Tijdens de week enkel nog Breaks. Tijdens het weekend zitten er nog DMT's tussen, gezien de verbinding dan wijzigt naar De Panne - Landen. De P-treinen (7006,7007 & 7995) blijven hetzelfde zoals nu, met name HLE18/21TD.
Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04
Re: Dienstregeling december 2017
Beste,
Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?
Groet,
Floris Cappelle
Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?
Groet,
Floris Cappelle
Re: Dienstregeling december 2017
Ik denk niet dar er in de ardennen veel extra materieel nodig zal zijn. Door de L-treinen op L166 en L162 aan elkaar te koppelen zijn er immers kortere stilstanden waardoor het aanwezige materieel beter benut wordt.Floris Cappelle schreef: ↑12 nov 2017, 14:08 Beste,
Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?
Groet,
Floris Cappelle
Re: Dienstregeling december 2017
Tussen Antwerpen en Oostende verandert er qua materieel niets, de M6'en en Desiro's blijven. Wel zou het de bedoeling zijn dat vanaf de M7 er is, de I11'en op de reeks 5xx (Oostende - Eupen) terug op de verbinding tussen Ant en Oostende zouden komen. Maar dat is dus pas iets vanaf 2019/2020 op zijn minst waarschijnlijk.Floris Cappelle schreef: ↑12 nov 2017, 14:08 Beste,
Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?
Groet,
Floris Cappelle
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2017
heb de omgekeerde richting es bekeken:
vanaf 5:40 2 treinen per uur luchthaven - antwerpen
tot 7:45 1 trein per uur antwerpen - luchthaven. dus dringend werk aan de winkel om vóór 7:45 P treinen in te leggen.
vanaf 5:40 2 treinen per uur luchthaven - antwerpen
tot 7:45 1 trein per uur antwerpen - luchthaven. dus dringend werk aan de winkel om vóór 7:45 P treinen in te leggen.
Re: Dienstregeling december 2017
Dat is omdat de benelux in Brussel kan vertrekken en daardoor zo vroeg kan beginnen rijden. Maw: in die richting past het mooi in de roulaties en doet men dus de moeite om hem in te leggen.ostbahnhof schreef: ↑16 nov 2017, 07:38 heb de omgekeerde richting es bekeken:
vanaf 5:40 2 treinen per uur luchthaven - antwerpen
tot 7:45 1 trein per uur antwerpen - luchthaven. dus dringend werk aan de winkel om vóór 7:45 P treinen in te leggen.
In de andere richting past het absoluut niet. Dus: dream on...
Re: Dienstregeling december 2017
Wij blijven inderdaad dromen van een NMBS die de klant centraal plaatst en niet de exploitatie...Shrek schreef: ↑16 nov 2017, 10:43Dat is omdat de benelux in Brussel kan vertrekken en daardoor zo vroeg kan beginnen rijden. Maw: in die richting past het mooi in de roulaties en doet men dus de moeite om hem in te leggen.ostbahnhof schreef: ↑16 nov 2017, 07:38 heb de omgekeerde richting es bekeken:
vanaf 5:40 2 treinen per uur luchthaven - antwerpen
tot 7:45 1 trein per uur antwerpen - luchthaven. dus dringend werk aan de winkel om vóór 7:45 P treinen in te leggen.
In de andere richting past het absoluut niet. Dus: dream on...
Re: Dienstregeling december 2017
Wat wil je dan dat ze doen? Voor hetgeen zo'n P-trein kost moet je al meerdere andere treinen gaan afschaffen.
Dus: geen late S5 Halle-Mechelen meer? Geen bediening van Puurs-Antwerpen in het weekend?
Het is net heel klantvriendelijk van de NMBS om te proberen zoveel mogelijk vervoer aan te bieden met de schaarse middelen en de reizigers op Mechelen-Halle en Puurs-Antwerpen toch hun nieuwe trein te gunnen in plaats van die enkele reizigers van Antwerpen-Luchthaven.
Stel anders eens voor welke treinen (ik schat iets van een goeie 200 treinkm) jij zou afschaffen om deze extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te kunnen laten rijden.
De reizigers mogen inderdaad dromen van zoveel mogelijk treinen op allerlei plaatsen. Voor de mensen die professioneel met spoorwegen bezig zijn gaat het echter om harde cijfers en moeilijke evenwichtsoefeningen. Gelukkig hebben die laatste het voor het zeggen en niet de stuurlui aan de wal.
Re: Dienstregeling december 2017
Ik denk dat shrek toch gelijk heeft in dit geval. In ideale omstandigheden zijn de ideeën can Portbou goed. Maar een treintje in het weekend tussen puurs en antwerpen is bv toch meer winst dan een extra trein als de bestemming al bediend wordt. Beduidend meer treinen vraagt om politieke wil.
Re: Dienstregeling december 2017
Inderdaad de nmbs kan maar zoveel treinen laten rijden dan dat de middelen toelaten. Meer treinen vraagt een groter budget maar de regering wil dat laatste vooral verkleinen en extra besparen. Het ene werkt het andere wat tegen.
Re: Dienstregeling december 2017
Iemand een idee wat de materieelinzet wordt op de IC Sint-Niklaas - Kortrijk (week) en Lokeren - Gent-Sint-Pieters (weekend)? Nog steeds een mix van M6 / MS80 (week) respectievelijk MS08 (weekend) of zouden de extra MS80 die elders ingezet worden (meer naar De Panne, mogelijk zelfs naar Blankenberge, ...) verschuivingen veroorzaken?
