Investeringsplan Infrabel
Re: Investeringsplan Infrabel
Zeker een abonnement is met de trein veel duurder en met de bus kan je meestal in het centrum van een gemeente of stad geraken. De meeste stations liggen ook meestal een paar kilometer van het (historisch) centrum. Brussel-Centraal is hier één van de weinige uitzonderingen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringsplan Infrabel
Twee tegenstelde benaderingen hier: ofwel zoveel mogelijk dienst aanbieden aan minimale kost (overheid) ofwel zoveel mogelijk klanten zo goed mogelijk bieden wat ze verlangen, aan een prijs die ze aanvaarden (vrije markt).
Mijn eigen voorbeeld kan illustratief zijn: ik woon in Haacht en pendel dagelijks naar het Europees kwartier in Brussel. Mijn huidig compromis is: auto tot station Weerde, dan S5 tot station Schuman. Ik zou kunnen de bus nemen van Haacht tot Bordet en dan de trein tot Schuman, dat gaat een beetje sneller maar die bus is aardig minder comfortabel. Ik zou ook kunnen twee treinen nemen, overstap in Leuven of in Mechelen, maar dat is trager en storinggevoelig, en ik woon een fikse wandeling van het station van Haacht weg. En naar mijn aanvoelen is het ook duurder, maar de kost van autorijden is moeilijk in te schatten.
Ook niet onderschatten dat ik, na het werk, met de wagen nog een of andere boodschap kan doen, anders zou dat voor in het weekeinde moeten zijn, met alle nadelen vandien.
Facit: leve de vrije markt, dan kiest eenieder naar eigen criteria. Kostprijs én comfort én snelheid.
Mijn eigen voorbeeld kan illustratief zijn: ik woon in Haacht en pendel dagelijks naar het Europees kwartier in Brussel. Mijn huidig compromis is: auto tot station Weerde, dan S5 tot station Schuman. Ik zou kunnen de bus nemen van Haacht tot Bordet en dan de trein tot Schuman, dat gaat een beetje sneller maar die bus is aardig minder comfortabel. Ik zou ook kunnen twee treinen nemen, overstap in Leuven of in Mechelen, maar dat is trager en storinggevoelig, en ik woon een fikse wandeling van het station van Haacht weg. En naar mijn aanvoelen is het ook duurder, maar de kost van autorijden is moeilijk in te schatten.
Ook niet onderschatten dat ik, na het werk, met de wagen nog een of andere boodschap kan doen, anders zou dat voor in het weekeinde moeten zijn, met alle nadelen vandien.
Facit: leve de vrije markt, dan kiest eenieder naar eigen criteria. Kostprijs én comfort én snelheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringsplan Infrabel
Een vrije markt waar de prijszetting een zaak is van overheden? Turnhout-Antwerpen met de bus is overdreven goedkoop. Tariefintegratie zou de prijs voor trein en bus dichter bij elkaar kunnen brengen.
Hoe parallel een buslijn rijdt is voor interpretatie vatbaar, lijn 52 bedient vooral de rechteroever van Schelde en Rupel, terwijl de buscorridor eerder op de A12 blijft, en daar een hoop dense gemeentes als Aartselaar bedient. Sowieso hoort het openbaar vervoer in dichtbevolkt gebied ook fijnmaziger te zijn... De bus naar Turnhout is nog verder verwijderd van de spoorlijn die langs Lier en Herentals gaat. Ja, Turnhoutenaars hebben hier een keuze naar Antwerpen, maar ze zijn de enigen.
De bedenking over buslijnen die met alle geweld worden 'rechtgetrokken' langs een steenweg, maar de dorpskernen die de pech hebben daar niet langs te liggen links laten liggen, heb ik me wel al gemaakt. In enkele beperkte gevallen kan ik er in komen (ik denk bijvoorbeeld aan Hamme, waar de expressweg langs de achterkant van de huizen passeert en de afstand beperkt zou blijven voor een potentiële tijdswinst door niet meer door smalle straatjes te moeten laveren), maar in de meeste gevallen is dit een serieuze stap achteruit.
Hoe parallel een buslijn rijdt is voor interpretatie vatbaar, lijn 52 bedient vooral de rechteroever van Schelde en Rupel, terwijl de buscorridor eerder op de A12 blijft, en daar een hoop dense gemeentes als Aartselaar bedient. Sowieso hoort het openbaar vervoer in dichtbevolkt gebied ook fijnmaziger te zijn... De bus naar Turnhout is nog verder verwijderd van de spoorlijn die langs Lier en Herentals gaat. Ja, Turnhoutenaars hebben hier een keuze naar Antwerpen, maar ze zijn de enigen.
