Aansluiting in Bertrix
Re: Aansluiting in Bertrix
Als ik de reacties lees rijden er blijkbaar weer eens alleen reizigerstreinen in België.
Al eens iemand gedacht aan de gevolgen voor het toch wel redelijk drukke goederenverkeer op de Athus-Meuse?
Infrabel plant maar werken in naar goeddunken, werken die regelmatig ettelijke maanden aanslepen, met serieuze gevolgen voor het treinverkeer, en ja, goederentreinen rijden ook met een uurregeling.
Als men al een voorziene rijtijd heeft van 7h (Antwerpen-Woippy bijvoorbeeld), kan men zulke zaken missen als kiespijn.
Vorig jaar heeft men bijna gans het jaar "gewerkt" tussen Anseremme en Gendron-Celles, met dienst op enkel spoor.
Eindelijk waren die achter de rug, de NMBS verhoogt het aanbod van de L trein naar om het uur, en het is weer van patat, enkel spoor tussen Anseremme en Gendron-Celles voor ettelijke maanden (vervanging van een brugdeel), met alle gevolgen vandien...
Tussen Halanzy en Virton is het ook weer enkel spoor, hoe lang dat weer gaat duren is koffiedik kijken...
En maar aankondigen dat er vrachtwagens van de baan moeten en de trein op, dan toch zonder medewerking van Infrabel...
Werken aan de infra zijn nodig, maar het loopt op bepaalde lijnen echt de spuigaten uit, en het gaat ook niks vooruit, waarschijnlijk zal dit weer budgetgerelateerd zijn...
Een paar lichtpuntjes:
- De reizigerstreinen tussen Virton en Athus zijn vervangen door bussen, uitgezonderd in de spits, zodat de treinen die zo goed als leeg rijden toch al niet in de weg rijden van het goederenverkeer.
- De "tijdelijke snelheidsbeperking" van 40km/h in Florenville op L165 die er al jaren stond, is na de werken daar eindelijk weg.
Al eens iemand gedacht aan de gevolgen voor het toch wel redelijk drukke goederenverkeer op de Athus-Meuse?
Infrabel plant maar werken in naar goeddunken, werken die regelmatig ettelijke maanden aanslepen, met serieuze gevolgen voor het treinverkeer, en ja, goederentreinen rijden ook met een uurregeling.
Als men al een voorziene rijtijd heeft van 7h (Antwerpen-Woippy bijvoorbeeld), kan men zulke zaken missen als kiespijn.
Vorig jaar heeft men bijna gans het jaar "gewerkt" tussen Anseremme en Gendron-Celles, met dienst op enkel spoor.
Eindelijk waren die achter de rug, de NMBS verhoogt het aanbod van de L trein naar om het uur, en het is weer van patat, enkel spoor tussen Anseremme en Gendron-Celles voor ettelijke maanden (vervanging van een brugdeel), met alle gevolgen vandien...
Tussen Halanzy en Virton is het ook weer enkel spoor, hoe lang dat weer gaat duren is koffiedik kijken...
En maar aankondigen dat er vrachtwagens van de baan moeten en de trein op, dan toch zonder medewerking van Infrabel...
Werken aan de infra zijn nodig, maar het loopt op bepaalde lijnen echt de spuigaten uit, en het gaat ook niks vooruit, waarschijnlijk zal dit weer budgetgerelateerd zijn...
Een paar lichtpuntjes:
- De reizigerstreinen tussen Virton en Athus zijn vervangen door bussen, uitgezonderd in de spits, zodat de treinen die zo goed als leeg rijden toch al niet in de weg rijden van het goederenverkeer.
- De "tijdelijke snelheidsbeperking" van 40km/h in Florenville op L165 die er al jaren stond, is na de werken daar eindelijk weg.
Re: Aansluiting in Bertrix
Of de aansluiting echt werkt, zullen we op die manier nooit weten. Mij lijkt het eerder een toevallige aansluiting doordat één trein wat vroeger rijdt en de andere wat later. Dat gebeurt wel vaker. Maar ik gun je je aansluiting wel, hoor. Ik zou er zelf ook erg gelukkig mee zijn.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Aansluiting in Bertrix
Toch jammer dat er dan niemand van het plaatselijk personeel in Bertrix het initiatief nam om naar Brussel te bellen en hen op de vertegelheid te wijzen.
