Renovatie AM75 ?
Re: Renovatie AM75 ?
Ik had begrepen dat het wel met de stroom te maken had dat er maar één duikbril mag rijden maar inderdaad niet het vermogen maar eerder de harmonischen die op het net geïnjecteerd worden. Motoraansturingen genereren elektrische "ruis" op het net. Bij gekoppelde duikbrillen zou dat relatief hoog liggen. Nadelen van dat soort ruis kennen de technici van onze AM96 die in de buurt van het Franse net komen vast heel goed.
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Re: Renovatie AM75 ?
Dat is ook zo ongeveer wat ik gehoord heb, er zouden storingen kunnen gemaakt worden naar de seininrichting toe. Al is het voor zover ik weet wel toegelaten met twee gekoppeld als de treindienstleider daar uitzonderlijk toestemming voor geeft, maar de voorwaarden zullen te strikt zijn om dat standaard toe te passen.
Re: Renovatie AM75 ?
Aangezien er pas 3 stellen van Ronet naar Schaarbeek zijn gesleept, welke stellen staan er nu nog allemaal in Ronet?
Re: Renovatie AM75 ?
Een klein detail viel me bet op in de 801: de stopcontacten zijn er nog voorzien met een label "220 V 16A~" .
In heel Europa is dat ondertussen al 230v gedurende 30 jaar.
Is dit niet meegenomen bij de renovatie?
In heel Europa is dat ondertussen al 230v gedurende 30 jaar.
Is dit niet meegenomen bij de renovatie?
Re: Renovatie AM75 ?
Vandaag voor het eerst gereden met een gerenoveerde AM75 (824), op de (overigens goed bezette) IC3417.
Chapeau voor het werk van de CW Mechelen, dit vernieuwde stel maakt een totaal andere indruk dan de wrakken van voor de renovatie. Het is spijtig dat de 3+2 indeling behouden bleef en dat er geen airco is, maar met deze nieuwe inrichting zijn ze quasi evenwaardig als de vernieuwde breaks (alleen de 2+2 indeling in 2/3de van de middenbak maakt daar nog het verschil), en beter dan de vernieuwde klassiekjes. De 824 reed ook erg soepel/comfortabel, op mechanisch vlak staat die kennelijk goed op punt.
Ik vind dat deze ingreep een veel grotere sprong is dan de laatste modernisatie ronde van de Breaks (tov de al goede Memlings). Ze kunnen nog wel een aantal jaren mee nu. Hopelijk worden ze snel gehomologeerd voor Roosendaal.
Chapeau voor het werk van de CW Mechelen, dit vernieuwde stel maakt een totaal andere indruk dan de wrakken van voor de renovatie. Het is spijtig dat de 3+2 indeling behouden bleef en dat er geen airco is, maar met deze nieuwe inrichting zijn ze quasi evenwaardig als de vernieuwde breaks (alleen de 2+2 indeling in 2/3de van de middenbak maakt daar nog het verschil), en beter dan de vernieuwde klassiekjes. De 824 reed ook erg soepel/comfortabel, op mechanisch vlak staat die kennelijk goed op punt.
Ik vind dat deze ingreep een veel grotere sprong is dan de laatste modernisatie ronde van de Breaks (tov de al goede Memlings). Ze kunnen nog wel een aantal jaren mee nu. Hopelijk worden ze snel gehomologeerd voor Roosendaal.
Re: Renovatie AM75 ?
Voor ruim 3,3 miljoen per treinstel mag je ook wel iets verwachten (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2346336). Nieuwe stellen zijn niet veel duurder.
Groetjes,
Rian
Re: Renovatie AM75 ?
Naar ik veronderstel zijn de werkuren in de CW mee gecalculeerd in die 3,3 miljoen per stel? Dan blijft tenminste een deel van het geld binnen België. De vraag is ook wat de CW anders zou uitgevoerd hebben (intensiever onderhoud?), want het is niet alsof er anders veel ontslagen zouden gevallen zijn.rvdborgt schreef: ↑05 mei 2018, 06:23Voor ruim 3,3 miljoen per treinstel mag je ook wel iets verwachten (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2346336). Nieuwe stellen zijn niet veel duurder.
