Dienstregeling december 2017
Re: Dienstregeling december 2017
En gezien de wijzigingen verdwijnen de Klassiekjes uit Quevy, op wat P treinen na
Re: Dienstregeling december 2017
Volgende treinen worden vanaf maandag 11 juni verlengd van Schaarbeek tot Leuven en omgekeerd.Asterix schreef: ↑06 jun 2018, 13:44Sommige IC-treinen Kortrijk - Brussel - Leuven - Luik - Welkenraedt zullen 's ochtends vroeg enkel rijden tussen Kortrijk - Schaarbeek. 's Avonds laat zullen ze verder rijden tot/vertrekken vanuit Leuven. Deze treinen zullen niet meer stoppen in Schaarbeek.trainlovertje schreef: ↑06 jun 2018, 12:58 Door alle discussies heen misschien nog even terug naar de kern van de zaak gaan: http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/die ... 0juni.aspx
Op de website staan nog een aantal aanpassingen waar ik nog niets van af wist, zoals de opening van de stations in Ougrée en Seraing.
Dus 's ochtends is er dan géén verlenging meer van Brussel-Noord naar Leuven? Stond nochtans zo in de routeplanner en werd hier ook zo aangekondigd.
Met bijhorend materiaal type (onder voorbehoud)!
E404 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: Met 2x3 BREAKS
E427 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: Met 2x3 BREAKS
E418 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: Met 2x3 DMT
E441 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: Met 2x3 DMT
E419 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: 1xT21 + 6xM4 trek/duw
E442 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: 1xT21 + 6xM4 trek/duw
Behalve E422 en E443 rijden maar tot Gent-Sint-Pieters zoals altijd al is geweest.
E404 en E427 staan in de grafieken tot Leuven. In passengersweg staat die ook tot Leuven.
Re: Dienstregeling december 2017
Natuurlijk maakt dat iets uit:Shrek schreef: ↑06 jun 2018, 15:43Denk je dat die spreiding iets uitmaakt? Je gaat toch geen 2 kilometer wandelen als je je trein gemist hebt?Steve schreef: ↑06 jun 2018, 15:29 Voor de nieuwe stations Ougrée en Seraing is die hierboven vermelde spreiding/frequentie alvast een grote slag in het water: de treinen stoppen er, op een tweetal minuten na, op exact dezelfde tijdstippen als de treinen aan de andere kant van de oever, een goede kilometer verder. Nul spreiding en de facto dus nog steeds één trein per uur voor de hele regio tussen Flémalle en Luik, alleen zullen sommige mensen 'm nu ietsje dichter bij huis kunnen nemen.
Vermits de Maas daar echt een barrière vormt is de "iets dichter" voor vele mensen "veel dichter".
- voor station Flémalle-Haute maakt het alle verschil aangezien de treinen daar op dezelfde plaats stoppen
- tussen Seraing en Pont-de-Seraing ligt er slechts een goede kilometer, met bovendien een hele wijk inclusief scholen, winkels... die midden tussen beide stations liggen en vanwaar men dus makkelijk naar beide stations kan gaan
- enkel voor Ougrée is de situatie iets anders omdat je een kilometer of 2-3 moet naar Sclessin, al blijft die afstand zeer goed te doen met een fiets of auto.
Je kunt er echt niet omheen dat beide verbindingen grosso modo dezelfde regio bedienen met mensen die te voet, met de fiets, met de bus of met de auto vrij gemakkelijk naar het ene of het andere station kunnen gaan, en dan is het totale gebrek aan spreiding wel degelijk een enorme gemiste kans. Door beide treinen op krak dezelfde tijdstippen te laten stoppen zul je wel een gedeeltelijke verschuiving van de reizigersaantallen krijgen, maar ik vermoed dat je er amper nieuwe reizigers mee zult aantrekken.
Re: Dienstregeling december 2017
@ Steve, de nieuwe verbinding zou wel een stuk sneller zijn. Is misschien een magere troost?
@ 260689, weer maar eens slechte communicatie dan?
@ Shrek, dan had ik liever de trein beperkt gezien tot Antwerpen-C.
@ 260689, weer maar eens slechte communicatie dan?
@ Shrek, dan had ik liever de trein beperkt gezien tot Antwerpen-C.
