Dienstregeling december 2017
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2017
EyTerminus schreef:Is er al iets van voorziene samenstellingen bekend?
Vroeg me af met wat ze dan Blankenberge - Brussel - Genk en Knokke - Brussel Luchthaven gaan rijden
Hopelijk gaan ze het verstand hebben om niet met 1 of 2 MS 96 af te komen want dan zou het op bepaalde keren heel plezant kunnen worden
Gr Stef
Mijn fotosite
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
Re: Dienstregeling december 2017
Heb nog wat in de nieuwe dienstregeling gesnuisterd en merkte op dat:
- trein 418 beperkt wordt tot Schaarbeek terwijl die nu nog tot Welkenraedt rijdt. Op die manier valt al voor 19u een stevig gat in de pendelopties Brussel-Leuven.
- de treinen Hasselt - Leuven - Antwerpen in het weekend een bijkomende stop krijgen in Wezemaal.
- Trein 7302 niet langer in de weg van trein 7305 zal rijden
- trein 418 beperkt wordt tot Schaarbeek terwijl die nu nog tot Welkenraedt rijdt. Op die manier valt al voor 19u een stevig gat in de pendelopties Brussel-Leuven.
- de treinen Hasselt - Leuven - Antwerpen in het weekend een bijkomende stop krijgen in Wezemaal.
- Trein 7302 niet langer in de weg van trein 7305 zal rijden
Re: Dienstregeling december 2017
Akkoord, ik herinner me de tijd van de 16' nog - toen kon de trein de auto nog met gemak kloppen voor de verplaatsing van Mechelen naar Leuven, zelfs als je een redelijke wandelafstand incalculeerde.Tram44 schreef:Op lijn 53a ontbreekt al jaren een fatsoenlijke snelle IC-trein, die Leuven en Mechelen in 16' met elkaar verbindt. Vroeger was dat ten opzichte van de weg al een onklopbare tijd en de situatie op de N26 is er alleen maar slechter op geworden.
Ook de treinen tussen Mechelen en Gent worden overigens steeds trager: met één stop in Londerzeel extra ben je tegenwoordig 49' onderweg in plaats van 39' in het jaar 2000.
Wat Gent-Mechelen betreft vind ik het spijtig dat de L872 niet wordt doorgetrokken van Dendermonde tot Mechelen. Dit zou een gemakkelijke overstap/verbinding zijn voor late reizigers die vanuit de kust en Brugge nog terug naar Mechelen moeten. Een laatste rechstreekse trein uit Gent om 23u00 zou toch moeten kunnen, nu is het om 22u00 al gedaan.
Op Mechelen-Brussel ben ik de laatste maanden steeds meer de S1-treinen gaan appreciëren, vooral de variant die niet stopt in Buda en Schaarbeek. Met de kleine vertragingen die de IC's vaak oplopen (zelfs de snelle IC wordt vaak opgehouden voor Brussel-Noord, en de IC naar Binche rijdt tegenwoordig soms met het tempo van een stoptrein rond, en dat op de lijn 27) is de S1 soms bijna even snel in Brussel, terwijl de drukte veel minder is. De vertraging in de dienstregeling vind ik dan ook geen goede zaak, de Desiro's hebben potentieel om snellere tijden aan te houden zelfs met een extra stop in Schaarbeek.
Re: Dienstregeling december 2017
Voor het ogenblik vertrekt de eerste trein in Hamont op zondag/zaerdag pas om 8u21. De treinen daarvoor op lijn 15 vertrekken vanuit Neerpelt. Ook de toeristentrein naar Blankenberge. De trein van 8u21 is de terugrit van de eerste trein uit Antwerpen naar Mol en verder.
Een dagje aan de Kust is enkel mogelijk met een aantal overstappen; zelfs de kusttrein vanuit Neerpelt is niet haalbaar.
In de omgekeeerde richting rijdt met in tegenstelling tot weekdagen zeer laat naar Hamont.
Weet iemand waarom men in het week-end 's ochtends zo laat begint en dan weer zo laat doorrijdt naar Hamont?
Lege ritten zou een reden kunnen zijn, maar de 3 voorgaande treinen vanuit Neerpelt komen ook leeg van Mol en die 6km meer?? Deze reden vervalt in de avond- en nachturen!!
Dank voor uw antwoord.
Een dagje aan de Kust is enkel mogelijk met een aantal overstappen; zelfs de kusttrein vanuit Neerpelt is niet haalbaar.
In de omgekeeerde richting rijdt met in tegenstelling tot weekdagen zeer laat naar Hamont.
Weet iemand waarom men in het week-end 's ochtends zo laat begint en dan weer zo laat doorrijdt naar Hamont?
