Portbou schreef: ↑02 jun 2018, 21:17
Ideetje :
Een rechtstreekse trein Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven-Luik.
Daarmee :
- verlossen we Antwerpen van de onbetrouwbaarheid en slechte amplitude van de Benelux voor hun verbinding naar de Luchthaven.
- bieden we een snelle rechtstreekse verbinding aan tussen Antwerpen(2de stad van België) en Luik(4de stad van België).
- geven we Luik de rechtstreekse verbinding met de Luchthaven waar ze absoluut recht op hebben.
En het is nog communautair verantwoord ook !
De luchthaven zit al aan het plafond qua capaciteit vandaag, een extra trein lijkt mij niet te passen.
Een realistischere optie lijkt mij om de Dinant-Luchthaven te verlengen tot Antwerpen en de Gent-Landen tot Luik.
Hiermee krijg je immers ook de heel nuttige verbinding Antwerpen-Bordet/Brussel Schuman en krijgen ook Ans en Borgworm wat extra verbindingen zonder dat de overbelaste luchthaven extra treinen moet verwerken.
Maar dit zijn weer zoveel extra treinkilometers waarvoor op dit moment echt geen budget is.
Een extra trein op Antwerpen-Luik is echt niet nodig. De reistijd van de huidige verbinding (met overstap) kan je bijna niet overtreffen.
Excuses als ik dit blijkbaar nog niet eerder duidelijk aangaf maar ik vind dat de luchthavenverbindingen gericht moeten zijn op 1.pendelaars en 2.frequente vliegtuigreizigers (zakenmensen). Beide zijn wel degelijk gevoelig aan een halfuur "te vroeg".
Op de andere verbindingen naar de luchthaven die nog meer treinen hebben dan die uit Antwerpen zijn het overgrote deel van de reizigers toeristen. Geen reden om aan te namen dat vanuit Antwerpen die 2 segmenten wel significanter zijn.
Hierboven zei ik dat je voor enkele tientallen reizigers wel kan overwegen een extra stop in te lassen, voor zo'n klein aantal kan je niet overwegen om extra treinen in te leggen.
Voor Antwerpen komt het alternatief in de vroege en late uren geen half uur maar een uur later.
En dit zijn net de uren waarin de meeste pendelaars en zakenlui deze verbindingen nodig hebben.
Pendelaars associeer ik toch vooral met veel verplaatsingen in de spitsuren.
De laatste lijnvluchten landen gewoonlijk rond 23h30, laatste trein zou dus pas na middernacht mogen vertrekken.
Dat kan goed zijn, maar die redenering geldt evengoed voor een concert in Antwerpen dat pas om middernacht gedaan is of late film in Brugge waarvan de mensen niet meer naar hun dorp geraken omdat er geen late trein is.
Is die lijnvlucht belangrijker dan die andere voorbeelden? Hebben vliegtuigreizigers meer recht op een late trein dan cultuurliefhebbers?
idem hoger. Niet in de vroege en de late uren. Dan moet er een uur gewacht worden.
En dat geldt voor alle reizigers op alle late verbindingen in heel het land.
Ook hier zie ik geen reden waarom de reizigers uit de luchthaven opeens een betere bediening zouden verdienen dan andere reizigers.
Hierover gaan we het natuurlijk nooit eens worden zolang er geen concrete cijfers voorliggen van ticketverkoop vanuit de verschillende steden. De verhouding verkochte tickets uit een stad/aantal inwoners van die stad zou één en ander objectief kunnen maken.
Ik heb de cijfers zelf helaas niet. Maar de mensen die de dienstregelingen maken wel en ik vertrouw hen dat ze daarop voortgaan (in combinatie natuurlijk met de kostprijs om dat extra potentieel te kunnen aantrekken).
Portbou schreef: ↑01 jun 2018, 11:08
Daarom is het nu net wel een argument. De treinverbinding tussen Antwerpen en de Luchthaven is - met name in de vroege en late uren - zodanig dunnetjes dat mensen liever een bus nemen die er langer over doet en ernstige file-risicos heeft.
Waarom de mensen die bus juist nemen kan niemand met zekerheid zeggen. Maar ik zie veel meer mogelijkheden dan dat hoor, gewoonte, koppelverkoop met hun reis, nabijere vertreklocatie, prijsverschil, ...
Portbou schreef: ↑01 jun 2018, 11:08
En pendelaars en zakenreizigers komen allicht niet via het reisbureau.
Zitten er echte pendelaars in die bussen? Zou mij sterk verbazen...
Voor zakenreizigers lijkt mij die bus al helemaal uitgesloten, die zullen wel een taxi nemen of hun bedrijfswagen op één van de luchthavenparking zetten.
Portbou schreef: ↑01 jun 2018, 11:08
Wat ik wel merk :
- eerste bus om 03u00 en 04u00, eerste trein pas om 04u48.
- nog een bus terug van de Luchthaven om 00u00, laatste trein reeds om 23u41.
Treinen om 3u00 willen we niet hebben. Dan zijn de onderhoudswerken aan de sporen nog bezig. Je moet elke nacht toch een venster van +-4u zonder treinen hebben om het werk doenbaar te houden.
Anders spreek je over een nachtnet en de kosten daarvan zijn zo hoog dat daar niet eens aan gedacht wordt.