Re: Aansluiting in Bertrix
Uiteraard kan Infrabel ook beslissen om die werken niet uit te voeren en over enkele jaren rij je dan over het hele traject naar Woippy aan 40 km/h... Lijnen met intensief goederenverkeer vragen nu eenmaal veel meer onderhoud dan een lijntje met één Desiro per uur en de slechte bereikbaarheid van zowat de hele Athus-Meuse (met zwaar werkmateriaal) helpt ook niet om alles snel te laten verlopen. Of het vervangen van treinen door bussen op lange termijn zo goed is durf ik te betwijfelen. Lineas zou wat meer treinen via lijn 162 kunnen laten rijden. Ik weet het, daar zijn ook werken, maar er is wel nog capaciteit vrij. Dan moeten ze natuurlijk wel investeren in bijkomende lijnkennis en dan is Infrabel vervloeken natuurlijk goedkoper.Hobbes schreef: ↑22 apr 2018, 17:46 Infrabel plant maar werken in naar goeddunken, werken die regelmatig ettelijke maanden aanslepen, met serieuze gevolgen voor het treinverkeer, en ja, goederentreinen rijden ook met een uurregeling.
Als men al een voorziene rijtijd heeft van 7h (Antwerpen-Woippy bijvoorbeeld), kan men zulke zaken missen als kiespijn.
Vorig jaar heeft men bijna gans het jaar "gewerkt" tussen Anseremme en Gendron-Celles, met dienst op enkel spoor.
Eindelijk waren die achter de rug, de NMBS verhoogt het aanbod van de L trein naar om het uur, en het is weer van patat, enkel spoor tussen Anseremme en Gendron-Celles voor ettelijke maanden (vervanging van een brugdeel), met alle gevolgen vandien...
Tussen Halanzy en Virton is het ook weer enkel spoor, hoe lang dat weer gaat duren is koffiedik kijken...
En maar aankondigen dat er vrachtwagens van de baan moeten en de trein op, dan toch zonder medewerking van Infrabel...
Werken aan de infra zijn nodig, maar het loopt op bepaalde lijnen echt de spuigaten uit, en het gaat ook niks vooruit, waarschijnlijk zal dit weer budgetgerelateerd zijn...
Een paar lichtpuntjes:
- De reizigerstreinen tussen Virton en Athus zijn vervangen door bussen, uitgezonderd in de spits, zodat de treinen die zo goed als leeg rijden toch al niet in de weg rijden van het goederenverkeer.
- De "tijdelijke snelheidsbeperking" van 40km/h in Florenville op L165 die er al jaren stond, is na de werken daar eindelijk weg.
Re: Aansluiting in Bertrix
Bertrix heeft 7/7 bemande loketten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Aansluiting in Bertrix
Maar loketbedienden hebben daar totaal geen inspraak in. Loketbedienden behoren dan ook tot de tak 'Marketing & Sales' en niet tot 'Transport' zoals de onderstationschefs.
En dat is ook weer het probleem van die hiërarchische bedrijfscultuur, waar de CEO nu van af wil stappen. Hopelijk krijgt het personeel binnenkort meer inspraak over zulke zaken en wordt er minder in hokjes gewerkt.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Aansluiting in Bertrix
Hebben loketbedienden echt niet de bevoegdheid om naar een (verre) collega te telefoneren of te mailen?Toch jammer dat er dan niemand van het plaatselijk personeel in Bertrix het initiatief nam om naar Brussel te bellen en hen op de vertegelheid te wijzen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Aansluiting in Bertrix
En is er dan geen stationschef of onderstationschef in Bertrix ?trainlovertje schreef: ↑24 apr 2018, 10:50 Maar loketbedienden hebben daar totaal geen inspraak in. Loketbedienden behoren dan ook tot de tak 'Marketing & Sales' en niet tot 'Transport' zoals de onderstationschefs.