De bedenking over buslijnen die met alle geweld worden 'rechtgetrokken' langs een steenweg, maar de dorpskernen die de pech hebben daar niet langs te liggen links laten liggen, heb ik me wel al gemaakt. In enkele beperkte gevallen kan ik er in komen (ik denk bijvoorbeeld aan Hamme, waar de expressweg langs de achterkant van de huizen passeert en de afstand beperkt zou blijven voor een potentiële tijdswinst door niet meer door smalle straatjes te moeten laveren), maar in de meeste gevallen is dit een serieuze stap achteruit.
Re: Investeringsplan Infrabel
Jullie hebben gelijk, ik ben foutief, ik heb de post van Overweg13 incorrect gelezen waardoor ik die foutief interpreteerde. Mijn excuses aan jullie.Shrek schreef: ↑21 dec 2017, 15:15Helemaal correct overweg13, zo staat het ook duidelijk aangegeven op de netkaart: https://www.infrabel.be/sites/default/f ... 9700_0.pdfoverweg13 schreef: ↑21 dec 2017, 13:28Ik heb me gebaseerd op de netverklaring:
Lijn 21 A is wel degelijk Hasselt - Y. Noord Driehoek Hasselt - Y. Zonhoven - Kiewit ... Genk-Goederen-Museumlijn (lijn 21D brengt ons van Y. Boksbergheide naar Genk)
lijn 15 begint bij Y. Zonhoven - Zonhoven-Rooster P/U - Zonhoven - Zolder ... Y. Drabstraat
Ik denk dus dat ik het bij het rechte eind had.
Re: Investeringsplan Infrabel
Vind je? Ik vrees dat de keuzemogelijkheden op het vlak van OV wel erg laag zullen liggen. Of vind je dat de keuze die je nu hebt tussen energie-aanbieders die vooral een voortdurend rookgordijn optrekken, je zoveel mogelijkheden laat?jan_olieslagers schreef: ↑23 dec 2017, 14:03
Facit: leve de vrije markt, dan kiest eenieder naar eigen criteria. Kostprijs én comfort én snelheid.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Investeringsplan Infrabel
Voor lijn 19 is er ooit sprake geweest om het traject Balen werkplaatsen - Neerpelt op dubbel spoor te brengen . De gronden zijn beschikbaar . Tussen Mol en Balen werkplaatsen zijn ooit de 2 bruggen en toeritten opgehoogd . Daar komt er al meer werk bij kijken bij dat gedeelte . Zoals de dienstregeling nu is zou een dubbel spoor tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt al voldoende kunnen zijn . Momenteel kruisen de treinen in Neerpelt en daar is het wachten bij vertraging .Catenist schreef: ↑18 dec 2017, 22:33 Spoorlijn 19, Mol-Neerpelt-Hamont elektrificatie. En géén spoor ontdubbeling dan?
En elektrificatie Balen-Zonhoven? Ik neem aan dat wordt bedoeld Mol-Zonhoven? Wat is het nut daarvan als die elektrificatie niet tot Hasselt wordt doorgetrokken tijdens dezelfde fase van werken?
Voor de lijn Hasselt - Mol zijn de gronden ook beschikbaar voor het volledige 2 de spoor . Waarom het 2de spoor gedeeltelijk in '91 uitgebroken is snap ik nog steeds niet .
Re: Investeringsplan Infrabel
Sluiting van de laatste steenkoolmijnen in Limburg. Minder (steenkool)vervoer, destijds enkel een 2-uursdienst Mol-Hasselt (enkele P-treinen 's morgens en 's avonds).ijzeren rijn 82 schreef: ↑24 dec 2017, 10:31Voor de lijn Hasselt - Mol zijn de gronden ook beschikbaar voor het volledige 2 de spoor . Waarom het 2de spoor gedeeltelijk in '91 uitgebroken is snap ik nog steeds niet .Catenist schreef: ↑18 dec 2017, 22:33 Spoorlijn 19, Mol-Neerpelt-Hamont elektrificatie. En géén spoor ontdubbeling dan?
En elektrificatie Balen-Zonhoven? Ik neem aan dat wordt bedoeld Mol-Zonhoven? Wat is het nut daarvan als die elektrificatie niet tot Hasselt wordt doorgetrokken tijdens dezelfde fase van werken?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Investeringsplan Infrabel
Bij Infrabel is het vrij eenvoudig: wordt iets niet gebruikt dan gaat het weg. Onderhoud is veel te duur om zomaar voor het plezier een lijn dubbelsporig te houden.ijzeren rijn 82 schreef: Voor de lijn Hasselt - Mol zijn de gronden ook beschikbaar voor het volledige 2 de spoor . Waarom het 2de spoor gedeeltelijk in '91 uitgebroken is snap ik nog steeds niet .
