Dag Kurt, intussen nog diverse malen in Schaarbeek gepasseerd en het zijn wel degelijk deze 3 stellen.
Renovatie AM75 ?
Re: Renovatie AM75 ?
Re: Renovatie AM75 ?
839 en 840 staan samen met 55'ers van Tuc-Rail uitgeweken voor de vroegere onderhoudspost voor rijtuigen. De 55 zijn buiten dienst en in afwachting van verkoop (schroot), de vierledige stellen staan daar in afwachting van renovatie in 2019 (!).
Re: Renovatie AM75 ?
In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).
Groetjes,
Rian
Groetjes,
Rian
Re: Renovatie AM75 ?
Eerst moeten de varkensneuzen een 3de koplamp krijgen.rvdborgt schreef: ↑22 mar 2018, 19:17 In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).
Groetjes,
Rian
Re: Renovatie AM75 ?
Ik dacht enkele posts terug gelezen te hebben dat men die derde koplamp aan het aanbrengen is bij de stellen die van heden gerenoveerd worden.b-loc schreef: ↑23 mar 2018, 09:06Eerst moeten de varkensneuzen een 3de koplamp krijgen.rvdborgt schreef: ↑22 mar 2018, 19:17 In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).
Groetjes,
Rian
Re: Renovatie AM75 ?
Mij is ooit verteld dat de duikbrilletjes nooit dubbel in Nederland gereden hebben en dat zijn grootvaderrechten daarom beperkt zijn tot één stelletje.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Renovatie AM75 ?
Zou te maken hebben met de stroom die meer dan 1 stel zou trekken
Re: Renovatie AM75 ?
Ik woon langs lijn 12 en heb ze hier erg weinig gezien..enkel frequent op de scholieren P-trein....
Ooit is er wel eens een nieuw treinstel "geshowed" in Nederland en teruggekomen zonder panto (want die had geen haakje)... was dat misschien een duikbrilletje ?
Ooit is er wel eens een nieuw treinstel "geshowed" in Nederland en teruggekomen zonder panto (want die had geen haakje)... was dat misschien een duikbrilletje ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Renovatie AM75 ?
Heb ooit ergens iets gelezen over een te hoog acceleratievermogen van Duikbrillen.rvdborgt schreef: ↑22 mar 2018, 19:17 In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).
Groetjes,
Rian
Re: Renovatie AM75 ?
Duikbrillen rijden er volgens mij dagelijks, woensdag zat Duikbril 944 in L trein 400, op 7 maart zat de 906 in L trein 400, daarnaast zie ik ook meldingen langs komen op WhatsApp dat er 1 of meer Duikbrillen rijden op lijn 12.
Groetjes uit Nederland.
Re: Renovatie AM75 ?
Ik had het over een tiental jaren geleden, dus voor de papierwinkel losbarstte.
Toen reden er nooit paartjes , anders had het nu ook gemogen..
Volgens mij rijden er de laatste maand meer dan vroeger, tot misnoegen van de reizigers die soms vanaf Heide al moeten rechtstaan naar Antwerpen.
Toen reden er nooit paartjes , anders had het nu ook gemogen..
Volgens mij rijden er de laatste maand meer dan vroeger, tot misnoegen van de reizigers die soms vanaf Heide al moeten rechtstaan naar Antwerpen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 20:27
- Locatie: Kalmthout
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Renovatie AM75 ?
Woensdagochtend 21 maart zag ik in plaats van een Varkensneus een (gemoderniseerde) Duikbril in Roosendaal gereedstaan als L-trein richting Antwerpen.
Als je weet* dat Varkensneuzen wél gekoppeld in Roosendaal komen (2 x 1360 kW = 2720 kW), wat dus 18% méér geïnstalleerd vermogen betekent dan een trein van 3 gekoppelde Duikbrillen (3 x 770 kW = 2310 kW), dan moge duidelijk worden dat gekoppelde inzet van twee of drie Duikbrillen geen probleem zou moeten zijn.
Denk voorts ook even aan de Benelux, waarvoor twéé Traxxen de laatste tijd in ‘top-and-tail’ treinschakeling (ook wel ‘sandwich’ samenstelling genoemd) met een treintje van 6 rijtuigen de dienst verzorgen.
Twéé Duikbrillen trekken samen 1540 kW (uitgaande van 3 kV bovenleidingsspanning).
Twéé Varkens trekken samen 2720 kW (eveneens uitgaande van 3 kV).
Ter verdere vergelijking:
Eén HLE 11 stond voorheen voor 3130 kW.
En één Traxx gaat tot 4000 kW (onder 1,5 kV bovenleidingsspanning; onder wisselspanning is het meer). En die komen nu al standaard met de Benelux in treinschakeling (dus met zijn tweeën) in Roosendaal! En dát gaat op zich, althans qua belasting van het net, goed.
Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van ‘grootvaderrechten’, zoals dentheo al opmerkte.
Het ontbreken van de ATB- c.q. TBL1+ werking op het grensbaanvak (omdat daar zuiver met Memor over de ruggetjes van krokodillen geborsteld wordt) kan lijkt mij niet het motief zijn. Wél als het gaat over eventuele doortrekking van een twééde L-trein of IC per uur, maar niet als het gaat om een verdubbeling van het aantal Duikbrillen in 1 trein. De treinbeïnvloeding werkt op een trein, of werkt niet indien niet geïnstalleerd in de baan, maar of er één of twee stellen vanuit die stuurpost bediend worden heeft niets met het risico te maken. In theorie zijn er immers evenveel reizigers, alleen hebben ze meer zitruimte indien het meer dan 1 stel is.
