Maar dit is vooral om de brug te kunnen verhogen over het Albertkanaal. Er zullen wissels gelegd worden tussen Kiewit en Y.Zonhoven.
Dienstregeling december 2018
Re: Dienstregeling december 2018
Re: Dienstregeling december 2018
Natuurlijk mag die over die brug, maar die moet er (gezien het enkelspoor) over op het vastgelegde uur. 5min vertraging bij vertrek uit Hasselt kan niet meer, dan is het direct 20minuten tot het volgende 'slot', en dan lukt de herbenuttiging in Genk niet meer, etc. En gezien de trein uit Blankenberge komt, en via Brussel moet, gebeurt het (helaas) iets te regelmatig dat die enkele minuten vertraging er zijn.trainlovertje schreef: ↑18 sep 2018, 10:44En wat is er dan precies anders? Want die vervangtrein rijdt ongeveer op dezelfde moment als de huidige trein. Of mag zo'n zware trein met 10 M6 rijtuigen niet meer over de brug misschien?
Begrijp dus ook dat de vervangtrein Hasselt->Genk geen wachttijd kan/mag krijgen...
spoorwegrealist
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2018
Dan vrees ik dat er heel veel mensen uit Genk en omstreken de komende jaren een alternatief gaan zoeken voor de trein.stefanic schreef: ↑18 sep 2018, 15:32 Natuurlijk mag die over die brug, maar die moet er (gezien het enkelspoor) over op het vastgelegde uur. 5min vertraging bij vertrek uit Hasselt kan niet meer, dan is het direct 20minuten tot het volgende 'slot', en dan lukt de herbenuttiging in Genk niet meer, etc. En gezien de trein uit Blankenberge komt, en via Brussel moet, gebeurt het (helaas) iets te regelmatig dat die enkele minuten vertraging er zijn.
Begrijp dus ook dat de vervangtrein Hasselt->Genk geen wachttijd kan/mag krijgen...
Re: Dienstregeling december 2018
Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Het probleem stelt zich enkel in de richting Genk-Brussel en waarschijnlijk voornamelijk in de spits, dan heb je altijd de P-treinen om op terug te vallen. Bovendien blijft de P-trein uit Brussel rechtstreeks naar Genk rijden, kans is dus groot dat iedereen daarop gaat zitten.trainlovertje schreef: ↑18 sep 2018, 16:01Dan vrees ik dat er heel veel mensen uit Genk en omstreken de komende jaren een alternatief gaan zoeken voor de trein.stefanic schreef: ↑18 sep 2018, 15:32 Natuurlijk mag die over die brug, maar die moet er (gezien het enkelspoor) over op het vastgelegde uur. 5min vertraging bij vertrek uit Hasselt kan niet meer, dan is het direct 20minuten tot het volgende 'slot', en dan lukt de herbenuttiging in Genk niet meer, etc. En gezien de trein uit Blankenberge komt, en via Brussel moet, gebeurt het (helaas) iets te regelmatig dat die enkele minuten vertraging er zijn.
Begrijp dus ook dat de vervangtrein Hasselt->Genk geen wachttijd kan/mag krijgen...
Re: Dienstregeling december 2018
Hoezo enkel in de richting Genk-Brussel, de knip geldt toch in beide richtingen? Dat systematisch moeten overstappen en risico op missen van aansluitingen is volgens mij voldoende om heel wat mensen weg te jagen, temeer daar de huidige rechtstreekse verbinding nu ook al niet bepaald de snelste is door de omweg via Sint-Truiden en Landen. Dan ook nog eens halve station Hasselt moeten doorlopen (spoor 2 naar spoor 7), in de magnifieke toestand waarin het bovendien verkeert, kan voor sommigen de bijkomende druppel zijn.
De twee resterende rechtstreekse P-treinen per dag lijken me nu ook niet echt een aantrekkelijk alternatief, aangezien die er nog eens 12 minuten langer over doen dan de reguliere treinen inclusief overstap. Brussel-Centraal - Genk duurt in het beste geval dan 1.48 u - zelfs met de nodige files kun je dat moeiteloos verslaan met de auto.
Is er trouwens nooit gedacht aan een rechtsteekse P-trein Brussel - Genk, via Aarschot en Diest maar niet via Hasselt (by-pass via L35/1)? Op die manier zou je een rittijd van een goed uur kunnen aanbieden, wat plots heel erg concurrentieel wordt. Als je ziet dat station Genk "maar" 1000 reizigers per dag trekt op een inwoneraantal van meer dan 66.000 (en nog veel meer als je het hinderland erbij rekent, zoals Maasmechelen-Maaseik), dan getuigt dat volgens mij van een flink onderbenut potentieel.
De twee resterende rechtstreekse P-treinen per dag lijken me nu ook niet echt een aantrekkelijk alternatief, aangezien die er nog eens 12 minuten langer over doen dan de reguliere treinen inclusief overstap. Brussel-Centraal - Genk duurt in het beste geval dan 1.48 u - zelfs met de nodige files kun je dat moeiteloos verslaan met de auto.
