Er is inderdaad nog geen nieuw beheerscontract, maar voor Infrabel zou er sowieso niet veel veranderen. Het oude blijft dan ook geldig tot er een nieuw komt. Het investeringsplan is veel belangrijker voor Infrabel.Asterix schreef:Het investeringsplan van Infrabel (dus niet dat van de NMBS) valt te raadplegen op het intraweb van Infrabel maar het bevat niet de bijlagen van dit plan met meer info over de investeringen. Ook van het Strategisch Meerjareninvesteringsplan is er geen spoor terug te vinden. De documentatiedienst van Infrabel wist mij te vertellen dat ze deze documenten zelf ook niet terugvindt en daarmee was de kous af.
Het beheerscontract is blijkbaar nog altijd in onderhandeling?
Investeringsplan Infrabel
Re: Investeringsplan Infrabel
Re: Investeringsplan Infrabel
Het zou voor Bellot een blamage zijn mocht hij naar de verkiezingen moeten zonder dit beheerscontract. Ik herinner mij dat het twee jaar geleden al 'voor binnenkort' werd aangekondigd. Zijn Vliegwet komt er ook maar niet door.
Re: Investeringsplan Infrabel
De vliegwet lijkt mij wel 100x belangrijker dan een beheerscontract voor Infrabel. Zeker omdat er stilzwijgend overeengekomen is dat het vorige blijft gelden is er geen haast bij. Iedereen weet waar hij aan toe is zonder nieuw contract.
Op die nieuwe vliegwet zitten wel talloze bedrijven, overheden en mensen te wachten.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringsplan Infrabel
Om van de politici maar te zwijgen... Ja, de langverwachte vliegwet is een politiek hangijzer. Hier nogal off-topic, maar toch maar voor wat het waard is: elders (bv. op aviation24.be) lees ik dat de minister een bekwaam ingenieur is - wat bijna automatisch inhoudt dat hij niet echt geschikt is voor het politieke milieu, helaas. Ik vrees dat men niet te veel moet verwachten van de vliegwet, zolang de eerste minister dat dossier niet naar zich toe trekt; en het is inderdaad dringender dan Infrabel, dus verwacht daar maar helemaal niks voor, de eerste maanden toch al zeker.Op die nieuwe vliegwet zitten wel talloze bedrijven, overheden en mensen te wachten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringsplan Infrabel
Daar ben ik het niet mee eens. De visie op het spoor en zijn dienstverlening (zowel B2B als B2C) is de voorbije jaren enorm veranderd, kijk naar de minimale dienstverlening bij stakingsacties maar ook de modal shift voor personen- en goederentransport die men wil doorvoeren. Het kader aan afspraken tussen overheid en spoorbedrijven is dan ook dringend aan hernieuwing toe. Zomaar wat verder doen met afspraken uit een ver verleden zou niet aan de orde mogen zijn.Shrek schreef: ↑28 jun 2018, 21:34De vliegwet lijkt mij wel 100x belangrijker dan een beheerscontract voor Infrabel. Zeker omdat er stilzwijgend overeengekomen is dat het vorige blijft gelden is er geen haast bij. Iedereen weet waar hij aan toe is zonder nieuw contract.
Op die nieuwe vliegwet zitten wel talloze bedrijven, overheden en mensen te wachten.
Re: Investeringsplan Infrabel
Niet overdrijven , de minimale dienstverlening bestaat in Frankrijk al JAREN......
De link met het investeringsplan ontgaat mij helemaal.
De link met het investeringsplan ontgaat mij helemaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Investeringsplan Infrabel
Er zijn 2 documenten die de relatie tussen de overheid en Infrabel vastleggen: een beheerscontract en een investeringsplan. Het investeringsplan zegt wat Infrabel moet doen, het beheerscontract spreekt meer over het "hoe".
Om te weten welke werven er moeten voorbereid, opgestart of stilgelegd worden is een geactualiseerd investeringsplan absoluut noodzakelijk, anders loop je vast.
