Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
En als uit dat onderzoek blijkt dat de Breaks niet voldoen aan de Nederlandse eisen (goh, geen ATB terwijl ze wel naar Maastricht rijden) en vervolgens een rijverbod krijgen, is er helemaal geen grensoverschrijdend treinverkeer meer in die hoek. Daar wint niemand mee.
Het is denk ik best simpel: als de Belgische wetgeving al sinds 2014 ETCS eist op al het nieuwgebouwd materieel, dan heeft óf Arriva (onvolledige order) óf Stadler (wetgeving verkeerd geïnterpreteerd) steken laten vallen. Dat is heel vervelend en die fout zal rechtgezet moeten worden, wil die Limax-trein ooit de hele route kunnen afleggen.
Er is geen sprake van 'grootvaderrechten', de bestelling bij Stadler is pas in 2015 of 2016 geplaatst. Men had toen al kunnen weten aan welke eisen die treinstellen hadden moeten voldoen. Een politieke strijd lijkt me dan ook niet gepast.
Het is denk ik best simpel: als de Belgische wetgeving al sinds 2014 ETCS eist op al het nieuwgebouwd materieel, dan heeft óf Arriva (onvolledige order) óf Stadler (wetgeving verkeerd geïnterpreteerd) steken laten vallen. Dat is heel vervelend en die fout zal rechtgezet moeten worden, wil die Limax-trein ooit de hele route kunnen afleggen.
Er is geen sprake van 'grootvaderrechten', de bestelling bij Stadler is pas in 2015 of 2016 geplaatst. Men had toen al kunnen weten aan welke eisen die treinstellen hadden moeten voldoen. Een politieke strijd lijkt me dan ook niet gepast.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Wie betaald voor de NMBS dat ETCS dan?
Als het ministerie van mobiliteit dat betaald voor de NMBS zou het mij logisch lijken dat ze dat ook voor de Arriva stellen gaan betalen.
Als het ministerie van mobiliteit dat betaald voor de NMBS zou het mij logisch lijken dat ze dat ook voor de Arriva stellen gaan betalen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Op WhatsApp gelezen dat een Arriva Flirt deze week zijn eerste proefritten heeft gereden tussen Halle en Doornik.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
formele ontheffing, daar kan nederland niks mee.AlexNL schreef: ↑09 nov 2018, 19:04 En als uit dat onderzoek blijkt dat de Breaks niet voldoen aan de Nederlandse eisen (goh, geen ATB terwijl ze wel naar Maastricht rijden) en vervolgens een rijverbod krijgen, is er helemaal geen grensoverschrijdend treinverkeer meer in die hoek. Daar wint niemand mee.
Dat er in nederland nog steeds krokodillen liggen lijkt mij trouwens iets waar ze zich echt zorgen over moeten maken.
Normaal gezien is het toelatingsproces volledig in handen van de fabrikant, stadler heeft zich dus niet gemeld toen deze foutieve order werd geplaatst.
Het is denk ik best simpel: als de Belgische wetgeving al sinds 2014 ETCS eist op al het nieuwgebouwd materieel, dan heeft óf Arriva (onvolledige order) óf Stadler (wetgeving verkeerd geïnterpreteerd) steken laten vallen. Dat is heel vervelend en die fout zal rechtgezet moeten worden, wil die Limax-trein ooit de hele route kunnen afleggen.
Er is geen sprake van 'grootvaderrechten', de bestelling bij Stadler is pas in 2015 of 2016 geplaatst. Men had toen al kunnen weten aan welke eisen die treinstellen hadden moeten voldoen. Een politieke strijd lijkt me dan ook niet gepast.
Laatst gewijzigd door Rww op 09 nov 2018, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
In dit geval zou de Arriva Flirt ook niet naar Duitsland mogen en dat gaat wel gebeuren per 9 december 2018.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Zover ik lees is er GEEN europese regel, geen enkele nieuwe nederlandse trein zou er dan aan voldoen.spurt2244 schreef: ↑09 nov 2018, 19:58In dit geval zou de Arriva Flirt ook niet naar Duitsland mogen en dat gaat wel gebeuren per 9 december 2018.
