Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
45xx rijdt nu wel door naar Essen i.p.v. 33xx.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Dienstregeling december 2017
lijn 25
Desiro's op S en IC reeksen die stoppen te Mortsel Oude God , Nekkerspoel, Vilvoorde
snellere IC treinen M6 altijd ?
AM reeks 700 nog aan te treffen en/of AM 75 Varkensneuzen in het weekend occassioneel ?
heb voorlopige excell gemaakt let wel de P treinen vanaf Mechelen naar Brussel staan hier niet op vermeld 2 per richting dacht ik ?
Erwin
Desiro's op S en IC reeksen die stoppen te Mortsel Oude God , Nekkerspoel, Vilvoorde
snellere IC treinen M6 altijd ?
AM reeks 700 nog aan te treffen en/of AM 75 Varkensneuzen in het weekend occassioneel ?
heb voorlopige excell gemaakt let wel de P treinen vanaf Mechelen naar Brussel staan hier niet op vermeld 2 per richting dacht ik ?
Erwin
- Bijlagen
-
- ANTWERPEN BRUSSEL ZUID FROM 10 DECEMBER 2017.xls
- (93 KiB) 318 keer gedownload
Re: Dienstregeling december 2017
Waar vind ik recente beheersovereenkomsten? Als ik Google vind ik enkel beheersovereenkomsten van 2008 tot 2012, maar niet van later.rvdborgt schreef:Die staan in het beheerscontract. Maar die zijn niet echt veeleisend. Maar als je puntje vindt waarbij de NMBS zich niet aan de vereisten houdt, dan wordt dat wel snel gerepareerd.ToMiKoN schreef:Bestaan er eigenlijk afspraken of wetten waaraan de NMBS zich moet houden voor vroege en late treinen?
Groetjes.
Rian
Wat mij ook opvalt is dat ze over hoofdhaltes spreken (bijlage 10). Daar worden veel haltes in opgenomen, maar Blankenberge niet. Terwijl bijvoorbeeld het minder drukke kuststation Knokke er wel bij staat. Waar is de logica?
Re: Dienstregeling december 2017
Het beheerscontract is van 2008 en er zijn sindsdiens 4 bijvoegsels geweest. Zie ook:ToMiKoN schreef:Waar vind ik recente beheersovereenkomsten? Als ik Google vind ik enkel beheersovereenkomsten van 2008 tot 2012, maar niet van later.rvdborgt schreef:Die staan in het beheerscontract. Maar die zijn niet echt veeleisend. Maar als je puntje vindt waarbij de NMBS zich niet aan de vereisten houdt, dan wordt dat wel snel gerepareerd.ToMiKoN schreef:Bestaan er eigenlijk afspraken of wetten waaraan de NMBS zich moet houden voor vroege en late treinen?
https://mobilit.belgium.be/nl/spoorwegv ... contracten
Hier staat een geconsolideerde versie van 2014 op, dus inclusief de bijvoegsels.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2017
Na 2008 werd er inderdaad geen nieuw beheerscontract opgesteld, enkel die bijlages die aan het oude werden toegevoegd. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, moest de nieuwe beheersovereenkomst er in september vorig jaar al geweest zijn maar blijkbaar komen NMBS en het kabinet van Bellot er samen niet uit. Dat van Infrabel laat ook op zich wachten.
Re: Dienstregeling december 2017
Vanaf de nieuwe dienstregeling zullen de P-treinen Mol-Brussel (en v.v.) - waarschijnlijk - gereden worden met Eloc 18 en M4 i.p.v. Desiro ML.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Dienstregeling december 2017
Als de Benelux pas in april 2018 via de HSL kan rijden, heeft dit dan gevolgen voor de dienstregeling op lijn 12, waar normaalgezien een extra stoptrein bijkomt in december?
P.S.: volgens de nieuwe routeplanner zou de IC 45xx ook aanzienlijk vertraagd worden tussen Antwerpen en Essen tov. de huidige dienstregeling: slechts twee minuten sneller (33min vs. 35min) dan de stoptrein, terwijl het verschil nu acht (!) minuten is (30min vs. 38min).
P.S.: volgens de nieuwe routeplanner zou de IC 45xx ook aanzienlijk vertraagd worden tussen Antwerpen en Essen tov. de huidige dienstregeling: slechts twee minuten sneller (33min vs. 35min) dan de stoptrein, terwijl het verschil nu acht (!) minuten is (30min vs. 38min).