Re: Dienstregeling december 2017
Volgens mij is daar geen mogelijkheid meer om te keren nu de extra L naar Roosendaal rijdt.Asterix schreef: @ Shrek, dan had ik liever de trein beperkt gezien tot Antwerpen-C.
-
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Dienstregeling december 2017
Zonder met vingers te willen wijzen: al in 2012 heeft De Lijn een heel pak bussen omgeleid naar het station Luchtbal, waaronder de 640 naar Brasschaar en Wuustwezel en de 6xx-bundel richting Schoten, Schilde, Sint-Job en verder. Sinds vorig jaar is tram 6 ook verlengd tot P+R Havana, wat ook al bijdraagt tot de ontsluiting van Luchtbal via dit station. Probleem zijn de enorm lange looplijnen van de perrons naar de bus- en tramhalte, evenals de afstand tot het velostation. Vanaf het begin van de trappen (dus nog verder als je in het midden van het perron staat) is dat maar liefst 170 meter! Er is ook niet echt een reden waarom die onderdoorgangen zo ver van de straat zijn. En dan is er nog het hoogteverschil dat je (zonder roltrap, hoewel wel voorzien in de ruwbouw) moet overwinnen.Shrek schreef: ↑06 jun 2018, 13:18 Dit lijkt me zeer goed nieuws voor Antwerpen. Er komt niet alleen de extra trein naar de luchthaven, maar ook Luchtbal krijgt een hoogwaardige IC-bediening.
Nu is het enkel wachten op de Lijn om er de nodige trams en bussen te laten stoppen om zo van Luchtbal een echt multimodaal transferium te maken.
Zeer correct, het is vooral pendelaars naar Brussel uit de Antwerpse noordrand die hier van zullen profiteren.Shrek schreef: ↑06 jun 2018, 15:05Verplaatsingen binnen de stad zijn maar een klein deel van de beoogde passagiers. Nu er ook rechtstreekse treinen naar Brussel stoppen moeten reizigers uit het noorden van de stad en de noordelijke randgemeenten niet langer naar Centraal of Berchem om hun trein te nemen, dit kan hen veel tijd uitsparen.Asterix schreef: ↑06 jun 2018, 14:59 Met een dergelijk uitgebreid aanbod van De Lijn in Antwerpen geloof ik nooit dat Antwerpenaren de relatief dure trein gaan nemen voor hun verplaatsingen binnen de stedelijke agglomeratie. Het falen van de Citypass bewijst dit trouwens. Reizigers richting pakweg Metropolis stappen in Antwerpen-Centraal af en stappen daar over op de tram.
Regelmatig wordt hier verwezen naar de wetmatigheid dat ingelegde treinkilometers ten koste gaan van die kilometers die elders hadden kunnen worden ingelegd. Daarom net vind ik het heel vreemd dat men dergelijke verbindingen toejuicht, louter vanuit het perspectief dat 'ergens in de toekomst' DL en stad Antwerpen van Luchtbal een knooppunt zullen maken. Dat wordt al jaren gezegd maar er wordt zoveel gezegd, het resultaat is er niet. Ik wil het eerst nog wel eens zien. Ik had dus liever die kilometers elders gezien en als Luchtbal ooit een 'transferium' wordt, had men alsnog middelen kunnen vrijmaken. Immers, hoe mooier de term, des te kleiner de kans dat het ooit realiteit wordt.
Bovendien komt er geen enkele treinkm bij, de IC's passeerden er sowieso toch al.
Voor de rest: een eengemaakt stadstarief is dé oplossing voor het probleem van het verschil in kosten. CityPass faalde omdat 1) het gebied te eng was en 2) het prijsverschil met een gewoon abonnement van De Lijn te klein was. Daarnaast zijn de frequenties van het Antwerpse voorstadsverkeer en de invloedszone ervan ook niet van die aard dat het aantrekkelijk is. En het grootste deel van lijnen 12, 27 en 52 (waar wel een redelijk treinaanbod is) valt buiten de CityPass-zone.
Op niveau -2 eindig(d)en heel wat treinen die veel perroncapaciteit opvreten, waaronder IC-5 en IC-7, de Luchthaven-Leuven-Hasselt, de P's naar Noorderkempen en de voormalige IR's IC-22 en IC-31. Het doortrekken van de IC-7 was (volgens mij) ook nodig om ruimte te maken voor die extra L-trein Essen-Puurs sinds december. Eindelijk wordt de tunnel onder Antwerpen-Centraal gebruikt waarvoor ze gebouwd is: de capaciteitsproblemen van A-C als terminus oplossen.
