Koppelingen
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Koppelingen
Ik dacht eerst dit te posten in de draad over de reeks 18/19 maar die is al zo lang...
Begrijp ik goed dat het enige (of toch zeker het voornaamste) verschil tussen de reeksen 18 en 19 in de toepassing van andere koppelingen zit?
Reeks 19 (later besteld) heeft "GF+" koppelingen, wat heeft reeks 18? En wat maakt het uit? Ik neem aan dat ze door die verschillende koppelingen verschillende treinen kunnen trekken, maar wie doet wat?
En zou men met een soort verloopstuk een 19 toch het werk van een 18 kunnen laten doen, of vice versa?
Ook: tijdens mijn speurtocht terzake kwam ik ook op https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_c ... try#Europe maar daar is er over België niets te lezen? Zou iemand dat willen aanvullen? Of stuur me de nodige info, evt. per PB, dan zet ik het er wel bij.
Begrijp ik goed dat het enige (of toch zeker het voornaamste) verschil tussen de reeksen 18 en 19 in de toepassing van andere koppelingen zit?
Reeks 19 (later besteld) heeft "GF+" koppelingen, wat heeft reeks 18? En wat maakt het uit? Ik neem aan dat ze door die verschillende koppelingen verschillende treinen kunnen trekken, maar wie doet wat?
En zou men met een soort verloopstuk een 19 toch het werk van een 18 kunnen laten doen, of vice versa?
Ook: tijdens mijn speurtocht terzake kwam ik ook op https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_c ... try#Europe maar daar is er over België niets te lezen? Zou iemand dat willen aanvullen? Of stuur me de nodige info, evt. per PB, dan zet ik het er wel bij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Koppelingen
Het enige verschil is inderdaad de koppeling (en bijbehorende bediening natuurlijk): de HLE 18 heeft aan beide kanten klassieke schroefkoppelingen, de HLE 19 heeft aan één kant zo'n GF-koppeling, waardoor er gekoppeld kan worden met ander materieel dat daarmee uitgerust is (M6-stuurstanden, in de toekomst ook M7, verder ook alle motorstellen sinds de MS80, al wordt dat laatste natuurlijk nooit in reizigersdienst gedaan).
Het (ont)koppelen kan ook automatisch maar ik weet niet of dat nu al gedaan wordt vanuit de stuurpost.
Feit is dat de hele reeks 19 en ook de ombouw van een deel van reeks 27 over afzienbare tijd grotendeels nutteloos wordt, want in december houdt de Knokke-Blankenberge (met bijbehorende (ont)koppeling in Brugge) in z'n huidige vorm op te bestaan. Misschien zal de investering opnieuw enigszins nuttig worden met de instroom van de M7, maar ik vrees dat het toch veel gedoe voor weinig echte winst zal zijn geweest.
Om op je andere vraag te antwoorden: een HLE 19 kan dus perfect hetzelfde doen als een HLE 18, zolang maar de juiste kant (met schroefkoppeling) gebruikt wordt. Dat werd in het begin ook veel gedaan (je zag de HLE 19 toen ook regelmatig op de Eupen - Oostende of toenmalige Gent - Genk), maar is tegenwoordig een stuk zeldzamer volgens mij.
Het (ont)koppelen kan ook automatisch maar ik weet niet of dat nu al gedaan wordt vanuit de stuurpost.
Feit is dat de hele reeks 19 en ook de ombouw van een deel van reeks 27 over afzienbare tijd grotendeels nutteloos wordt, want in december houdt de Knokke-Blankenberge (met bijbehorende (ont)koppeling in Brugge) in z'n huidige vorm op te bestaan. Misschien zal de investering opnieuw enigszins nuttig worden met de instroom van de M7, maar ik vrees dat het toch veel gedoe voor weinig echte winst zal zijn geweest.
Om op je andere vraag te antwoorden: een HLE 19 kan dus perfect hetzelfde doen als een HLE 18, zolang maar de juiste kant (met schroefkoppeling) gebruikt wordt. Dat werd in het begin ook veel gedaan (je zag de HLE 19 toen ook regelmatig op de Eupen - Oostende of toenmalige Gent - Genk), maar is tegenwoordig een stuk zeldzamer volgens mij.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Koppelingen
Op Antwerpen Charleroi wordt er ook nog met gekoppelde M6 stellen gereden via de GF koppeling.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Koppelingen
Wat is de reden dat die Antwerpen-Charleroi in zo'n gekke samenstelling rijdt, met een loc ergens in het midden ertussen?
En is er nog ander rollend materiaal met GF-koppeling? Totnogtoe hebben we dus één kant van de 19-locs, en één kant van de M6 stuurrijtuigen. En weldra (?) de M7, dus? Als koppeling tussen de componenten van een stel, of om stellen te koppelen met elkaar of met iets anders?
En is er nog ander rollend materiaal met GF-koppeling? Totnogtoe hebben we dus één kant van de 19-locs, en één kant van de M6 stuurrijtuigen. En weldra (?) de M7, dus? Als koppeling tussen de componenten van een stel, of om stellen te koppelen met elkaar of met iets anders?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Koppelingen
tijdens de spits rijdt men dan bvb met een set van 4 en 5, buiten de spits rijdt men dan met 1 set.
