werken: langs de spoorlijn
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: langs de spoorlijn
Tsja, Theo, dat is natuurlijk het verschil sedert de splitsing van infrastructuur en operatie. Het lijkt mij toch maar logisch dat er een bedrag te betalen is door de operatoren aan de infrastructuurbeheerder, en dat er ergens moet vastgelegd zijn wat er daar dan tegenover staat. Als de operatoren minder en minder infrastructuur ter beschikking krijgen dan lijkt het mij logisch dat ze ook minder gaan betalen.
Of anders gezegd: het klakkeloos uitbreken van wissels en sporen is nmbm een inkrimping van de dienstverlening door Infrabel en daar mogen ze best op aangesproken worden. Maar iemand zal wel de kleine letterkes van de contracten hebben uitgeplozen zeker?
Zie ook "Service level agreement" oftewel SLA: waarin het niveau van dienstverlening wordt vastgelegd. Daar zou bv. kunnen instaan "in volle baan, dubbelspoor, nooit meer dan xx km tussen overloopwissels".
Dat Infrabel echter de kosten beperkt door wissels naar ongebruikte zijsporen uit te breken, daar kan ik enkel begrip voor hebben. Hoe spijtig ik het ook vind.
Of anders gezegd: het klakkeloos uitbreken van wissels en sporen is nmbm een inkrimping van de dienstverlening door Infrabel en daar mogen ze best op aangesproken worden. Maar iemand zal wel de kleine letterkes van de contracten hebben uitgeplozen zeker?
Zie ook "Service level agreement" oftewel SLA: waarin het niveau van dienstverlening wordt vastgelegd. Daar zou bv. kunnen instaan "in volle baan, dubbelspoor, nooit meer dan xx km tussen overloopwissels".
Dat Infrabel echter de kosten beperkt door wissels naar ongebruikte zijsporen uit te breken, daar kan ik enkel begrip voor hebben. Hoe spijtig ik het ook vind.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: werken: langs de spoorlijn
Ik vraag mij af of er wel sprake is van een SLA waarin de afnemer van een dienst eisen kan stellen inzake infrastructuur. Het zou mij verwonderen. Zou de infra niet gewoon worden aangeboden door de federale overheid als eigenaar zonder onderhandelingsruimte?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: langs de spoorlijn
Daar weet ik niks van, @Asterix, maar het zou me erg onlogisch lijken. Infrabel heeft toch maar "raison d'être" om namens de staat de spoorweginfrastructuur te beheren? Trouwens, de niet-Belgische operatoren hebben met de Belgische staat toch helemaal niks te maken? Zij betalen aan Infrabel en daar moet een afgesproken dienstverlening tegenover staan.
En als ik een huurcontract heb voor een huis en een garage en een tuinhuisje, en de verhuurder breekt dan op eigen houtje en zonder overleg de garage af, dan ga ik wel naar de rechtbank, jazeker. Wie die verhuurder dan ook moge zijn.
En als ik een huurcontract heb voor een huis en een garage en een tuinhuisje, en de verhuurder breekt dan op eigen houtje en zonder overleg de garage af, dan ga ik wel naar de rechtbank, jazeker. Wie die verhuurder dan ook moge zijn.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 17 jun 2017, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: werken: langs de spoorlijn
Kapitaalvernietiging is het zeker niet, bijna alle wissels worden uitgebroken op het moment dat ze einde levensduur zijn en er een grote vervangingskost is. Wanneer er toch om één of andere reden een nieuwe wissel uitgebroken wordt, wordt deze hergebruikt !dentheo schreef:Ergens riekt dit naar kapitaalvernietiging....
Re: werken: langs de spoorlijn
Er wordt stevig onderhandeld over de basisinfra, de normale situatie zonder storingen. Ik kan mij inbeelden dat dat over speciale toestanden een pak moeilijker is omdat deze quasi niet te becijferen zijn.Asterix schreef:Ik vraag mij af of er wel sprake is van een SLA waarin de afnemer van een dienst eisen kan stellen inzake infrastructuur. Het zou mij verwonderen. Zou de infra niet gewoon worden aangeboden door de federale overheid als eigenaar zonder onderhandelingsruimte?
Re: werken: langs de spoorlijn
Feit is wel dat door minder overloopwissels de gevolgen van een materiaalstoring van NMBS ( of een operator) sterk stijgen, de kans op materieelfout onder verantwoordelijkheid van Infrabel daalt .
De verhouding in de verantwoordelijkheid voor jaarlijkse uren vertraging verschuift ten voordele van Infrabel...de reiziger en de transporteur van goederen staan in de kou...kuch kuch..
De verhouding in de verantwoordelijkheid voor jaarlijkse uren vertraging verschuift ten voordele van Infrabel...de reiziger en de transporteur van goederen staan in de kou...kuch kuch..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: werken: langs de spoorlijn
In de ideale wereld is er geld genoeg om alles te behouden, in de reële wereld moeten er keuzes gemaakt worden. Waar zou jij de miljoenen vinden om deze wissels wel te vernieuwen?dentheo schreef:Feit is wel dat door minder overloopwissels de gevolgen van een materiaalstoring van NMBS ( of een operator) sterk stijgen, de kans op materieelfout onder verantwoordelijkheid van Infrabel daalt .
De verhouding in de verantwoordelijkheid voor jaarlijkse uren vertraging verschuift ten voordele van Infrabel...de reiziger en de transporteur van goederen staan in de kou...kuch kuch..
Re: werken: langs de spoorlijn
Twee (of alweer drie?) jaar geleden werden die wissels in het weekend trouwens nog structureel gebruikt.
Toen waren de stoptreinen Lokeren-Antwerpen en Roosendaal-Antwerpen=Zuid immers nog gesplitst.