Re: Investeringsplan Infrabel
Maar in 1991 bestond Infrabel nog helemaal niet...Shrek schreef: ↑24 dec 2017, 19:22Bij Infrabel is het vrij eenvoudig: wordt iets niet gebruikt dan gaat het weg. Onderhoud is veel te duur om zomaar voor het plezier een lijn dubbelsporig te houden.ijzeren rijn 82 schreef: Voor de lijn Hasselt - Mol zijn de gronden ook beschikbaar voor het volledige 2 de spoor . Waarom het 2de spoor gedeeltelijk in '91 uitgebroken is snap ik nog steeds niet .
Re: Investeringsplan Infrabel
Uiteraard niet, maar de redenering zal wel dezelfde geweest zijnPaul schreef: ↑24 dec 2017, 21:23Maar in 1991 bestond Infrabel nog helemaal niet...Shrek schreef: ↑24 dec 2017, 19:22Bij Infrabel is het vrij eenvoudig: wordt iets niet gebruikt dan gaat het weg. Onderhoud is veel te duur om zomaar voor het plezier een lijn dubbelsporig te houden.ijzeren rijn 82 schreef: Voor de lijn Hasselt - Mol zijn de gronden ook beschikbaar voor het volledige 2 de spoor . Waarom het 2de spoor gedeeltelijk in '91 uitgebroken is snap ik nog steeds niet .

Re: Investeringsplan Infrabel
Zelfs iets wat vaak gebruikt wordt gaat weg... zo is in Gent-Dampoort onlangs de wissel buiten dienst gegaan van het spoor waar vroeger het smal perron lag. Werd nochtans veel gebruikt om goederentreinen wat sneller te kunnen laten vertrekken uit Gent-Zeehaven, nu moeten ze wachten tot een trein Gent-Dampoort verlaten heeft.Shrek schreef: Bij Infrabel is het vrij eenvoudig: wordt iets niet gebruikt dan gaat het weg. Onderhoud is veel te duur om zomaar voor het plezier een lijn dubbelsporig te houden.
En wat verder aan Y Boma liggen nieuwe overloopwissels die praktisch nooit gebruikt worden...
Re: Investeringsplan Infrabel
In dezelfde periode werd ook lijn 42 deels enkelsporig gemaakt. Die dubbelsporig houden zou alleszins niet zomaar voor het plezier geweest zijn. Gelukkig speelde de stiptheid toen nog geen rol in de verloning van de NMBS-bazen; dat op zich zou al een besparing geweest zijn. Ik kende de ontdubbeling van het hoofdspoor in Stoumont (en het station van Stoumont zelf) na enkele jaren net zo goed als de echte stations op de lijn.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Investeringsplan Infrabel
Erger nog, toen was het de bedoeling (door de lage bezetting) om de lijn volledig op te breken. Het is dank zij Defensie (Kamp van Beverlo) dat de lijn gebleven is spijtig genoeg grotendeels op enkelspoor gebracht.LML schreef: ↑24 dec 2017, 14:53Sluiting van de laatste steenkoolmijnen in Limburg. Minder (steenkool)vervoer, destijds enkel een 2-uursdienst Mol-Hasselt (enkele P-treinen 's morgens en 's avonds).ijzeren rijn 82 schreef: ↑24 dec 2017, 10:31Voor de lijn Hasselt - Mol zijn de gronden ook beschikbaar voor het volledige 2 de spoor . Waarom het 2de spoor gedeeltelijk in '91 uitgebroken is snap ik nog steeds niet .Catenist schreef: ↑18 dec 2017, 22:33 Spoorlijn 19, Mol-Neerpelt-Hamont elektrificatie. En géén spoor ontdubbeling dan?
En elektrificatie Balen-Zonhoven? Ik neem aan dat wordt bedoeld Mol-Zonhoven? Wat is het nut daarvan als die elektrificatie niet tot Hasselt wordt doorgetrokken tijdens dezelfde fase van werken?
Re: Investeringsplan Infrabel
Is daarmee spoor 1a onbruikbaar geworden? Dat wordt wel eens gebruikt voor de trein uit Eeklo als er nog een vertraagde IC op het gewone spoor 1 staat. Als dat niet meer kan, dan zorgt dat voor meer vertragingen. Is er aan de NMBS (en andere vervoerders) gevraagd of dat weg kan? Volgens mij mag infrastructuur die wordt gebruikt niet zomaar worden verwijderd.Tim schreef: ↑25 dec 2017, 10:29Zelfs iets wat vaak gebruikt wordt gaat weg... zo is in Gent-Dampoort onlangs de wissel buiten dienst gegaan van het spoor waar vroeger het smal perron lag. Werd nochtans veel gebruikt om goederentreinen wat sneller te kunnen laten vertrekken uit Gent-Zeehaven, nu moeten ze wachten tot een trein Gent-Dampoort verlaten heeft.
Groetjes,
Rian