Bij de DB vervalt de treinbinding automatisch als je trein 20+ minuten vertraging heeft. Als je van tevoren al weet dat er iets gewijzigd is aan je boeking ga je best een stempel halen en kun je eventuele plaatsreserveringen laten bijmaken (ondervonden tijdens mijn laatste terugreis Salzburg->Brussel). Dat pleit er ook voor om je ticket uit te printengroentje schreef: ↑27 dec 2017, 10:06In Duitsland is treinbinding alleen van toepassing op treinen van de lange afstand, dus IC's, EC's en ICE's. Zelfs met een ticket met treinbinding heb ik nog geen problemen gehad om een latere trein te nemen als dat een RB, RE of lokale privélijn was, zelfs als ik duidelijk te laat was (ticket van Aachen naar Leipzig via Paderborn en Nordhausen, enkel IC tussen Halle(Saale) en Leipzig, had me grandioos overslapen, en heb slechts een ticket voor de trein tussen Halle en Leipzig moeten betalen, want die IC was natuurlijk wel al lang weg).

Bij de SBB heb ik die voorwaarde niet kunnen vinden en moet je altijd langs het personeel. Een Sparbillett wordt normaal niet terugbetaald. Je mag een nieuw ticket aan volle prijs kopen voor je verbinding, waarna je je Sparbillett onder voorwaarden kan terugkrijgen.