Lege ritten zou een reden kunnen zijn, maar de 3 voorgaande treinen vanuit Neerpelt komen ook leeg van Mol en die 6km meer?? Deze reden vervalt in de avond- en nachturen!!
Dank voor uw antwoord.
Re: Dienstregeling december 2017
Weet iemand wat het gehanteerde criteria is bij de NMBS voor late treinen?
Mijn punt is het volgende. De laatste trein in Brugge naar Blankenberge is al om 21:52u in de week! Door de korte stilstand is dit nu 13 minuten vroeger dan vroeger. Een cinema, etentje of late vergadering zijn nu zo goed als onmogelijk!
Je kan nog later thuis geraken met het openbaar vervoer via Oostende of Knokke, maar dan moet je een kusttram bijnemen en ben je zeer lang onderweg! Dit is toch van de gekken?
Mijn punt is het volgende. De laatste trein in Brugge naar Blankenberge is al om 21:52u in de week! Door de korte stilstand is dit nu 13 minuten vroeger dan vroeger. Een cinema, etentje of late vergadering zijn nu zo goed als onmogelijk!
Je kan nog later thuis geraken met het openbaar vervoer via Oostende of Knokke, maar dan moet je een kusttram bijnemen en ben je zeer lang onderweg! Dit is toch van de gekken?
Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017
Eén van de redenen is de kostprijs en die is ongetwijfeld groot voor zo'n late trein, want hij moet daarna nog terugrijden naar Brugge, met het personeel aan boord.ToMiKoN schreef:Weet iemand wat het gehanteerde criteria is bij de NMBS voor late treinen?
Mijn punt is het volgende. De laatste trein in Brugge naar Blankenberge is al om 21:52u in de week! Door de korte stilstand is dit nu 13 minuten vroeger dan vroeger. Een cinema, etentje of late vergadering zijn nu zo goed als onmogelijk!
Je kan nog later thuis geraken met het openbaar vervoer via Oostende of Knokke, maar dan moet je een kusttram bijnemen en ben je zeer lang onderweg! Dit is toch van de gekken?
Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017
Dan leg je toch gewoon nog een beladen rit terug naar Brugge in? Kan mij voorstellen dat daar potentieel voor is.Shrek schreef:Eén van de redenen is de kostprijs en die is ongetwijfeld groot voor zo'n late trein, want hij moet daarna nog terugrijden naar Brugge, met het personeel aan boord.ToMiKoN schreef:Weet iemand wat het gehanteerde criteria is bij de NMBS voor late treinen?
Mijn punt is het volgende. De laatste trein in Brugge naar Blankenberge is al om 21:52u in de week! Door de korte stilstand is dit nu 13 minuten vroeger dan vroeger. Een cinema, etentje of late vergadering zijn nu zo goed als onmogelijk!
Je kan nog later thuis geraken met het openbaar vervoer via Oostende of Knokke, maar dan moet je een kusttram bijnemen en ben je zeer lang onderweg! Dit is toch van de gekken?
Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017
En wat moet ik dan denken van de kostprijs van deze trein ?Shrek schreef:Eén van de redenen is de kostprijs en die is ongetwijfeld groot voor zo'n late trein, want hij moet daarna nog terugrijden naar Brugge, met het personeel aan boord.ToMiKoN schreef:Weet iemand wat het gehanteerde criteria is bij de NMBS voor late treinen?
Mijn punt is het volgende. De laatste trein in Brugge naar Blankenberge is al om 21:52u in de week! Door de korte stilstand is dit nu 13 minuten vroeger dan vroeger. Een cinema, etentje of late vergadering zijn nu zo goed als onmogelijk!
Je kan nog later thuis geraken met het openbaar vervoer via Oostende of Knokke, maar dan moet je een kusttram bijnemen en ben je zeer lang onderweg! Dit is toch van de gekken?
- Brugge 04:52 - Blankenberge 05:05.
- Vervolgens staat het personeel in Blankenberge niets te doen tot 05:54...
Ik durf te denken dat er voor een reis Brugge-Blankenberge meer potentiële klanten zijn om 22:52 dan om 04:52...
Re: RE: Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017
Maar de treinen moeten 's nachts onderhouden worden, ze kunnen dus niet overnachten in blankenberge.Portbou schreef:En wat moet ik dan denken van de kostprijs van deze trein ?Shrek schreef:Eén van de redenen is de kostprijs en die is ongetwijfeld groot voor zo'n late trein, want hij moet daarna nog terugrijden naar Brugge, met het personeel aan boord.ToMiKoN schreef:Weet iemand wat het gehanteerde criteria is bij de NMBS voor late treinen?
