Geloof je dat? Wat is er dan al goedkoper geworden door het opengooien van de markten: telefonie? kabeltv?
Euhm, ja?
Maar vooral ook de service is vooruit gegaan. Hoelang doe je er nu over om een telefoonaansluiting te krijgen? En hoelang was dat vroeger niet?
Maar je hebt gelijk, dat we nog altijd maar van een monopolie overgegaan zijn naar een oligopolie, en geen echte vrije markt.
groentje schreef:Volledig ongelijk heb je niet, heel wat kosten die wel worden doorgerekend in het treinverkeer, zitten niet in het lucht- en wegverkeer. Maar de kosten die bij alle types voorkomen, zijnde de personeelskost, zijn wel hoger bij de spoorwegen. En vreemd is dat niet, hoor, 20 jaar terug was pakweg Sabena ook een grote werkgever, maar omdat ze moesten besparen onder druk van de concurrentie, werd er daar ferm gesneden.
De prijsstijging van de trein wordt ook aanvaard, hoor, maar je moet toegeven dat het toch wel typisch is, dat net wanneer het treinverkeer op de kap van de grote bedrijven is afgewenteld, die het zwaarst het gelag moeten betalen?
Moet ik daar nu onder verstaan dat je pleit voor het ferm snijden van de lonen van het nmbs-personeel? Dus ook uw eigen loonzakje? En dit allemaal ten bate van de zo geroemde vrije markt? Wat uitleg graag...
En wat die low cost operatoren betreft op het net, laat maar komen! Maar wel op voorwaarde dat de treinbestuurders en het andere personeel een gelijkwaardig loon en gelijkwaardige arbeidsomstandigheden krijgen als bij de nmbs. Kijk naar Dlc, die komen ook van ver met hun lonen en als je alles in rekening brengt (vrije dagen, premies, eindejaarspremie, pensioenstelsel, statuut,vrijbiljetten,...) dan komen ze nog altijdniet aan de hielen van het nmbs-personeel, maar ze hebben zich wel al een 'beetje' aangepast. En hoe zou je treinbestuurders nog efficienter inzetten, als je in rekening neemt dat je aan het statuut niet raakt?
Uiteraard heeft het VBO gelijk! Dat zij (en de VLD) dat nog niet veel eerder hebben zien aankomen pleit echter niet voor hun inzicht in de linkse machinaties. Het is toch duidelijk dat dit al langer opgezet was, nl. vanaf het moment dat de 80/20 regel werd ingevoerd.
Het VBO is een organisatie van werkgevers. Ze zijn in aantal met veel minder dan de werknemers; daarom roepen ze ook altijd luider. Hun winsten zijn groter dan die van de individuele werknemer, logisch dat zij dan ook meer bijdragen. Point final zou ik zeggen
Uiteraard heeft het VBO gelijk! Dat zij (en de VLD) dat nog niet veel eerder hebben zien aankomen pleit echter niet voor hun inzicht in de linkse machinaties. Het is toch duidelijk dat dit al langer opgezet was, nl. vanaf het moment dat de 80/20 regel werd ingevoerd.
Het VBO is een organisatie van werkgevers. Ze zijn in aantal met veel minder dan de werknemers; daarom roepen ze ook altijd luider. Hun winsten zijn groter dan die van de individuele werknemer, logisch dat zij dan ook meer bijdragen. Point final zou ik zeggen
Ik zie geen enkele logica in het feit dat de werkgever bijdraagt in de verplaatsingskosten van de werknemer. Dat is alleen maar gegroeid op duistere historische gronden en is stapsgewijs ingevoerd. Ik zie trouwens ook de zin van bedrijfswagens niet, tenzij die gebruikt worden voor verplaatsingen voor het bedrijf.
Ten slotte is de verplaatsing van en naar het werk iets waar de werknemer voor kiest (?). Zonder die verplaatsing zou hij ook niet kunnen werken. De fiscus voorziet trouwens al in de terugbetaling van een groot deel van die kosten door de inbrengmogelijkheid in de beroepskosten.
Als het bedrijf wil draaien, dan moet zijn werkvolk toch ter plaatse geraken? Anders kan het bedrijf zijn deuren sluiten. Maw de werkgever is wel verplicht om mee bij te dragen aan de mobiliteit van zijn werknemers. En daar de bazen logischerwijs een grotere wedde hebben in de bedrijven, betalen ze een groter deel van de koek. ziedaar de logica.
En dat de overheid bijspringt voor 20 procent, en niet de werknemer, dat is politiek natuurlijk. Werknemers hebben meer stemmen dan werkgevers zeker? Als jij daar linkse machinaties in ziet, tja, wat moeten we dan denken van die werkgevers die vorig jaar Polen lieten afkomen om hier tegen een hongerloon te komen werken?