Re: Aansluiting in Bertrix
Mijn post goed lezen, ik heb geschreven dat werken aan de infra uiteraard nodig zijn, maar ik vraag mij af waarom dit altijd zo lang moet duren, dus ik vermoed dat het een geldkwestie is.DR-fan schreef: ↑24 apr 2018, 08:32
Uiteraard kan Infrabel ook beslissen om die werken niet uit te voeren en over enkele jaren rij je dan over het hele traject naar Woippy aan 40 km/h... Lijnen met intensief goederenverkeer vragen nu eenmaal veel meer onderhoud dan een lijntje met één Desiro per uur en de slechte bereikbaarheid van zowat de hele Athus-Meuse (met zwaar werkmateriaal) helpt ook niet om alles snel te laten verlopen. Of het vervangen van treinen door bussen op lange termijn zo goed is durf ik te betwijfelen. Lineas zou wat meer treinen via lijn 162 kunnen laten rijden. Ik weet het, daar zijn ook werken, maar er is wel nog capaciteit vrij. Dan moeten ze natuurlijk wel investeren in bijkomende lijnkennis en dan is Infrabel vervloeken natuurlijk goedkoper.
L139 bijvoorbeeld is onlangs meer dan een week dicht geweest, maar daar is men er wél in geslaagd om ingrijpende werken binnen een aanvaardbare termijn af te krijgen. Het kan dus wel als men wil...
Wat lijn 162 betreft, dit heeft niks met lijnkennis te maken, vorig jaar zijn er heel wat treinen omgeleid langs daar door het ongeval te Aubange waardoor de meeste bestuurders die lijnkennis nu hebben. Wat meer speelt is de beperking in last op die lijn, 800T per loc is nu eenmaal niet veel voor een goederentrein... Misschien als de lijn ooit eens op 25KV geraakt dat we dan terug meer treinen langs daar kunnen omleiden...
Re: Aansluiting in Bertrix
Als er geen bewegingen zijn die een onderstationchef vereist dan heft men die functie daar gewoon op.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Aansluiting in Bertrix
[[ off topic ]] sorry voor de zijsprong, maar hoe gaat eigenlijk zo'n verre rit, bv. naar Woippy? Ik neem aan dat men de loc zo gauw mogelijk wil zien terugrijden, liefst met een trein erachter, maar dat de bestuurder een minimaal uren moet rusten. Slaapt de bestuurder in de loc, zoals vrachtwagenchauffeurs wel doen? Of gaat hij op hotel op kosten van de baas? En staat er dan een vorige bestuurder uitgeslapen en wel te wachten om de loc over te nemen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Aansluiting in Bertrix
Wij rijden onder Sibelit, dus er zijn verschillende TB's in de "pool". (bestuurders Lineas, SNCF, CFL).jan_olieslagers schreef: ↑24 apr 2018, 21:02 [[ off topic ]] sorry voor de zijsprong, maar hoe gaat eigenlijk zo'n verre rit, bv. naar Woippy? Ik neem aan dat men de loc zo gauw mogelijk wil zien terugrijden, liefst met een trein erachter, maar dat de bestuurder een minimaal uren moet rusten. Slaapt de bestuurder in de loc, zoals vrachtwagenchauffeurs wel doen? Of gaat hij op hotel op kosten van de baas? En staat er dan een vorige bestuurder uitgeslapen en wel te wachten om de loc over te nemen?
Het hangt er een beetje vanaf hoe die dienst geregeld is, maar overnachtingen (worden uitslapen genoemd) gebeuren steeds in een hotel, in Thionville is dit de Mercure of de Kyriad, dus deftige hotels.
Wat er met de loc moet gebeuren dat kan vanalles zijn: In het weekeinde kan het zijn dat de loc in het depot van Woippy gestald wordt (in het voorbeeld van Woippy), waarna men een taxi neemt naar Thionville om te gaan overnachten, het kan zijn dat men de loc naar Thionville moet rijden voor daar te gaan zetten of om daar afgelost te worden.
De meeste treinen verzekeren we echter tot Thionville, Uckange, Bettembourg of zelfs maar tot Athus.
In ieder geval zijn we (gelukkig maar) nog veraf van de uitbuiting zoals van vrachtwagenchauffeurs, Europa legt trouwens ook bepaalde regels op; Bij Lineas is rust tijdens een uitslaap min 9h tussen twee diensten, meestal is dat zelfs langer.