Mijn punt is het volgende. De laatste trein in Brugge naar Blankenberge is al om 21:52u in de week! Door de korte stilstand is dit nu 13 minuten vroeger dan vroeger. Een cinema, etentje of late vergadering zijn nu zo goed als onmogelijk!
Je kan nog later thuis geraken met het openbaar vervoer via Oostende of Knokke, maar dan moet je een kusttram bijnemen en ben je zeer lang onderweg! Dit is toch van de gekken?
- Brugge 04:52 - Blankenberge 05:05.
- Vervolgens staat het personeel in Blankenberge niets te doen tot 05:54...
Ik durf te denken dat er voor een reis Brugge-Blankenberge meer potentiële klanten zijn om 22:52 dan om 04:52...
Re: Dienstregeling december 2017
Sorry, ik was misschien niet erg duidelijk.
Iedere trein heeft zijn kostprijs en ik begrijp dat er binnen het kader van budgetten gewerkt moet worden... en dus moeten er keuzes gemaakt worden.
Op dit moment wordt er gekozen om een trein Brugge-Blankenberge in te leggen om 04u52 en niet om 22u52.
Nochtans lijkt de vraag me 's avonds groter dan 's ochtends.
Daarom zou ik het omdraaien :
's Avonds om 22u52 dus nog een trein naar Blankenberge die vervolgens leeg terugkeert naar Brugge.
's Ochtends geen trein om 04u52 maar wel op een later tijdstip leeg naar Blankenberge om de trein van 05u54 richting Brugge en Genk te verzekeren.
Zou qua kosten toch op hetzelfde neer komen ?
Iedere trein heeft zijn kostprijs en ik begrijp dat er binnen het kader van budgetten gewerkt moet worden... en dus moeten er keuzes gemaakt worden.
Op dit moment wordt er gekozen om een trein Brugge-Blankenberge in te leggen om 04u52 en niet om 22u52.
Nochtans lijkt de vraag me 's avonds groter dan 's ochtends.
Daarom zou ik het omdraaien :
's Avonds om 22u52 dus nog een trein naar Blankenberge die vervolgens leeg terugkeert naar Brugge.
's Ochtends geen trein om 04u52 maar wel op een later tijdstip leeg naar Blankenberge om de trein van 05u54 richting Brugge en Genk te verzekeren.
Zou qua kosten toch op hetzelfde neer komen ?
Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017
Ja klopt, maar zouden er echt meer mensen op die late trein zitten dan op een vroege (die waarschijnlijk erg handig is voor mensen die in brussel werken)?Portbou schreef:Sorry, ik was misschien niet erg duidelijk.
Iedere trein heeft zijn kostprijs en ik begrijp dat er binnen het kader van budgetten gewerkt moet worden... en dus moeten er keuzes gemaakt worden.
Op dit moment wordt er gekozen om een trein Brugge-Blankenberge in te leggen om 04u52 en niet om 22u52.
Nochtans lijkt de vraag me 's avonds groter dan 's ochtends.
Daarom zou ik het omdraaien :
's Avonds om 22u52 dus nog een trein naar Blankenberge die vervolgens leeg terugkeert naar Brugge.
's Ochtends geen trein om 04u52 maar wel op een later tijdstip leeg naar Blankenberge om de trein van 05u54 richting Brugge en Genk te verzekeren.
Zou qua kosten toch op hetzelfde neer komen ?
Re: RE: Re: Dienstregeling december 2017
Vroege trein naar Brussel om 05u54 blijft verzekerd...Shrek schreef:Ja klopt, maar zouden er echt meer mensen op die late trein zitten dan op een vroege (die waarschijnlijk erg handig is voor mensen die in brussel werken)?Portbou schreef:Sorry, ik was misschien niet erg duidelijk.
Iedere trein heeft zijn kostprijs en ik begrijp dat er binnen het kader van budgetten gewerkt moet worden... en dus moeten er keuzes gemaakt worden.
Op dit moment wordt er gekozen om een trein Brugge-Blankenberge in te leggen om 04u52 en niet om 22u52.
Nochtans lijkt de vraag me 's avonds groter dan 's ochtends.
Daarom zou ik het omdraaien :
's Avonds om 22u52 dus nog een trein naar Blankenberge die vervolgens leeg terugkeert naar Brugge.
's Ochtends geen trein om 04u52 maar wel op een later tijdstip leeg naar Blankenberge om de trein van 05u54 richting Brugge en Genk te verzekeren.
Zou qua kosten toch op hetzelfde neer komen ?
Mijn voorstel is om de vroege trein van Brugge naar Blankenberge af te schaffen.