goede morgen,
weer al een vraagske.
Vandag heb ik van iemand gehord dat de treinstellen 44 /45 niet zobetrouwbaar geweest in de regelmatig gebruik.
Kan iemand dit bevestigen???
Weet iemand van het stoomsentrum of van de cf3v als er problemtjes met hun treinstellen zijn???
dank u
Reeks 44 / 45
Hallo,
Het 'verre Maldegem' hier,
De 4403 heeft nog niet teveel steken laten vallen, maar deze werd nog in 1997 grondig gereviseerd, en reed daarna tot amper 2001-2002 enkel nog korte ritjes Aalst-Burst en kreeg de kans niet te verslijten (hout vasthouden).
De motorwagens van Stockem waren praktisch allemaal op de draad versleten, en hadden daardoor diverse problemen (enkel de 4406, 4407 & 4410 waren iets beter).
Een algemeen kenmerk was wel het oververhitten van de motoren, maar de 44-45 waren eigenlijk nooit geschikt voor de Athus Meuse (hellingen), alleen...men had na het afschaffen van de 43 niets anders meer.
Toen de motorwagens van Merelbeke begin de jaren 90 in het weekend op Eeklo-Ronse werden ingezet kenden ze ook veel problemen, hoewel de 4401, 4402, 4404 & 4405 recent waren gereviseerd... Eigenaardig, maar wel te vermelden dat ze voor deze dienst naar 100 km/u waren opgetrokken i.p.v. de voorziene 80 en dat het intensieve diensten waren met veel stops.
Tot slot, een 45 is normaal gezien betrouwbaarder dan de 44. Bij de 44 is er een ingewikkeld differentiaal om de 2 assen van dezelfde bogie aan te drijven, bij de 45 drijft elke motor de dichtst gelegen as van elke bogie aan, hetgeen veel onderhoudsvriedelijker is (was).
groeten
Het 'verre Maldegem' hier,
De 4403 heeft nog niet teveel steken laten vallen, maar deze werd nog in 1997 grondig gereviseerd, en reed daarna tot amper 2001-2002 enkel nog korte ritjes Aalst-Burst en kreeg de kans niet te verslijten (hout vasthouden).
De motorwagens van Stockem waren praktisch allemaal op de draad versleten, en hadden daardoor diverse problemen (enkel de 4406, 4407 & 4410 waren iets beter).
Een algemeen kenmerk was wel het oververhitten van de motoren, maar de 44-45 waren eigenlijk nooit geschikt voor de Athus Meuse (hellingen), alleen...men had na het afschaffen van de 43 niets anders meer.
Toen de motorwagens van Merelbeke begin de jaren 90 in het weekend op Eeklo-Ronse werden ingezet kenden ze ook veel problemen, hoewel de 4401, 4402, 4404 & 4405 recent waren gereviseerd... Eigenaardig, maar wel te vermelden dat ze voor deze dienst naar 100 km/u waren opgetrokken i.p.v. de voorziene 80 en dat het intensieve diensten waren met veel stops.
Tot slot, een 45 is normaal gezien betrouwbaarder dan de 44. Bij de 44 is er een ingewikkeld differentiaal om de 2 assen van dezelfde bogie aan te drijven, bij de 45 drijft elke motor de dichtst gelegen as van elke bogie aan, hetgeen veel onderhoudsvriedelijker is (was).
groeten