Re: Dienstregeling december 2017
.35 of .05 in Flemalle vertrekken is zowat de enige optie om de dienst met 2 treinsamenstellingen te kunnen uitvoeren.Steve schreef: ↑06 jun 2018, 16:45 Je kunt er echt niet omheen dat beide verbindingen grosso modo dezelfde regio bedienen met mensen die te voet, met de fiets, met de bus of met de auto vrij gemakkelijk naar het ene of het andere station kunnen gaan, en dan is het totale gebrek aan spreiding wel degelijk een enorme gemiste kans. Door beide treinen op krak dezelfde tijdstippen te laten stoppen zul je wel een gedeeltelijke verschuiving van de reizigersaantallen krijgen, maar ik vermoed dat je er amper nieuwe reizigers mee zult aantrekken.
Alleen geeft vertrek om .05 in Flemalle een conflict met de trein naar Hasselt in de tunnel tussen Guillemins en Palais.
Het is dus vertrek om .35 of geen nieuwe trein. Ik denk dat de juiste keuze gemaakt is.
Re: Dienstregeling december 2017
Moet die tweede trein per se worden doorgetrokken tot Liers?
Wat Luchtbal betreft: allemaal mooie theorieën maar hoeveel man stapt er nu daadwerkelijk op? Ik wil wel eens weten hoeveel Noord-Antwerpenaren in Brussel werken.
Wat Luchtbal betreft: allemaal mooie theorieën maar hoeveel man stapt er nu daadwerkelijk op? Ik wil wel eens weten hoeveel Noord-Antwerpenaren in Brussel werken.
Re: Dienstregeling december 2017
Liege-Palais is het meest centrale station van Luik, daar moet hij zeker langs. Daar is amper capaciteit om te keren en herstal zit al vol met de kerende IC, dus Liers is de enige optie.Asterix schreef:Moet die tweede trein per se worden doorgetrokken tot Liers?
Wat Luchtbal betreft: allemaal mooie theorieën maar hoeveel man stapt er nu daadwerkelijk op? Ik wil wel eens weten hoeveel Noord-Antwerpenaren in Brussel werken.
Nu stapt er nog geen kat op in Luchtbal. De toekomst zal uitmaken of de dienst een succes is.
Re: Dienstregeling december 2017
Je hebt toch goede aansluitingen in Guillemins? Treinen uit Mons, Maastricht, Brussel en Luxemburg. En er zijn goede busaansluitingen ook. Waarom niet overstappen? In Brussel zou het de oplossing zijn voor de NZV, waarom dan niet voor de Luikse tunnel?
Re: Dienstregeling december 2017
Dat sommigen het verplicht overstappen in Brussel-Noord en -Zuid als oplossing propageren, wil nog niet zeggen dat dat er ook echt een is. Feit blijft dat een overstap het reizigerspotentieel sterk doet dalen. Voor een verbinding met het centrum van Luik lijkt me dus ook een doorgaande trein naar Liège-Palais gewenst, indien mogelijk.
Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2017
Op https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... -leaflets/ kun je zogezegd de lijnfolders versie 10/06/2018 raadplegen, maar als je die downloadt krijg je ouwe koek: de nieuwe treinen over lijn 125A (Ougrée, Seraing) zijn er bijvoorbeeld niet op te vinden.
Weer schitterend gedaan, NMBS, proficiat...
Weer schitterend gedaan, NMBS, proficiat...
Re: Dienstregeling december 2017
Ze krijgen nu vier treinen per uur van en vier naar Centraal, best voorbeeldig, nu is het aan de reizigers....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dienstregeling december 2017
In het spoorboekje kun je lijn 125A wel terugvinden, al ontbreekt de weekendversie. Ik ben al blij dat ze er deze keer op tijd waren.Paul schreef: ↑10 jun 2018, 11:26 Op https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... -leaflets/ kun je zogezegd de lijnfolders versie 10/06/2018 raadplegen, maar als je die downloadt krijg je ouwe koek: de nieuwe treinen over lijn 125A (Ougrée, Seraing) zijn er bijvoorbeeld niet op te vinden.
Weer schitterend gedaan, NMBS, proficiat...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13