Het beheerscontract gaat eventueel de implemantatie van de minimale dienstverlening, maar het is zeker geen absolute must. Er is echt niet zoveel veranderd dat zonder nieuw beheerscontract Infrabel in het honderd loopt.
Re: Investeringsplan Infrabel
In het honderd lopen zal het niet doen maar gewoon zijn gangetje gaan is gewoonweg niet meer voldoende. Dat geldt trouwens ook voor de NMBS.
Waar zijn we mee bezig als de overheid in een steeds meer geliberaliseerde spoorweg 5 jaar nodig heeft om te weten wat ze verwacht van zo een belangrijke maatschappelijke pijler als het OV? Zelfs een legislatuur volstaat dus niet om de wensen van de regering in die legislatuur kenbaar te maken.
Waar zijn we mee bezig als de overheid in een steeds meer geliberaliseerde spoorweg 5 jaar nodig heeft om te weten wat ze verwacht van zo een belangrijke maatschappelijke pijler als het OV? Zelfs een legislatuur volstaat dus niet om de wensen van de regering in die legislatuur kenbaar te maken.
Re: Investeringsplan Infrabel
Het is niet omdat er geen nieuw beheerscontract is dat de directie van Infrabel niets kan veranderen. Er is nog steeds de raad van bestuur met politieke vertegenwoordigers om te controleren of die veranderingen stroken met de visie van de regering. De uitdrukkelijke vraag van Infrabel is trouwens om net veel minder in het beheerscontract te schrijven zodat de directie meer vrijheid heeft om te kiezen hoe ze de doelstellingen wil behalen.Asterix schreef: ↑29 jun 2018, 12:47 In het honderd lopen zal het niet doen maar gewoon zijn gangetje gaan is gewoonweg niet meer voldoende. Dat geldt trouwens ook voor de NMBS.
Waar zijn we mee bezig als de overheid in een steeds meer geliberaliseerde spoorweg 5 jaar nodig heeft om te weten wat ze verwacht van zo een belangrijke maatschappelijke pijler als het OV? Zelfs een legislatuur volstaat dus niet om de wensen van de regering in die legislatuur kenbaar te maken.
Voor de NMBS lijkt het beheerscontract mij veel belangrijker, daar gaat het immers over welke dienstverlening er naar de klanten gegeven moet worden.
Re: Investeringsplan Infrabel
Ook voor Infrabel is het belangrijk dat de reiziger, en de goederenklant, centraal staat. Iets te vaak lijkt het dat ze er zich vanaf willen maken met "Dat zijn onze klanten niet."
Re: Investeringsplan Infrabel
Door de opgelegde besparingen staat de klant niet altijd centraal (kijk maar naar het toegenomen aantal TLO's). Maar de regering steunt deze visie wel.
Re: Investeringsplan Infrabel
Een geluk met een ongeluk dan misschien als het de volgende regering is die haar visie kan doordrukken, als die iets breder kijkt dan het puur boekhoudkundige...
Re: Investeringsplan Infrabel
En dat is ook zo, de klanten van Infrabel zijn de operatoren die kilometerkosten betalen.
De klanten van NMBS, Lineas, Xrail enz. dat zijn weer anderen...
Maar veruit het meeste geld komt waarschijnlijk van belastingbetalers die geen trein gebruiken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Investeringsplan Infrabel
Strikt genomen heb je gelijk, maar mag een overheidsbedrijf net iets meer belangstelling tonen voor die burgers die ze moet bedienen?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringsplan Infrabel
Neen, @Groentje, dat mag men niet verlangen, zo is met nadruk bevestigd in het draadje over de overweg in Haacht. Infrabel krijgt een pak geld van de overheid, het meeste daarvan met een welomschreven bedoeling, en ik wil niet betwijfelen dat dat geld ook in die zin besteed wordt, en goed besteed. En een kleiner gedeelte - dat ze wel liever groter zouden zien, tiens tiens - mogen ze vrij besteden en dat willen ze dan ook echt in alle vrijheid kunnen doen, maw. zonder dat er ook maar iemand (kritische) vragen over stelt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.