Is er trouwens nooit gedacht aan een rechtsteekse P-trein Brussel - Genk, via Aarschot en Diest maar niet via Hasselt (by-pass via L35/1)? Op die manier zou je een rittijd van een goed uur kunnen aanbieden, wat plots heel erg concurrentieel wordt. Als je ziet dat station Genk "maar" 1000 reizigers per dag trekt op een inwoneraantal van meer dan 66.000 (en nog veel meer als je het hinderland erbij rekent, zoals Maasmechelen-Maaseik), dan getuigt dat volgens mij van een flink onderbenut potentieel.
Re: Dienstregeling december 2018
In de richting Genk-Brussel kan je er wel van uitgaan dat de overstap altijd zal lukken. Op dat korte stukje zal er niet veel vertraging gemaakt worden. En met wat geluk zijn het nog vinnige motorstellen die de pendel rijden en dus het hele traject zelfs nog sneller zouden kunnen afleggen.Steve schreef: ↑18 sep 2018, 17:00 Hoezo enkel in de richting Genk-Brussel, de knip geldt toch in beide richtingen? Dat systematisch moeten overstappen en risico op missen van aansluitingen is volgens mij voldoende om heel wat mensen weg te jagen, temeer daar de huidige rechtstreekse verbinding nu ook al niet bepaald de snelste is door de omweg via Sint-Truiden en Landen. Dan ook nog eens halve station Hasselt moeten doorlopen (spoor 2 naar spoor 7), in de magnifieke toestand waarin het bovendien verkeert, kan voor sommigen de bijkomende druppel zijn.
Re: Dienstregeling december 2018
Maar als er niet wordt gewacht in Hasselt op een vertraagde trein uit Brussel, betekent dat heel wat vertraging voor de reizigers naar Genk. Een halfuur tot een uur, afhankelijk van de frequentie van die pendeltreintjes.
Re: Dienstregeling december 2018
Ik begrijp de filosofie erachter niet zo goed. Die trein kan toch even goed doorrijden tot Antwerpen, komende uit Binche? Die rijdt toch vaak redelijk stipt?
Is er trouwens een oplossing voor de slechte spreiding tussen Brussel en Leuven in de weekends?
Re: Dienstregeling december 2018
Inderdaad, in die richting is het wel problematisch. Maar uit de uitleg van stefanic begrijp ik dat het enige alternatief is dat de trein altijd 20 minuten wacht in Hasselt. Dat is natuurlijk ook niet heel aantrekkelijk (en er is een extra treinstel nodig)
Re: Dienstregeling december 2018
Daar zal wel niet snel een oplossing voor komen gezien dat IC's zijn die het hele land doorkruisen. Daaraan sleutelen betekent het hele net overhoop gooien van Hasselt tot Oostende.
Re: Dienstregeling december 2018
En voor wie nog verder moet/wil dan Genk en daarvoor de bus neemt, verliest nog (heel) wat extra tijd. Ik vrees dat het enige voordeel aan de "knip" in Hasselt zal zijn dat de trein tussen Hasselt en Genk nog wat rustiger zal worden. Al begrijp ik wel dat dergelijke werkzaamheden niet kunnen zonder hinder.
L'union fait la force.
Re: Dienstregeling december 2018
Opvallend:
Eeklo - Gent-Sint-Pieters gaat asymmetrisch rijden. (Gent - Ronse blijft symmetrisch.)
Van Dampoort naar Sint Pieters komt deze trein achter de IC Antwerpen - De Panne i.p.v. ervoor. Welk probleem zou daardoor worden opgelost? Er worden helaas ook problemen door veroorzaakt
Groetjes,
Rian
Eeklo - Gent-Sint-Pieters gaat asymmetrisch rijden. (Gent - Ronse blijft symmetrisch.)
Van Dampoort naar Sint Pieters komt deze trein achter de IC Antwerpen - De Panne i.p.v. ervoor. Welk probleem zou daardoor worden opgelost? Er worden helaas ook problemen door veroorzaakt

Groetjes,
Rian
Re: Dienstregeling december 2018
Pas op, het kàn wel hoor: een heel aantal huizen onteigenen, een nieuwe brug parallel aan de oude bouwen, op één weekend het verkeer omzetten.
Zo doet men het bijvoorbeeld enkele kilometer verderop, waar de brug van de E314 gelijkaardige aanpassingen heeft ondergaan. Maarja, voor autowegen is er altijd meer geld voorhanden dan voor spoorwegen...
Re: Dienstregeling december 2018
Er stond eergisteren naar verluidt Stadler-materieel van Arriva in de bundel van Muizen.spurt2244 schreef: ↑06 jul 2018, 18:17Vandaag van een treinspotter uit België gehoord dat de Arriva LIMAX Flirts proefritten gaan doen op lijn 94 in België dat is tussen Halle en Froyennes v.v. LIMAX moet uiteindelijk gaan Rijden tussen Luik - Maastricht - Heerlen - Aken v.v. wanneer die proefritten werkelijk rijden is niet bekend.
Groeten uit Nederland.
Re: Dienstregeling december 2018
Komt deze verbinding dan bij de reeds bestaande IC Hasselt Maastricht, of zal Arriva deze vervangen ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...