Re: Renovatie AM75 ?
Dus zonder de modernisering van de MS75 zouden er in Mechelen maar weinig ontslagen zijn gevallen?Wouterh12 schreef: ↑05 mei 2018, 22:28Naar ik veronderstel zijn de werkuren in de CW mee gecalculeerd in die 3,3 miljoen per stel? Dan blijft tenminste een deel van het geld binnen België. De vraag is ook wat de CW anders zou uitgevoerd hebben (intensiever onderhoud?), want het is niet alsof er anders veel ontslagen zouden gevallen zijn.rvdborgt schreef: ↑05 mei 2018, 06:23Voor ruim 3,3 miljoen per treinstel mag je ook wel iets verwachten (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2346336). Nieuwe stellen zijn niet veel duurder.
Maar of het geld in België blijft of niet zou geen rol mogen spelen bij een bedrijfseconomische beslissing, zeker niet als de NMBS moet besparen. De NMBS is geen werkgelegenheidsproject.
Groetjes,
Rian
Re: Renovatie AM75 ?
Toch lijkt het besluit om de Varkensneuzen te moderniseren toch echt meer op een werkgelegenheidsproject dan op een slimme beslissing gericht op de toekomst...
Re: Renovatie AM75 ?
Uiteraard zitten de werkuren bij in die 3M€, dat zal zelfs het grootste deel van de kost zijn.Wouterh12 schreef: ↑05 mei 2018, 22:28 Naar ik veronderstel zijn de werkuren in de CW mee gecalculeerd in die 3,3 miljoen per stel? Dan blijft tenminste een deel van het geld binnen België. De vraag is ook wat de CW anders zou uitgevoerd hebben (intensiever onderhoud?), want het is niet alsof er anders veel ontslagen zouden gevallen zijn.
De rest van je redenering vind ik compleet verkeerd. De CW moet helemaal geen bepaald aantal uren werk verschaffen, ze moeten gewoon hun taken doen. Als er minder nood is (bijvoorbeeld door geen renovaties te doen) moet de CW gewoon minder werk uitvoeren en inkrimpen.
Ontslagen zouden er sowieso niet vallen, er is een enorme pensionering en ze kunnen niet volgen met nieuwe mensen aanwerven. Op zo'n moment kan je pijnloos inkrimpen.
Of het geld binnen België blijft of naar een buurland gaat maakt ook helemaal niets uit, het is één grote economische zone waar geld in alle richtingen in het rond gaat.
Ongetwijfeld zitten er in de renovatie van de MS75 onderdelen die uit Frankrijk komen en zitten er in nieuwe Desiro's stukken die in België vervaardigd zijn. Dat kan je niet traceren en dat hoeft ook helemaal niet.
Import uit China of andere niet EU-landen is een ander paar mouwen, maar dat is in België heel beperkt.
Re: Renovatie AM75 ?
Volgens mij waren er bij de renovatie van de AM75 ook subsidies gemoeid die er bij de aankoop van nieuwe stellen niet zouden zijn.
Ik persoonlijk had liever dat de NMBS wat extra desiro's had aangekocht die op de grensbaanvakken zouden kunnen rijden.
Ik persoonlijk had liever dat de NMBS wat extra desiro's had aangekocht die op de grensbaanvakken zouden kunnen rijden.
Re: Renovatie AM75 ?
Dankzij de generoveerde AM75, blijft er wel wat variatie op het spoor 
het zou wat saai worden als er enkel nog maar M6 en desiro rondbolt (momenteel al veel te veel).
Plus een Desiro is geen IC materiaal, een AM75 kan daar in principe nog wel voor doorgaan.
't enige jammere aan de renovatie is, dat ze veeeel te lang duurt.

het zou wat saai worden als er enkel nog maar M6 en desiro rondbolt (momenteel al veel te veel).
Plus een Desiro is geen IC materiaal, een AM75 kan daar in principe nog wel voor doorgaan.
't enige jammere aan de renovatie is, dat ze veeeel te lang duurt.