Re: Dienstregeling december 2017
Ik heb de precieze dienstregeling niet gedetailleerd bekeken, maar zou dat niet juist een gevolg zijn van de frequentieverhoging van de stopper? Met elk halfuur een stopper, heel wat goederenverkeer op de lijn en het feit dat die IC in een vaste cadans rijdt met andere treinen op Antwerpen - Brussel (- Charleroi) zal de mogelijkheden wellicht sterk beperken.BlackEagle schreef:P.S.: volgens de nieuwe routeplanner zou de IC 45xx ook aanzienlijk vertraagd worden tussen Antwerpen en Essen tov. de huidige dienstregeling: slechts twee minuten sneller (33min vs. 35min) dan de stoptrein, terwijl het verschil nu acht (!) minuten is (30min vs. 38min).
Fundamenteler zou je je de vraag kunnen stellen of die IC echt nog zo vaak moet stoppen op lijn 12 als de stoptrein voortaan om het halfuur rijdt... je zou kunnen overwegen om enkel nog in Kapellen en Essen te stoppen, al zal dat politiek ongetwijfeld gevoelig liggen. In een ideale wereld zou de IC rechtstreeks rijden tussen Antwerpen en Roosendaal, maar dat zal wel helemaal een utopie zijn.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Dienstregeling december 2017
Die vaste cadans zal waarschijnlijk niet veel uitmaken: een snellere dienstregeling zou dan gewoon betekenen dat er extra keertijd is in Essen, of mogelijk genoeg om hem door te trekken tot Roosendaal (mocht er geschikt materiaal zijn...). Nu zal de keertijd wel aanzienlijk toenemen (38min vs. 14min nu), wat wel nodig is want de IC is wel vertragingsgevoelig...Steve schreef: Ik heb de precieze dienstregeling niet gedetailleerd bekeken, maar zou dat niet juist een gevolg zijn van de frequentieverhoging van de stopper? Met elk halfuur een stopper, heel wat goederenverkeer op de lijn en het feit dat die IC in een vaste cadans rijdt met andere treinen op Antwerpen - Brussel (- Charleroi) zal de mogelijkheden wellicht sterk beperken.
En uit eigen observaties meen ik te weten dat de snelheid van zo'n goederentrein eerder rond die van de IC ligt dan van de stoptrein. De IC haalt nu tussen Essen en Antwerpen een gemiddelde van 55,2km/u, de stoptrein haalt 44,8km/u.
Als je kijkt naar de reizigersaantallen liggen die toch wel vrij dicht bij elkaar: de IC-stations liggen tussen de 778 (Ekeren) en de 1039 (Kapellen), terwijl die van de L-stations tussen de 58 (Noorderdokken) en de 189 (Wildert) liggen (cijfers van 2015). Geen enkel station op lijn 12 heeft een reizigersaantal in de range 189 - 778. Twee heel erg duidelijke clusters dus. Bovendien zijn er in de grotere stations wel wat pendelaars naar Brussel die gebaat zijn met de rechtstreekse trein.Fundamenteler zou je je de vraag kunnen stellen of die IC echt nog zo vaak moet stoppen op lijn 12 als de stoptrein voortaan om het halfuur rijdt... je zou kunnen overwegen om enkel nog in Kapellen en Essen te stoppen, al zal dat politiek ongetwijfeld gevoelig liggen. In een ideale wereld zou de IC rechtstreeks rijden tussen Antwerpen en Roosendaal, maar dat zal wel helemaal een utopie zijn.