Volgens de standaard zijn de flirts ook nog niet in duitsland toegelaten.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Hoeveel Nederlandse nieuwe treinen zijn er dan die internationale verbindingen maken? Al het nieuwe materieel in Nederland van de laatste jaren was toch enkel voor binnenlands reizigersvervoer.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Volgens Arriva verkondigd België onwaarheden.Rww schreef: ↑09 nov 2018, 20:02Zover ik lees is er GEEN europese regel, geen enkele nieuwe nederlandse trein zou er dan aan voldoen.
Volgens de standaard zijn de flirts ook nog niet in duitsland toegelaten.
https://www.treinreiziger.nl/arriva-voo ... naar-aken/
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Zoals Steve al schreef is het waarschijnlijk een Europese aanbeveling en geen regel. Maar dat maakt eigenlijk niet uit want in België is het gewoon in de wet ingeschreven.Rww schreef:Zover ik lees is er GEEN europese regel, geen enkele nieuwe nederlandse trein zou er dan aan voldoen.
Volgens de standaard zijn de flirts ook nog niet in duitsland toegelaten.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dat is gewoon wat politiek gehakketak in de pers, geen enkele partij zal open kaart spelen in de pers.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Misschien trein Arriva doortrekken naar Hasselt ?
Machinisten zijn toch van, depot Hasselt, want die spreken Limburgs en Frans.

Machinisten zijn toch van, depot Hasselt, want die spreken Limburgs en Frans.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Naar Hasselt gaat niet lukken Arriva heeft maar 8 stellen en wil uiteindelijk 2 keer per uur gaan rijden.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ik herhaal het nog maar eens een keer: de NMBS blijft vervoerder in België. Arriva wordt GEEN vervoerder in België.Nadleeh schreef: ↑09 nov 2018, 12:25 De samenwerking loopt inderdaad stroef, maar ik zou het vreemd vinden als er expres voor vertraging wordt gezorgd bij Maastricht-Luik. De huidige verbinding presteert onder de NMBS slecht en het geeft mij in ieder geval de indruk dat ze deze dienst liever kwijt dan rijk zijn. Ideaal dan toch dat een Nederlandse partner (in dit geval Arriva) wil instappen hier op?
Groetjes,
Rian
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Klopt maar financieel gezien raken ze de lijn kwijt als ze tekenen bij het kruisje, dat is positief.rvdborgt schreef: ↑09 nov 2018, 23:31Ik herhaal het nog maar eens een keer: de NMBS blijft vervoerder in België. Arriva wordt GEEN vervoerder in België.Nadleeh schreef: ↑09 nov 2018, 12:25 De samenwerking loopt inderdaad stroef, maar ik zou het vreemd vinden als er expres voor vertraging wordt gezorgd bij Maastricht-Luik. De huidige verbinding presteert onder de NMBS slecht en het geeft mij in ieder geval de indruk dat ze deze dienst liever kwijt dan rijk zijn. Ideaal dan toch dat een Nederlandse partner (in dit geval Arriva) wil instappen hier op?
Groetjes,
Rian
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ik had begrepen dat er op het emplacement in Luik inderdaad wel ETCS was, daar waar je hoogstens 40 km/h rijdt. Welk level is dat daar? En vanaf waar precies als je uit Maastricht komt?Shrek schreef: ↑09 nov 2018, 14:45Nogmaals: dit is niet waar. Ongeveer 7% van het traject van de Limax in België is wèl uitgerust met ETCS. Het gaat bovendien om het gedeelte met de grootste kans op gesloten seinen èn wegens het drukke verkeer de grootste kans op aanrijdingen bij seinvoorbijrijding.
Groetjes,
Rian