Dat is niet de grootste reden hoor. Er staan 2 grote seinen iets verder opwaarts op het wijkspoor en het spoor ernaast. De afstand tot de overweg is veel te klein om daar een extra sectie van te maken.Tim schreef:Op normaalspoor staat geen sein voor de overweg omdat er tussen de overweg en de wissel van het wijkspoor een rangeersas ligt.
Wellicht nog een overblijfsel van vroeger maar wel vreemd dat men dit nog in EBP behouden heeft.
Overweg Haacht
Re: Overweg Haacht
Re: Overweg Haacht
Het gaat om ongeveer 10M€ per jaar.jan_olieslagers schreef: ↑22 jun 2018, 20:37 Sorry, @Shrek, maar dat is een al te gemakkelijk antwoord. Op zijn allerminst een url/webpointer? En kan er echt geen citaat af? Keer op keer valt het me op hoe concrete vragen enkel beantwoord worden met vaagheid of algemeenheden, nooit met iets concreets.
Re: Overweg Haacht
Ik weet dat dat al enkele keren gebruikt is om een loc rond te zetten die - onvoorzien - de trein terug naar Leuven moest slepen na technische problemen of omdat de inrit van Muizen of Mechelen niet toegankelijk was door een incident. Hoe dan ook is zo een wijkspoor op een lijn met veel goederenverkeer altijd nuttig (opwaartse detectie warme asbus, tractieproblemen, dekzeil of spanriem dat ligt te wapperen, ...).
Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen
Ik begrijp je stelling niet goed. Er zijn nog perrons waar het sein op het perron staat (vb. Vertrijk) en een trein kan daar perfect aan het perron komen. Met een overweg die in het rooster ligt, zou je de sluiting van de overweg als seinvoorwaarde kunnen programmeren. Misschien dat dit in Haacht op tegenspoor zelfs zo is. Op normaalspoor zal dat in Haacht geen verschil maken want het perron ligt er afwaarts van het sein.
Re: Infrabel veiligheidscampagne overwegen
Ja de trein kan inderdaad perfect aan het perron komen, maar de overweg moet dan al gesloten zijn.Asterix schreef: ↑23 jun 2018, 02:04Ik begrijp je stelling niet goed. Er zijn nog perrons waar het sein op het perron staat (vb. Vertrijk) en een trein kan daar perfect aan het perron komen. Met een overweg die in het rooster ligt, zou je de sluiting van de overweg als seinvoorwaarde kunnen programmeren. Misschien dat dit in Haacht op tegenspoor zelfs zo is. Op normaalspoor zal dat in Haacht geen verschil maken want het perron ligt er afwaarts van het sein.
De vraag was om de overweg minder lang gesloten te houden en dat zou alleen maar kunnen als het sein dicht kan blijven totdat de trein vertrekt (zoals in Nederland).
Re: Overweg Haacht
En waarom moet de overweg per se gesloten zijn? Als er nog een beheerd sein staat tussen de trein en de overweg, kan de overweg open blijven en kan de trein aan het perron daar desnoods nog uren staan.
Re: Overweg Haacht
Ja klopt, maar dat gaat daar dus niet omdat het sein midden op het perron staat en er dus geen hele trein meer aan het perron past wanneer het sein dicht staat.
Re: Overweg Haacht
Ik weet nu niet wat daar in Haacht de lokale instructies zijn (kan het eens proberen op te zoeken) maar het zou mij verwonderen dat daar geen treinen aan het perron mogen komen als dat tegenspoorsein dicht staat. Dat perron is daar toch tamelijk lang en het sein staat relatief dicht bij de overweg. Technisch is zoiets alleszins perfect mogelijk en het opwaartse sein zal bij een vrije sectie open komen. Wellicht is het ook wel zo voorzien als het stuk tussen Haacht en Mechelen versperd zou zijn voor pendelverkeer tussen Haacht en Leuven.
Re: Overweg Haacht
Bij pendelverkeer Haacht-Leuven gebruuken ze doorgaans het andere perron waarbij het laatste stuk in kleine beweging is.Asterix schreef:Ik weet nu niet wat daar in Haacht de lokale instructies zijn (kan het eens proberen op te zoeken) maar het zou mij verwonderen dat daar geen treinen aan het perron mogen komen als dat tegenspoorsein dicht staat. Dat perron is daar toch tamelijk lang en het sein staat relatief dicht bij de overweg. Technisch is zoiets alleszins perfect mogelijk en het opwaartse sein zal bij een vrije sectie open komen. Wellicht is het ook wel zo voorzien als het stuk tussen Haacht en Mechelen versperd zou zijn voor pendelverkeer tussen Haacht en Leuven.
Re: Overweg Haacht
En mag de overweg dan open blijven terwijl de trein in kleine beweging aan het perron komt? Of gaat die ook dicht dan?
Re: Overweg Haacht
Bij het aanleggen van een reisweg in kleine beweging blijft de overweg open. Een stopbord kleine beweging dekt de overweg af.
Re: Overweg Haacht
Dit wil ik toch uitdrukkelijk weerleggen. Infrabel krijgt dit jaar welgeteld 90M€ dat het vrij kan besteden van de overheid. De andere 400M€ mag enkel gebruikt worden voor de projecten uit het investeringsplan.jan_olieslagers schreef:Infrabel krijgt een pak overheidsgeld maar veegt daarmee enkel voor eigen deur; de ogen welbewust sluitend voor de rest van de samenleving.