Re: Dienstregeling december 2017
Het klopt dat ze vrij dicht bij elkaar liggen, maar geen ervan heeft volgens mij echt het aantal reizigers dat (in een rationeel bekeken situatie) een IC "rechtvaardigt" als er al elk halfuur een stoptrein is die bovendien ook vrij goede aansluitingen biedt. Er zijn in het land (en zéker in het nabije buitenland) pakken stations die nog een stuk meer reizigers hebben maar desalniettemin twee treinen per uur hebben en een doorrijdende IC.BlackEagle schreef:Als je kijkt naar de reizigersaantallen liggen die toch wel vrij dicht bij elkaar: de IC-stations liggen tussen de 778 (Ekeren) en de 1039 (Kapellen), terwijl die van de L-stations tussen de 58 (Noorderdokken) en de 189 (Wildert) liggen (cijfers van 2015). Geen enkel station op lijn 12 heeft een reizigersaantal in de range 189 - 778. Twee heel erg duidelijke clusters dus. Bovendien zijn er in de grotere stations wel wat pendelaars naar Brussel die gebaat zijn met de rechtstreekse trein.Fundamenteler zou je je de vraag kunnen stellen of die IC echt nog zo vaak moet stoppen op lijn 12 als de stoptrein voortaan om het halfuur rijdt... je zou kunnen overwegen om enkel nog in Kapellen en Essen te stoppen, al zal dat politiek ongetwijfeld gevoelig liggen. In een ideale wereld zou de IC rechtstreeks rijden tussen Antwerpen en Roosendaal, maar dat zal wel helemaal een utopie zijn.
Maar goed, dat is allemaal vrij theoristisch zolang die IC niet kan doorrijden tot Roosendaal.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Dienstregeling december 2017
De IC op lijn 12 is eerder 'semi-direct' of 'IR' te noemen, maar die categorieën hebben we in België niet meer. Het is een typisch voorbeeld van een IC die rond Brussel wel een volwaardige IC is maar aan de uiteinden een lokaler karakter krijgt.Steve schreef:Het klopt dat ze vrij dicht bij elkaar liggen, maar geen ervan heeft volgens mij echt het aantal reizigers dat (in een rationeel bekeken situatie) een IC "rechtvaardigt" als er al elk halfuur een stoptrein is die bovendien ook vrij goede aansluitingen biedt. Er zijn in het land (en zéker in het nabije buitenland) pakken stations die nog een stuk meer reizigers hebben maar desalniettemin twee treinen per uur hebben en een doorrijdende IC.
Desondanks zijn er toch niet zoveel stations met meer dan 1000 reizigers die geen IC-verbinding hebben: het zijn er 11, waarvan de meeste rond Brussel liggen:
- Schaarbeek (GEN 5x/u)
- Louvain-La-Leuve (GEN 3x/u en goede aansluiting in Ottignies)
- La Hulpe (GEN 2x/u)
- Genval (GEN 2x/u)
- Rixensart (GEN 2x/u)
- Asse (GEN 2x/u)
- Opwijk (GEN 2x/u)
- Ninove (GEN 1x/u aangevuld met P-treinen)
- Burst (GEN 1x/u via lijn 50A)
- Ronse (1x/u)
- Puurs (1x/u)
Re: Dienstregeling december 2017
Inderdaad, dat zijn er al heel wat, en nog een pak meer als je kijkt naar de range 700 - 1000 reizigers zoals op lijn 12. Ik denk zelfs dat stations met dergelijke reizigersaantallen die een stoptrein om het halfuur hebben én dan ook nog eens een IC erbij een vrij grote uitzondering zijn en niet omgekeerd. In de meeste gevallen van de "IC wordt IR op verdere afstand" is dat omdat de betrokken stations anders niets zouden overhouden, of toch zeker geen stopper om het halfuur.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Dienstregeling december 2017
lijn 25 toevoeging van extra stoptrein op zaterdag maar niet hele dag + niet in zelfde cadans (spijtig) op bepaalde lijndelen
07h36 - 19h36 Antwerpen naar Brussel
08h14 - 20h14 Brussel naar Antwerpen
Vreemd is wel dat deze Mortsel Oude God niet bedienen op zaterdag, op zon-en feestdagen stopt Desiro S1 1x per uur wel in Mortsel-Oude God ?
Reizigersaantallen Mortsel en Mortsel Liersesteenweg lijken me lager uit te vallen
voor de geinteresseerden heb een excell gemaakt hierover
Erwin
07h36 - 19h36 Antwerpen naar Brussel
08h14 - 20h14 Brussel naar Antwerpen
Vreemd is wel dat deze Mortsel Oude God niet bedienen op zaterdag, op zon-en feestdagen stopt Desiro S1 1x per uur wel in Mortsel-Oude God ?
Reizigersaantallen Mortsel en Mortsel Liersesteenweg lijken me lager uit te vallen

voor de geinteresseerden heb een excell gemaakt hierover
Erwin
Re: Dienstregeling december 2017
Lijn 27 wordt zondags niet bereden. Niet duidelijk voor de reizigers, maar Infrabel heeft het zo gewild.