Het al dan niet toelaten van treinen met slechts 2 koplampen lijkt me ook vooral een ‘grootvaderrechten’ aangelegenheid, zeker als er tussen Essen en Roosendaal denk ik nergens overwegen zijn zonder slagbomen.
_________________
Ik ben voor deze vergelijking van het genoemde tractiematerieel uitgegaan van volgende gegevens:
Duikbril:
Massa 107 t
Vermogen 770 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/MS86
Varkensneus:
Massa 220 t
Vermogen 1360 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/MS75
HLE 11:
Vermogen onder 1,5 kV: 3130 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_11
Traxx F140MS2:
Vermogen onder 1,5 kV: 4000 kW
https://www.scribd.com/document/3340053 ... dier-Traxx
rvdborgt schreef: ↑22 mar 2018, 19:17 In de NMBS eigenlijk al bezig met de toelating van de gerenoveerde stellen in Nederland? Ik zie de laatste weken vaak meldingen van Duikbrilletjes op de stoptreinen naar Rooosendaal, wat toch regelmatig tot serieuze overbezetting moet leiden. Duikbrillen mogen immers niet gekoppeld naar Roosendaal (waarom eigenlijk?).
Dat de MS75 en ook MS80 stellen voortaan bij modernisering een 3e koplamp krijgen, heeft in OdB gestaan, zie viewtopic.php?p=234016#p234016
Een Duikbril heeft per ton treingewicht niet zo heel veel meer geïnstalleerd motorvermogen (ttz 7,20 kW per ton, tegenover de 6,18 kW van een Varkensneus), en als het spoor niet te glad is haalt hij zijn meerdere acceleratie verder ook nog uit de t.o.v. Varkens en Klassiekjes iets gewijzigde tandwieloverbrenging. Hetgeen tegelijk de lagere maximale snelheid van slechts 120 km/h verklaart.
Als je weet* dat Varkensneuzen wél gekoppeld in Roosendaal komen (2 x 1360 kW = 2720 kW), wat dus 18% méér geïnstalleerd vermogen betekent dan een trein van 3 gekoppelde Duikbrillen (3 x 770 kW = 2310 kW), dan moge duidelijk worden dat gekoppelde inzet van twee of drie Duikbrillen geen probleem zou moeten zijn.
Denk voorts ook even aan de Benelux, waarvoor twéé Traxxen de laatste tijd in ‘top-and-tail’ treinschakeling (ook wel ‘sandwich’ samenstelling genoemd) met een treintje van 6 rijtuigen de dienst verzorgen.
Twéé Duikbrillen trekken samen 1540 kW (uitgaande van 3 kV bovenleidingsspanning).
Twéé Varkens trekken samen 2720 kW (eveneens uitgaande van 3 kV).
Ter verdere vergelijking:
Eén HLE 11 stond voorheen voor 3130 kW.
En één Traxx gaat tot 4000 kW (onder 1,5 kV bovenleidingsspanning; onder wisselspanning is het meer). En die komen nu al standaard met de Benelux in treinschakeling (dus met zijn tweeën) in Roosendaal! En dát gaat op zich, althans qua belasting van het net, goed.
Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van ‘grootvaderrechten’, zoals dentheo al opmerkte.
Het ontbreken van de ATB- c.q. TBL1+ werking op het grensbaanvak (omdat daar zuiver met Memor over de ruggetjes van krokodillen geborsteld wordt) kan lijkt mij niet het motief zijn. Wél als het gaat over eventuele doortrekking van een twééde L-trein of IC per uur, maar niet als het gaat om een verdubbeling van het aantal Duikbrillen in 1 trein. De treinbeïnvloeding werkt op een trein, of werkt niet indien niet geïnstalleerd in de baan, maar of er één of twee stellen vanuit die stuurpost bediend worden heeft niets met het risico te maken. In theorie zijn er immers evenveel reizigers, alleen hebben ze meer zitruimte indien het meer dan 1 stel is.
Het al dan niet toelaten van treinen met slechts 2 koplampen lijkt me ook vooral een ‘grootvaderrechten’ aangelegenheid, zeker als er tussen Essen en Roosendaal denk ik nergens overwegen zijn zonder slagbomen.
_________________
Ik ben voor deze vergelijking van het genoemde tractiematerieel uitgegaan van volgende gegevens:
Duikbril:
Massa 107 t
Vermogen 770 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/MS86
Varkensneus:
Massa 220 t
Vermogen 1360 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/MS75
HLE 11:
Vermogen onder 1,5 kV: 3130 kW
https://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_11
Traxx F140MS2:
Vermogen onder 1,5 kV: 4000 kW
https://www.scribd.com/document/3340053 ... dier-Traxx
Re: Renovatie AM75 ?
Iemand een idee hoeveel rode MR75 nog operationeel zijn?
Over de inzet van de sprinters richting Roosendaal... 3 weekends geleden zaten er 2 rode varkens (818 en 819) op de Antwerpen-Binche. Het zou jammer zijn mocht er dan dat weekend MR86 ingezet zijn richting Roosendaal... Planning...
Over de inzet van de sprinters richting Roosendaal... 3 weekends geleden zaten er 2 rode varkens (818 en 819) op de Antwerpen-Binche. Het zou jammer zijn mocht er dan dat weekend MR86 ingezet zijn richting Roosendaal... Planning...
Re: Renovatie AM75 ?
815,817,818,819,823,826,827,831,832,835,838,839,840,dus 13 stuk nog in dienst in het bordeaux kleur.
Grt.
Grt.