Tabel M4-rijtuig
Tabel M4-rijtuig
Al enige tijd vraag ik mij de informatie in deze (UIC?/RIC?) tabel inhoudt op een M4 rijtuig.
De 160 en NMBS-logo zijn wel duidelijk. De F en L zullen staan voor Frankrijk en Luxemburg. Maar wat houdt de '2' in? De Plaatsnamen achter de F2 zullen wel aangeven dat de rijtuigen tot die stations mogen (niet geheel onlogisch liggen ze in het verlengde van de spoorlijnen vanuit Moeskroen, Quévy en Erquelinnes), maar wat zegt het cijfer? En de asterisk zegt ook iets over beperkte inzet in Luxemburg? Mogen ze dan bijvoorbeeld alleen op Kleinbettingen-Luxemburg stad rijden?
En wat betekent 'ee'? De 3000 V / 800 A zal wel voor maximale spanning en stroom staan waarmee het rijtuig gevoed kan worden.
De 160 en NMBS-logo zijn wel duidelijk. De F en L zullen staan voor Frankrijk en Luxemburg. Maar wat houdt de '2' in? De Plaatsnamen achter de F2 zullen wel aangeven dat de rijtuigen tot die stations mogen (niet geheel onlogisch liggen ze in het verlengde van de spoorlijnen vanuit Moeskroen, Quévy en Erquelinnes), maar wat zegt het cijfer? En de asterisk zegt ook iets over beperkte inzet in Luxemburg? Mogen ze dan bijvoorbeeld alleen op Kleinbettingen-Luxemburg stad rijden?
En wat betekent 'ee'? De 3000 V / 800 A zal wel voor maximale spanning en stroom staan waarmee het rijtuig gevoed kan worden.
Re: Tabel M4-rijtuig
3000V en 800 A voor een omvormer van een rijtuig lijkt mij wel "heftig"....
zelfs als men hiermee de capaciteit van de treinleiding zou bedoelen...


Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tabel M4-rijtuig
Aansluiten op stroom, anders dan op spanning ? Of is dat de max afschakelcapaciteit van de veiligheid in de omvormer?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tabel M4-rijtuig
Ik ben de gelukkige bezitter van 50 jaar reizigersvervoer van G. Close en M. Thiry, uitgegeven door GTF in 1985, in die tijd brandend actueel met gegevens over alle rijtuigen van de voorbije 50 jaar (toen) en nu een prachtig historisch document.
F* SNCF geheel het net mits toelating
F1 SNCF enkel Oostnet
F2 SNCF uitsluitend Noordnet
F2*LILLE SNCF uitsluitend tussen Moeskroen of Blandain en Rijsel
L* Luxemburgs net, enkel op de sectie Kleinbettingen - Luxemburg
L** Luxemburgs net, secties Kleinbettingen - Luxemburg en Trois-Vierges-Luxemburg
ee in rechthoekje: elektrische verwarmingsinstallatie voorzien voor verschillende spanningen en stroomvormen. De stroomlevering gebeurt uitsluitend langs de hoofdleiding.
Dat was dus zo in 1985. Ik weet niet hoe het nu zit, maar vermoedelijk is dit nog van toepassing. Dat een M4 nu geen L** meer heeft, is wat verwonderlijk, aangezien deze rijtuigen toch nog in de verbinding Luik - Luxemburg gezeten hebben.
F* SNCF geheel het net mits toelating
F1 SNCF enkel Oostnet
F2 SNCF uitsluitend Noordnet
F2*LILLE SNCF uitsluitend tussen Moeskroen of Blandain en Rijsel
L* Luxemburgs net, enkel op de sectie Kleinbettingen - Luxemburg
L** Luxemburgs net, secties Kleinbettingen - Luxemburg en Trois-Vierges-Luxemburg
ee in rechthoekje: elektrische verwarmingsinstallatie voorzien voor verschillende spanningen en stroomvormen. De stroomlevering gebeurt uitsluitend langs de hoofdleiding.
Dat was dus zo in 1985. Ik weet niet hoe het nu zit, maar vermoedelijk is dit nog van toepassing. Dat een M4 nu geen L** meer heeft, is wat verwonderlijk, aangezien deze rijtuigen toch nog in de verbinding Luik - Luxemburg gezeten hebben.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Tabel M4-rijtuig
Niet elke M4 heeft dezelfde toelating. Sommige mogen naar Frankrijk, sommige naar Luxemburg. Sommigen mogen beide. Het is nogal een bonte verzameling.
Re: Tabel M4-rijtuig
De F met nummertjes had te maken dat de SNCF vroeger opereerde volgens de "régions". Die kwamen grofweg overeen met de voorgangermaatschappijen voor de nationalisatie in 1938.
1: Région Est (ex-Est & Alsace-Lorraine)
2: Région Nord (ex Chemin de Fers du Nord)
3: Région Ouest (ex-État)
4: Région Sud-Ouest (ex Paris-Orléans/Midi)
5: Région Sud-Est (ex-PLM)
In de jaren '80 heeft men die "régions of réseaux" dan afgeschaft met de hervormingen volgens bedrijfsactiviteit.
En ook de blauwe 55'ers die reden voor de elektrificatie van L42 zijn buiten dienst, dus het is vandaag technisch onmogelijk om die rijtuigen daar te laten rijden, tenzij men de stroomleiding afkoppelt en enkel op batterijspanning werkt..
1: Région Est (ex-Est & Alsace-Lorraine)
2: Région Nord (ex Chemin de Fers du Nord)
3: Région Ouest (ex-État)
4: Région Sud-Ouest (ex Paris-Orléans/Midi)
5: Région Sud-Est (ex-PLM)
In de jaren '80 heeft men die "régions of réseaux" dan afgeschaft met de hervormingen volgens bedrijfsactiviteit.
Dat is eigenlijk erg logisch: L42 mag dan wel 25 kV hebben, de rijtuigen zelf kunnen enkel met 3000V op de centrale stroomleiding werken. De enige locs die dit konden (3000V op de stroomleiding leveren onder 25 kV) staan nu in Tsjechië..
En ook de blauwe 55'ers die reden voor de elektrificatie van L42 zijn buiten dienst, dus het is vandaag technisch onmogelijk om die rijtuigen daar te laten rijden, tenzij men de stroomleiding afkoppelt en enkel op batterijspanning werkt..
Re: Tabel M4-rijtuig
Bedankt! Ik had zoiets eigenlijk al vermoed, maar ik durfde het niet voor waar verkondigen.msts.be schreef: ↑19 nov 2017, 23:18Dat is eigenlijk erg logisch: L42 mag dan wel 25 kV hebben, de rijtuigen zelf kunnen enkel met 3000V op de centrale stroomleiding werken. De enige locs die dit konden (3000V op de stroomleiding leveren onder 25 kV) staan nu in Tsjechië..
En ook de blauwe 55'ers die reden voor de elektrificatie van L42 zijn buiten dienst, dus het is vandaag technisch onmogelijk om die rijtuigen daar te laten rijden, tenzij men de stroomleiding afkoppelt en enkel op batterijspanning werkt..
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13