Miszending L28
Miszending L28
Naar wat ik heb vernomen zou er gisteren een S3-trein van Brussel-Noord naar Dendermonde verkeerd door een wissel gestuurd zijn. In plaats van L50 te volgen richting Bockstael en Jette kwam hij via de wissel voor Bockstael terecht in het station Thurn&Taxis op L28. Nu is mijn vraag hoe vaak zo'n situatie eigenlijk nog voorkomt in België? Gaat het hier louter om een technisch probleem aan de wissel of eerder een vergissing in het seinhuis?
Re: nieuwstopic?!
Draai dat maar om: gaat het om louter een vergissing of is er een ernstig probleem met de wissel?Freken schreef: ↑04 apr 2018, 14:18 Naar wat ik heb vernomen zou er gisteren een S3-trein van Brussel-Noord naar Dendermonde verkeerd door een wissel gestuurd zijn. In plaats van L50 te volgen richting Bockstael en Jette kwam hij via de wissel voor Bockstael terecht in het station Thurn&Taxis op L28. Nu is mijn vraag hoe vaak zo'n situatie eigenlijk nog voorkomt in België? Gaat het hier louter om een technisch probleem aan de wissel of eerder een vergissing in het seinhuis?
Het eerste is niet zo erg, het tweede zou een heel gevaarlijke situatie zijn.
Re: nieuwstopic?!
Zonder dit specifiek geval te kennen, het meest waarschijnlijk is een storing aan de automatische treinnummermelder. Dat was ook de fout toen er een paar jaar geleden een elektrische trein voor Turnhout in Herentals richting het toen nog niet geëlektrificeerde spoor naar Mol werd gestuurd. Een zeer kortstondige stroomstoring in Lier haalde toen (als ik me correct herinner) het vorige treinnummer niet weg, waardoor volgende trein onder dat nummer werd verder getrokken. Het kan ook het daaropvolgend treinnummer geweest zijn die volgde. Spijtig genoeg is zo'n alarmmelding dat de treinnummermelder onbetrouwbaar is, snel over het hoofd gezien...
Re: nieuwstopic?!
Ik dacht even dat door die vergissing de S3 in het buitenland was beland? We zitten hier in Normaalspoor InternationaalFreken schreef: ↑04 apr 2018, 14:18 Naar wat ik heb vernomen zou er gisteren een S3-trein van Brussel-Noord naar Dendermonde verkeerd door een wissel gestuurd zijn. In plaats van L50 te volgen richting Bockstael en Jette kwam hij via de wissel voor Bockstael terecht in het station Thurn&Taxis op L28. Nu is mijn vraag hoe vaak zo'n situatie eigenlijk nog voorkomt in België? Gaat het hier louter om een technisch probleem aan de wissel of eerder een vergissing in het seinhuis?

Re: nieuwstopic?!
Ik denk gelukkig niet dan een S3 ooit al eens zo ver verkeerd gereden of omgeleid is..kika schreef: ↑06 apr 2018, 16:09Ik dacht even dat door die vergissing de S3 in het buitenland was beland? We zitten hier in Normaalspoor InternationaalFreken schreef: ↑04 apr 2018, 14:18 Naar wat ik heb vernomen zou er gisteren een S3-trein van Brussel-Noord naar Dendermonde verkeerd door een wissel gestuurd zijn. In plaats van L50 te volgen richting Bockstael en Jette kwam hij via de wissel voor Bockstael terecht in het station Thurn&Taxis op L28. Nu is mijn vraag hoe vaak zo'n situatie eigenlijk nog voorkomt in België? Gaat het hier louter om een technisch probleem aan de wissel of eerder een vergissing in het seinhuis?![]()


Re: Miszending L28
Dit komt meer voor dat je zou vermoeden en heeft doorgaans alles te maken met de doorgedreven informatisering. Seinen en wissels worden nu op de meeste plaatsen geïnformatiseerd aangestuurd door EBP dat op zijn beurt instructies krijgt van TMS (Traffic Management System), zeg maar de software die bepaalt welke trein waar naartoe gaat en in welke volgorde ten opzichte van andere treinen. Een verkeerde manipulatie op een seinhuis of een interpretatiefout tussen EBP en TMS (mogelijk voorafgegaan door een manipulatiefout) kunnen een trein uit koers halen. Op zich gebeurt dat steeds in alle veiligheid maar het is natuurlijk niet de bedoeling.Freken schreef: ↑04 apr 2018, 14:18 Naar wat ik heb vernomen zou er gisteren een S3-trein van Brussel-Noord naar Dendermonde verkeerd door een wissel gestuurd zijn. In plaats van L50 te volgen richting Bockstael en Jette kwam hij via de wissel voor Bockstael terecht in het station Thurn&Taxis op L28. Nu is mijn vraag hoe vaak zo'n situatie eigenlijk nog voorkomt in België? Gaat het hier louter om een technisch probleem aan de wissel of eerder een vergissing in het seinhuis?