein inleggen tussen Maastricht en Maastricht Randwyck is niet mogelijk. Op het baanvak is het inleggen van een pendel niet mogelijk omdat in Randwyck en Maastricht niet voldoende sporen beschikbaar zijn voor een kerende trein, met relatief veel stilstand (54 minuten per uur).
Door deze aansluitingen is het niet noodzakelijk om extra treininzet tussen Maastricht Station en Maastricht Randwyck in te leggen. Samen met de NMBS zijn er op daguren in totaal 5 reismogelijkheden per richting per uur tussen Maastricht en Maastricht Randwyck.
Met de NMBS trein mag met de Nederlandse chipkaart en SOV kaart tot Eijsden gereisd worden.
Zodra de doorgaande lijn gestart wordt, is deze beperking naar Randwyck voorbij en worden weer 6 ritten per uur geboden. Een keer per uur rijdt de trein door naar Luik en een keer naar Eijsden, waardoor een 1/2 uurdienst per trein tussen Maastricht en Eijsden geboden wordt. De trein naar Eijsden keer direct na de grens op het emplacement van Visé.
Door het bieden van de verbinding naar Aken verandert het patroon van de sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht. In de vroege ochtend en later in de avond blijven sneltreinen rijden op deze verbinding. Er wordt immers direct een dag-brede verbinding met Aken geboden. Zelfs extra vroege verbindingen, zodat op redelijke tijden de grote steden in Duitsland en Nederland bereikt kunnen worden. De huidige sneltrein vertrek 6:46 uur Heerlen - Maastricht vervalt met een gemiddelde bezetting van 40 reizigers in maart 2018. De resterende treinen bieden hiervoor voldoende alternatieve capaciteit.
De dag-brede verbinding met Aachen zou een uitbreiding van het voorzieningenniveau bieden tussen Heerlen en Maastricht. Bij analyse van het vervoer in de avonduren blijkt echter dat het aantal reizigers na 19:00 uur niet in verhouding staat tot de geboden 4 ritten per uur. Ons voorstel is dan ook de extra ritten naar en van Aken te compenseren door het aantal snelritten vanuit Maastricht na 18:50 uur en vanaf Heerlen na 19:48 terug te brengen tot één snelrit per uur van de “Aken trein” naast de twee stoptreinen op dit baanvak. Wij verwachten dat de ritten naar en van Aken extra vraag hebben t.o.v. kerende ritten in Heerlen.
In de nieuwe situatie bieden we maandag t/m vrijdag 64 snelritten Maastricht - Heerlen v.v. ten opzichte van nu 64 ritten. Op zaterdag is dat 58 t.o.v. nu 55 en op zon - en feestdagen 50 t.o.v. 44 ritten nu.
Als we door gaan rijden naar Luik, zal het eindpunt Liège Guillemins zijn. In de jaren 2019 en 2020 wordt gewerkt aan de tunnel tussen Guillemins en het station Palais. Er is dan beperkt ruimte voor treinen. Er wordt wel steeds een goede aansluiting richtingstation Liège Palais geboden. De ‘tussentreinen’ bedienen Eijsden en rijden dan zonder reizigers door naar het emplacement Visé om te keren. Helaas is het infra technisch niet mogelijk om ook het station Visé aan te doen. Die wens ligt wel bij Infrabel. Als Eijsden elk 1/2 uur bediend wordt zal buslijn (1)5 herzien worden.
Ten slotte stellen wij voor in aansluiting op de nummering in Duitsland de verbinding Maastricht - Aken te gaan rijden onder nummer RE 18. RE staat voor Regio Expres. De stoptreinen in Limburg willen onder de aanduiding RS Regio Sprinter gaan rijden.
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 25a266fd06