Miljaarde schreef:Als het bedrijf wil draaien, dan moet zijn werkvolk toch ter plaatse geraken? Anders kan het bedrijf zijn deuren sluiten. Maw de werkgever is wel verplicht om mee bij te dragen aan de mobiliteit van zijn werknemers. En daar de bazen logischerwijs een grotere wedde hebben in de bedrijven, betalen ze een groter deel van de koek. ziedaar de logica.
En dat de overheid bijspringt voor 20 procent, en niet de werknemer, dat is politiek natuurlijk. Werknemers hebben meer stemmen dan werkgevers zeker? Als jij daar linkse machinaties in ziet, tja, wat moeten we dan denken van die werkgevers die vorig jaar Polen lieten afkomen om hier tegen een hongerloon te komen werken?
Om op het laatste eerst te antwoorden: dat is rechtse uitbuiterij.
En om dan bij het begin van je repliek terecht te komen: als mensen willen werken, dan moeten ze zich daarvoor verplaatsen. Anders komt er geen brood op de plank. M.a.w. het lijkt me normaal dat ook de werknemer investeert (in mobiliteit) om aan zijn verdiende loon te komen. Het is daar dat ik de logica van de vervoersonkosten niet meer snap.
Het niet terugbetalen zou trouwens een schitterende stimulans zijn om de mobiliteit met ettelijke procenten terug te schroeven: voor veel mensen zou het wel eens de doorslag kunnen geven in het kiezen van een woonplaats, als de kosten plots niet meer (volledig) terugbetaald zouden worden.
Mobiliteit is trouwens in het algemeen te goedkoop: bedrijven zouden snel afstappen van het "just-in-time-principe" als het voortdurend heen en weer verplaatsen van goederen plots (veel) meer zou kosten.
Miljaarde schreef:Als het bedrijf wil draaien, dan moet zijn werkvolk toch ter plaatse geraken? Anders kan het bedrijf zijn deuren sluiten. Maw de werkgever is wel verplicht om mee bij te dragen aan de mobiliteit van zijn werknemers. En daar de bazen logischerwijs een grotere wedde hebben in de bedrijven, betalen ze een groter deel van de koek. ziedaar de logica.
Om op het laatste eerst te antwoorden: dat is rechtse uitbuiterij.
En om dan bij het begin van je repliek terecht te komen: als mensen willen werken, dan moeten ze zich daarvoor verplaatsen. Anders komt er geen brood op de plank. M.a.w. het lijkt me normaal dat ook de werknemer investeert (in mobiliteit) om aan zijn verdiende loon te komen. Het is daar dat ik de logica van de vervoersonkosten niet meer snap.
Het niet terugbetalen zou trouwens een schitterende stimulans zijn om de mobiliteit met ettelijke procenten terug te schroeven: voor veel mensen zou het wel eens de doorslag kunnen geven in het kiezen van een woonplaats, als de kosten plots niet meer (volledig) terugbetaald zouden worden.
Mobiliteit is trouwens in het algemeen te goedkoop: bedrijven zouden snel afstappen van het "just-in-time-principe" als het voortdurend heen en weer verplaatsen van goederen plots (veel) meer zou kosten.
het is zo een typische discussie van wie moet hoeveel bijdragen, vind je niet? het beste zal wel ergens in het midden liggen zeker? Als je maatregelen wil nemen, voor om het even welke problematiek, zullen de mensen altijd opkomen voor hun eigen portemonnee, dat zal nooit veranderen. Er zit altijd wel ergens een geldelijk belang achter denk ik(zolang het maar geen Vlaams belang is)
Miljaarde schreef:
het is zo een typische discussie van wie moet hoeveel bijdragen, vind je niet? het beste zal wel ergens in het midden liggen zeker? Als je maatregelen wil nemen, voor om het even welke problematiek, zullen de mensen altijd opkomen voor hun eigen portemonnee, dat zal nooit veranderen. Er zit altijd wel ergens een geldelijk belang achter denk ik(zolang het maar geen Vlaams belang is)
Die low cost operatoren bestaan al... (Hoeveel vervoer is de spoorweg al kwijtgeraakt aan vrachtwagens, denk je?)
En ik wil desnoods een stukje inleveren, als me dat een deel jobzekerheid oplevert, en dus een bedrijf dat in staat is te overleven. En dan denk ik niet in de eerste plaats als spoorman, maar als burger die niet wil dat het spoor ten onder gaat, omdat dat een verarming van de vervoerskeuze oplevert, en dat meer dan waarschijnlijk meer luchtvervuiling teweeg brengt. We hebben al maar een fractie meer van wat er ooit in België aan sporen lag, omdat we de concurrentiestrijd aan het verliezen zijn. Niet de concurrentie met andere operatoren, maar met het wegvervoer vooral. Blijven vasthouden aan oude recepten, lijkt mij dan ook gewoonweg kortzichtig...