Re: Koppelingen
19'en met 9 M6-rijtuigen erachter rijden dikwijls op de Gent - Tongeren.
Voor de rest zijn (bij mijn weten) andere combinaties met 8 of 9 M6'en bijna altijd met 18 i.p.v. 19.
Voor de rest zijn (bij mijn weten) andere combinaties met 8 of 9 M6'en bijna altijd met 18 i.p.v. 19.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Koppelingen
jan_olieslagers schreef: ↑14 okt 2017, 14:24
Ook: tijdens mijn speurtocht terzake kwam ik ook op https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_c ... try#Europe maar daar is er over België niets te lezen? Zou iemand dat willen aanvullen? Of stuur me de nodige info, evt. per PB, dan zet ik het er wel bij.
Misschien kan een van onze Nederlandse leden, Nederland ook even bijwerken .
Want dat daar de Russische koppeling op ertstreinen zit wist ik niet. Zouden ze ook bij Duitsland moeten staan want daar komen de treinen vandaan en wagens zijn eigendom van DB Cargo volgens mij.
Volgens mij is het de vereenvoudigde Europese automatische koppeling...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Koppelingen
Wordt er op HSL4 ook niet gependeld tussen A'pen en station Noorderkempen met een samenstelling met de loc tussenin? Is dat dan om dezelfde reden als op A'pen - Charleroi?jan_olieslagers schreef: ↑14 okt 2017, 16:51 Wat is de reden dat die Antwerpen-Charleroi in zo'n gekke samenstelling rijdt, met een loc ergens in het midden ertussen?
En is er nog ander rollend materiaal met GF-koppeling? Totnogtoe hebben we dus één kant van de 19-locs, en één kant van de M6 stuurrijtuigen. En weldra (?) de M7, dus? Als koppeling tussen de componenten van een stel, of om stellen te koppelen met elkaar of met iets anders?
Re: Koppelingen
Dat gebeurt daar al lang niet meer. Het zijn gewoon Desiro-stelletjes.Catenist schreef: ↑15 okt 2017, 01:00Wordt er op HSL4 ook niet gependeld tussen A'pen en station Noorderkempen met een samenstelling met de loc tussenin? Is dat dan om dezelfde reden als op A'pen - Charleroi?jan_olieslagers schreef: ↑14 okt 2017, 16:51 Wat is de reden dat die Antwerpen-Charleroi in zo'n gekke samenstelling rijdt, met een loc ergens in het midden ertussen?
En is er nog ander rollend materiaal met GF-koppeling? Totnogtoe hebben we dus één kant van de 19-locs, en één kant van de M6 stuurrijtuigen. En weldra (?) de M7, dus? Als koppeling tussen de componenten van een stel, of om stellen te koppelen met elkaar of met iets anders?
Re: Koppelingen
Oei, merci Shrek. Het is idd weeral geleden van 2014 dat ik ging spotten in BrechtShrek schreef: ↑15 okt 2017, 01:20Dat gebeurt daar al lang niet meer. Het zijn gewoon Desiro-stelletjes.Catenist schreef: ↑15 okt 2017, 01:00Wordt er op HSL4 ook niet gependeld tussen A'pen en station Noorderkempen met een samenstelling met de loc tussenin? Is dat dan om dezelfde reden als op A'pen - Charleroi?jan_olieslagers schreef: ↑14 okt 2017, 16:51 Wat is de reden dat die Antwerpen-Charleroi in zo'n gekke samenstelling rijdt, met een loc ergens in het midden ertussen?
En is er nog ander rollend materiaal met GF-koppeling? Totnogtoe hebben we dus één kant van de 19-locs, en één kant van de M6 stuurrijtuigen. En weldra (?) de M7, dus? Als koppeling tussen de componenten van een stel, of om stellen te koppelen met elkaar of met iets anders?

Re: Koppelingen
Dat gebeurde toen omdat die vier M6 stuurrijtuigen die naar Noorderkempen reden als enige uitgerust waren met ETCS om op lijn 4 te rijden. Een loc met ETCS was er nog niet, dus moest die in die vreemde samenstelling met de loc in het midden en ruituigen errond rijden. Het had niks met koppelingen te maken.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Koppelingen
Wat voor koppelinngen zitten er eigenlijk aan de MS41? Die moeten toch vlot kunnen koppelen/splitsen in Mol, hebben die dan ook zo'n GF-koppelingen zoals de HLE19? Aan één kant of aan beide?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Koppelingen
Die hebben dezelfde soort GF-koppelingen als het andere materieel (en zoals alle motorstellen en -wagens aan beide kanten), hier zie je ze goed: http://www.b-loc.be/fotos/4106_14-09-13.jpg
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Koppelingen
Vat ik het dan correct samen met
* HST: Scharfenberg
* Gesleepte treinen (reizigers zowel als goederen): schroefkoppeling aka Engelse koppeling, met uitzondering van de HLE19 en de M6-stuurrijtuigen
* Stellen en motorwagens: GF
?
* HST: Scharfenberg
* Gesleepte treinen (reizigers zowel als goederen): schroefkoppeling aka Engelse koppeling, met uitzondering van de HLE19 en de M6-stuurrijtuigen
* Stellen en motorwagens: GF
?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.