bron : http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/def ... 6C103B5BF0Tool maakt wegwijs in tarieven NMBS
Een online tool, op de website van de NMBS, helpt de reizigers om wegwijs te raken uit de vele tariefmogelijkheden bij het spoor.
Uit het vorige jaarverslag van de ombudsdienst van het spoor bleek dat heel wat reizigers klachten hadden over de complexiteit van de tarieven.
"De tariefstructuur is nog steeds niet veranderd, maar er is wel een interessante formule opgericht die voor de reiziger de voordeligste reisformule uitzoekt", aldus ombudsman Guido Herman.
Via het softwareprogramma "Sefora" kan de reiziger onder de rubriek "hoeveel kost je reis" op zoek naar de beste formule die voldoet aan de specifieke noden van de treinreiziger.
"De reiziger weet niet altijd welke mogelijkheden er zijn. Dit systeem fungeert als een soort gids.
Door enkele gegevens in te voeren berekent de tool de voordeligste formule voor de reiziger", aldus woordvoerder Jochem Goovaerts.
Dit systeem omzeilt voor een deel de complexere tariefstructuur van de NMBS.
Volgens de ombudsdienst van de NMBS is dit systeem een eerste stap in de goede richting.
Bij de tariefaanpassingen van 1 februari 2007 zal de NMBS waarschijnlijk niets veranderen aan de structuur van de verschillende tarieven.
Website Sefora (NMBS)
.