Op zich ben ik het ook eens met overweg13. Is het normaal dat de werkgever moet betalen om zijn werknemers toe te laten in Lo-Reninge te wonen, als de werkzetel in Brussel is? Of in Zichen-Zussen-Bolder? Vooral omdat een werkgever niet (meer) mag discrimineren op woonplaats, en dus verplicht is meer te betalen voor iemand die net hetzelfde werk doet, enkel en alleen maar omdat hij verder woont.
Geef mij dan maar een ferme belastingverlaging, maar de afschaffing van heel wat aftrekposten. Ik vrees echter dat dat er niet gauw door zal komen, het huidige systeem houdt namelijk zowel de arbeiders tevreden, als de rijken... (de arbeiders, omdat de rijken een veel hoger percentage moeten afgeven, de rijken, omdat ze voldoende aftrekposten hebben om hun inkomen kunstmatig naar beneden te helpen).
Mooie uitleg, maar je antwoordt niet op de vraag. Die was: Hoe zou je treinbestuurders efficienter inzetten in acht genomen dat je aan het statuut niet raakt? (als je dat wel doet is het kot onvermijdelijk te klein, daar moet je je geen illusies over maken vrees ik) En het spoorvervoer is groeiende, het verdubbelt tegen 2020 las ik eens in connect...
Miljaarde schreef:Mooie uitleg, maar je antwoordt niet op de vraag. Die was: Hoe zou je treinbestuurders efficienter inzetten in acht genomen dat je aan het statuut niet raakt? (als je dat wel doet is het kot onvermijdelijk te klein, daar moet je je geen illusies over maken vrees ik) En het spoorvervoer is groeiende, het verdubbelt tegen 2020 las ik eens in connect...
dat het groeiende is kan ik maar zozeer toejuichen
Miljaarde schreef:Mooie uitleg, maar je antwoordt niet op de vraag. Die was: Hoe zou je treinbestuurders efficienter inzetten in acht genomen dat je aan het statuut niet raakt? (als je dat wel doet is het kot onvermijdelijk te klein, daar moet je je geen illusies over maken vrees ik) En het spoorvervoer is groeiende, het verdubbelt tegen 2020 las ik eens in connect...
vele diensten kunnen vereenvoudigd worden door de hlp stukken af te schaffen of te verkorten, nu zijn bepaalde diensten onstaan door vriendjespolitiek, depot x wil bepaalde relaties doen ten koste van depot y ongeacht deze laatste economisch beter zou zijn dan de eerste, op deze manier zou je bestuurders al beter kunnen inzetten zonder aan het statuut te veranderen. of vind je het normaal dat de eerste trein brussel dinant niet door brussel zuid bestuurd word? om een eenvoudig voorbeeld te geven, hiermee wil ik niet zeggen dat het opstellen van een dienstregeling eenvoudig is, want dat is het zeker niet, maar juiste keuze vond ik ze ook niet. dit is misschien een klein banaal voorbeeld van wat ik zelf zou veranderen, er zijn er onvermijdelijke andere en misschien zelfs betere voorbeelden hoe je dingen kan verbeteren zonder aan ons statuut te komen hoor.
Het goederenverkeer moet ook vooruit. Maar is duidelijk (nog) geen concurrent voor het wegverkeer, dat het spoorverkeer echt volledig overvleugelt.
Ongetwijfeld zijn er veel verschillen tussen de depots onderling, maar als ik hoor, dat er diensten zijn waarbij treinbestuurders 3 verschillende ritten moeten doen tijdens 1 prestatie, waarvan 2 als HLP tussen pakweg Antwerpen en Schaarbeek, dan ben ik ervan overtuigd dat er echt wel nog ruimte is om efficiënter te werken. En die diensten bestaan nog, hoor.
Natuurlijk is er al veel verbeterd. B-Cargo werkt nu niet meer met 1 schouwer, 1 rangeerder, 1 rangeerbestuurder, 1 treinbestuurder, 1 factageklerk, 1 seingever en 1 onderstationchef, een aantal functies zijn gecombineerd. Maar het kan nog veel beter...
Laatst gewijzigd door groentje op 15 okt 2006, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
goed voorbeeld , je hebt gelijk... Belgie en de wafelijzerpolitiek... onverbeterlijk. Zo waren er begin dit jaar nieuwe goederentreinen van het Luikse richting Calais. In Kortrijk kenden alle bestuurders den typ 36000 en het traject passeerde daar enkele kilometers vandaan (in Moeskroen) In Kortrijk kennen vele bestuurders de franse seingeving. Toch gingen AL die nieuwe treinen naar bestuurders van depot Kinkempois, die eerst nog een dure opleiding moesten krijgen van zowel de seininrichting als den typ 36000. Eris zelfs een parlementaire vraag over gesteld door Roel Deseyn (cd en v) De uitleg was: sorry, maar die treinen komen niet op Vlaams grondgebied... tja...