Er zijn toen ook de nodige aanpassingen gedaan aan de AVG-installatie om vertrek vanaf spoor 4 richting Antwerpen-Berchem mogelijk te maken.
Toen waren de stoptreinen Lokeren-Antwerpen en Roosendaal-Antwerpen=Zuid immers nog gesplitst.
Er zijn toen ook de nodige aanpassingen gedaan aan de AVG-installatie om vertrek vanaf spoor 4 richting Antwerpen-Berchem mogelijk te maken.
Re: werken: langs de spoorlijn
Doorgaans worden er, wanneer de NMBS echt een aanpassing aan de dienstregeling wil uitvoeren, wel infrawerken voorzien die dit mogelijk maken. Als het dus echt nodig is om de dienstregeling uit te voeren is er opeens wel meer budget beschikbaar. Zo wordt er op dit moment ook veel geld uitgegeven om L125A langs Kinkempois klaar te maken voor reizigersverkeer. Er is een heel groot verschil tussen dagelijks gebruik en enkel in geval van storingen.
Re: werken: langs de spoorlijn
Voor wie wat meer wil weten over de grote werken in Schaarbeek:
https://www.infrabel.be/nl/pers/infrabe ... schaarbeek
https://www.infrabel.be/nl/pers/infrabe ... schaarbeek
Re: werken: langs de spoorlijn
Weldra gaan er weer grotere spoorwerken van start op L161 tussen de Y. Josaphat en Brussel-Luxemburg (vervanging spoor B met bijhorende werken aan fundering en waterafdichting).
De voorbereidende werken tijdens de nacht zijn al enige tijd aan de gang maar de impact voor de reiziger zou de volgende zijn:
- Totale lijnonderbreking de 3 laatste (lange) weekends van augustus.
- Van 16/08 tot 25/08 twee weken ononderbroken dienst op enkelspoor
Dit alles gaat gepaard met de nodige beperkingen en omleidingen.
De voorbereidende werken tijdens de nacht zijn al enige tijd aan de gang maar de impact voor de reiziger zou de volgende zijn:
- Totale lijnonderbreking de 3 laatste (lange) weekends van augustus.
- Van 16/08 tot 25/08 twee weken ononderbroken dienst op enkelspoor
Dit alles gaat gepaard met de nodige beperkingen en omleidingen.
-
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: langs de spoorlijn
Belangrijkste aanpassingen die ik uit de routeplanner kan afleiden:Asterix schreef:Weldra gaan er weer grotere spoorwerken van start op L161 tussen de Y. Josaphat en Brussel-Luxemburg (vervanging spoor B met bijhorende werken aan fundering en waterafdichting).
De voorbereidende werken tijdens de nacht zijn al enige tijd aan de gang maar de impact voor de reiziger zou de volgende zijn:
- Totale lijnonderbreking de 3 laatste (lange) weekends van augustus.
- Van 16/08 tot 25/08 twee weken ononderbroken dienst op enkelspoor
Dit alles gaat gepaard met de nodige beperkingen en omleidingen.
Weekends met totale onderbreking tussen Noord en Luxemburg:
IC Brussel-Zuid - Luxemburg: omleiding via Leuven en Waver
S8: beperkt tot Brussel-Lux
IC Brussel-Zuid - Dinant: omleiding tussen Brussel-Lux en -Noord via Schuman-Josafattunnel, Brussels Airport en dan verder via L36 naar Schaarbeek
14 augustus (enige werkdag met totale onderbreking):
IC Brussel-Zuid - Luxemburg: omleiding via Leuven en Waver
S8: 1/u beperkt tot Brussel-Lux, 1/u beperkt tot Brussel-Noord met omleiding via Schuman-Josafattunnel en Brussels Airport
IC Brussel-Zuid - Luik-Paleis: beperkt tot Ottignies
S4: Rijdt enkel tussen Aalst en Brussel-Noord
Werkdagen vanaf 16 augustus (dienst op enkel spoor tussen Noord en Schuman/Luxemburg):
Beide IC-verbindingen en S4 rijden normaal, eventueel met reistijdverlenging van enkele minuten door dienst op enkel spoor
S8: 1/u beperkt tot Brussel-Lux, 1/u beperkt tot Brussel-Noord met omleiding via Schuman-Josafattunnel en Brussels Airport
Klopt dit zo'n beetje? Er zijn trouwens nog meer aanpassingen, maar die beperken zich (grotendeels) tot lichte wijziging van de dienstregeling en heb ik niet in detail opgezocht. P-treinen worden trouwens steeds omgeleid via Leuven of Schuman-Josafattunnel/luchthaven.
Re: werken: langs de spoorlijn
Die hierboven omschreven omleidingen via de luchthaven lijken me twijfelachtig, wellicht rijdt men vanaf lijn 26 eerder via de dubbelsporige boog tussen Haren en Schaarbeek.
Stefan
Stefan
Re: werken: langs de spoorlijn
Dan wordt het in Schaarbeek wel lastig in de wissels. Langs de luchthaven is dat allemaal wat simpeler.
Re: werken: langs de spoorlijn
Bijkomend is die boog van lijn 26 max 40 km/u en dus traag. De kleine extra omweg naar de luchthaven met hoger toegelaten snelheden zorgt niet voor vertraging en voor betere kruisingen nabij Schaarbeek.
Is net zoals ik recent omgeleid werd via L28, ik stond sneller aan de inrit van Brussel Zuid dan een rit via de L0 (nzv Brussel) zoals ze standaard voorzien was.
Is net zoals ik recent omgeleid werd via L28, ik stond sneller aan de inrit van Brussel Zuid dan een rit via de L0 (nzv Brussel) zoals ze standaard voorzien was.