Die 90M€ is een habbekrats voor een bedrijf als Infrabel en wordt dan ook volledig gebruikt om spooronderhoud te kunnen uitvoeren.
Re: Overweg Haacht
Waar zou Infrabel anders moeten vegen? Ze moeten toch geen kanalen of luchthavens gaan aanleggen?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Overweg Haacht
Er is een aloud gezegde: "wiens brood men eet, diens woord men spreekt" m.a.w. als men leeft uit de hand van de gemeenschap dan dient men de belangen van de gemeenschap. Nu verneem ik dus alhier dat er daarvoor een mechanisme bestaat; welnu, als het aan mij lag dan zou een deel van die 400 miljoen moeten overeenkomen met de kost voor het herverdelen van de seinen op L53 van Leuven naar Mechelen. Waarbij er een sein moet komen juist voor de slagboom op de N21 zodat die niet dicht moet gaan - en blijven - voor elke stoptrein richting Mechelen.
Ik ben daarjuist eens ter plekke gaan kijken: inderdaad kan men niet zondermeer een sein bijplaatsen, er staat er nu eentje juist voor het uitwijkspoor terug het hoofdspoor vervoegt. En meer naar Leuven toe liggen er allemaal overwegen kort bij elkaar, ik neem aan dat men geen sein gaat plaatsen zodanig dat een trein die moet stoppen het wegverkeer blokkeert (alhoewel, dat is toch maar wat er nu gebeurt in station Haacht, met stoptreinen richting Mechelen...) dus de eerste plaats waar men wel een sein zou kunnen plaatsen is vóór het kruisen met de weg N286, ongeveer hier : https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.95519/4.64376 Maar wellicht staat er daar nu al eentje? Kan dat dan niet dienen om trafiek naar/uit het uitwijkspoor te regelen?
Wel wil ik grif toegeven dat het aan de politiek is om Infrabel aan te sturen, en de politiek lijkt inderdaad andere prioriteiten te hebben. Zelfs in deze verkiezingsperiode - er begint verkiezingsreclame binnen te komen, en ik bekijk die wel eens diagonaal, maar over de brug over het spoor heb ik nog niet veel gezien.
Ik ben daarjuist eens ter plekke gaan kijken: inderdaad kan men niet zondermeer een sein bijplaatsen, er staat er nu eentje juist voor het uitwijkspoor terug het hoofdspoor vervoegt. En meer naar Leuven toe liggen er allemaal overwegen kort bij elkaar, ik neem aan dat men geen sein gaat plaatsen zodanig dat een trein die moet stoppen het wegverkeer blokkeert (alhoewel, dat is toch maar wat er nu gebeurt in station Haacht, met stoptreinen richting Mechelen...) dus de eerste plaats waar men wel een sein zou kunnen plaatsen is vóór het kruisen met de weg N286, ongeveer hier : https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.95519/4.64376 Maar wellicht staat er daar nu al eentje? Kan dat dan niet dienen om trafiek naar/uit het uitwijkspoor te regelen?
Wel wil ik grif toegeven dat het aan de politiek is om Infrabel aan te sturen, en de politiek lijkt inderdaad andere prioriteiten te hebben. Zelfs in deze verkiezingsperiode - er begint verkiezingsreclame binnen te komen, en ik bekijk die wel eens diagonaal, maar over de brug over het spoor heb ik nog niet veel gezien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Overweg Haacht
Met enkel dat sein wordt de sectie veel te lang en daalt de capaciteit van de lijn. Bovendien heb je dan nog geen oplossing voor de treinen die uit het wijkspoor komen.jan_olieslagers schreef: ↑23 jun 2018, 16:11 Ik ben daarjuist eens ter plekke gaan kijken: inderdaad kan men niet zondermeer een sein bijplaatsen, er staat er nu eentje juist voor het uitwijkspoor terug het hoofdspoor vervoegt. En meer naar Leuven toe liggen er allemaal overwegen kort bij elkaar, ik neem aan dat men geen sein gaat plaatsen zodanig dat een trein die moet stoppen het wegverkeer blokkeert (alhoewel, dat is toch maar wat er nu gebeurt in station Haacht, met stoptreinen richting Mechelen...) dus de eerste plaats waar men wel een sein zou kunnen plaatsen is vóór het kruisen met de weg N286, ongeveer hier : https://www.openstreetmap.org/#map=19/50.95519/4.64376 Maar wellicht staat er daar nu al eentje? Kan dat dan niet dienen om trafiek naar/uit het uitwijkspoor te regelen?
Maar ik ben al blij dat je inziet dat het helemaal niet zo eenvoudig is.
Dan zijn we het eindelijk eens geworden.jan_olieslagers schreef: ↑23 jun 2018, 16:11 Wel wil ik grif toegeven dat het aan de politiek is om Infrabel aan te sturen, en de politiek lijkt inderdaad andere prioriteiten te hebben. Zelfs in deze verkiezingsperiode - er begint verkiezingsreclame binnen te komen, en ik bekijk die wel eens diagonaal, maar over de brug over het spoor heb ik nog niet veel gezien.