Re: Dienstregeling december 2017
Shrek schreef:Wat wil je dan dat ze doen? Voor hetgeen zo'n P-trein kost moet je al meerdere andere treinen gaan afschaffen.
Dus: geen late S5 Halle-Mechelen meer? Geen bediening van Puurs-Antwerpen in het weekend?
Het is net heel klantvriendelijk van de NMBS om te proberen zoveel mogelijk vervoer aan te bieden met de schaarse middelen en de reizigers op Mechelen-Halle en Puurs-Antwerpen toch hun nieuwe trein te gunnen
Dus de kosten voor het inleggen van :
4 dagelijkse extra verbindingen Antwerpen-Luchthaven en vv. enerzijds
en
70 weekendverbindingen Puurs-Antwerpen en vv. + enkele bijkomende laatavond S5-treinen anderzijds
zijn gelijk ?
Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven....in plaats van die enkele reizigers van Antwerpen-Luchthaven
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?
Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Een goed aanbod trekt nieuwe reizigers aan (zij die nu nog in de AirportExpress-bus of in hun auto zitten).Stel anders eens voor welke treinen (ik schat iets van een goeie 200 treinkm) jij zou afschaffen om deze extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te kunnen laten rijden.
Goed aanbod = halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met betrouwbare treinen (dus niet met de Benelux).
Ik weiger te geloven dat er iets moet afgeschaft worden om 4 extra verbindingen te realiseren.
Laat de Benelux in Antwerpen overnachten zodat de gaten in de dienstregeling 's ochtends en 's avonds kunnen worden weggewerkt.
Zodra de Benelux over de HSL gaat zal de volledige dienstverlening over lijn 25 allicht moeten worden hertekend. Dat lijkt me het juiste moment om de bediening van de Luchthaven over te hevelen naar een andere IC.
Schaarse middelen ?...met de schaarse middelen
Reden te meer om de verbinding Antwerpen-Luchthaven te verbeteren :
De occasionele (zaken)reiziger naar de Luchthaven brengt namelijk meer geld in het laatje dan een abonnee op een late S5-trein.
S5 is trouwens typisch een verbinding waarop 's avonds laat straffeloos in het zwart gereden wordt.
Dat van die stuurlui aan wal neem ik persoonlijk.Voor de mensen die professioneel met spoorwegen bezig zijn gaat het echter om harde cijfers en moeilijke evenwichtsoefeningen. Gelukkig hebben die laatste het voor het zeggen en niet de stuurlui aan de wal.
Iedereen in België is unaniem lovend over de professionaliteit waarmee de spoorwegen in ons land worden gerund. Dat staat dagelijks te lezen in kranten, op de sociale media, op blogs,...
En iedere burger (met wiens belastinggeld de spoorwegen gesubsidieerd worden) die verbeteringsvoorstellen formuleert is een idioot.
Laatst gewijzigd door Portbou op 18 nov 2017, 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling december 2017
Enig idee wat men dan van plan is met de 24 MR96 die binnen enkele maanden weg moeten van de lijn naar Luxemburg?Ducktape schreef: ↑12 nov 2017, 21:15Tussen Antwerpen en Oostende verandert er qua materieel niets, de M6'en en Desiro's blijven. Wel zou het de bedoeling zijn dat vanaf de M7 er is, de I11'en op de reeks 5xx (Oostende - Eupen) terug op de verbinding tussen Ant en Oostende zouden komen. Maar dat is dus pas iets vanaf 2019/2020 op zijn minst waarschijnlijk.Floris Cappelle schreef: ↑12 nov 2017, 14:08 Beste,
Tussen Oostende en Antwerpen rijden nu M6+loc en Desiro's.
Gezien er straks om het uur treinen rijden op de lijnen 166 en 165 tijdens de week, zullen daar wel extra desiro's nodig zijn.
Wat zal er dan tussen Oostende en Antwerpen rijden? Terug MS96? of toch desiro's?
Groet,
Floris Cappelle
Re: Dienstregeling december 2017
Je miskent in je redenering de vele arbeiders uit de Leuvense regio die op de luchthaven werken. Voor hen werden de START-plannen voor een betere bereikbaarheid van de luchthaven opgesteld. Qua arbeidskrachten zal er ongetwijfeld veel minder in de Antwerpse regio worden geworven. Dat is al een belangrijk verschil.Portbou schreef: ↑18 nov 2017, 20:23Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?
Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2017
Maar je kan toch niet ontkennen dat 1 trein per uur in volle spits toch wel heel weinig is, zeker als je kijkt wat een investering er voor is gedaan: L25N, tunnencomplex, ....Asterix schreef: ↑19 nov 2017, 07:06Je miskent in je redenering de vele arbeiders uit de Leuvense regio die op de luchthaven werken. Voor hen werden de START-plannen voor een betere bereikbaarheid van de luchthaven opgesteld. Qua arbeidskrachten zal er ongetwijfeld veel minder in de Antwerpse regio worden geworven. Dat is al een belangrijk verschil.Portbou schreef: ↑18 nov 2017, 20:23Altijd weer dat axioma van die "enkele reizigers" tussen Antwerpen en de Luchthaven.
De grootste stad van Vlaanderen (meer dan 500.000 inwoners) heeft dus slechts een potentieel van "enkele reizigers" voor de Luchthaven ?
Hoeveel reizigers zitten er dan in de treinen tussen Leuven en de Luchthaven ?
Volgens bevolkingsaantal moet dat dan 5 keer minder zijn als "enkele reizigers".
En toch is er op die lijn wel een betrouwbare halfuurdienst van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.