Je mag aandringen zoveel je wilt, dit is de naam van die trein dus daar zal niemand iets anders voor gebruiken.jan_olieslagers schreef: ↑20 okt 2018, 11:32 Sta me toe nogmaals aan te dringen om niet teveel onverklaarde afkortingen en codes te gebruiken.
Dienstregeling december 2018
Re: Dienstregeling december 2018
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2018
Ze worden nochtans ingezet op de Athus - Luxemburg en de P-treinen naar Virton.
Re: Dienstregeling december 2018
Neen die zijn het niet, Jan_Mark heeft hierboven het juiste antwoord al gegeven.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2018
Sorry hoor, ik besef best dat ik aan het mierenneuken ben, maar dat hoort ook, vind ik, in dit geval.dit is de naam van die trein
DOSTO is ten eerste een Duitse term (DoppelStock oftewel dubbeldekker), ik kan me moeilijk voorstellen dat dit in het groothertogdom een officiële naam zou zijn. Bovendien slaat de term enkel op de rijtuigen, niet op de gehele trein. De trein wordt tenslotte getrokken/geduwd door een loc., reeks 3000 of 4000, dus de bestuurders (v/m) moeten toch in de eerste plaats opgeleid zijn voor die loco's? En dan eventueel bijkomend voor de stuurstandrijtuigen?
Maar ik geef toe dat het verwarrend is dat er op wikipedia zo'n artikel "CFL Dosto" bestaat, dat impliceert wel dat dit een officiële naam zou zijn. Het is dan ook een erg zwak artikel, naar wikipedianormen, het vermeldt bv. geen enkele bron. Ook is er wel sprake van verschillende lengtes, wat meerdere varianten suggereeert, maar deze worden niet gedetailleerd. Als het onderwerp me nader aan het hart lag, ik lanceerde een voorstel om dit artikel te verwijderen. "Aussagekräftig" lijkt het me zeker niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2018
Aangezien de bewuste rijtuigen Duitse kopies zijn is de naam ook overgenomen. In Luxemburg durft men er evengoed een allegaartje van maken met benamingen. Duits Frans en Letzburgs door elkaar als het moet. Maar de dosto slaagt zoals jezelf aangeeft enkel op de dubbeldeksrijtuigen met stuurrijtuig. Met cfl300 in Arlon en met cfl4000 aan de andere grenzen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2018
Dat is me ook al opgevallen, ja. Best charrnant en kleurrijk, trouwens. Maar een "officiële" naam kan het toch niet zijn, zomin als "varkensneus" of "duikbril" hier bij ons. En ik blijf erbij dat de bestuurders in Arlon in de eerste plaats een loc CFL3000 besturen, en daarvoor moeten opgeleid zijn en goedgekeurd, eerder dan voor de rijtuigen. Dus die aanvankelijke zinswendingIn Luxemburg durft men er evengoed een allegaartje van maken met benamingen. Duits Frans en Letzburgs door elkaar als het moet.
blijf ik verwarrend vinden. "Kennis van CFL3000 en de bijhorende stuurrijtuigen" ware heel wat duidelijker geweest. Maar ok, intussen is het wel duidelijk, dank voor het geduld.Bestuurders van depot Arlon hebben sinds enkele maanden kennis van de CFL-Dosto en verzekeren hier ook treinen mee.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2018
De bestuurders van Arlon kennen hoe dan ook de reeks13 die een zusterloc is van de cfl 3000. Dus in werkelijkheid hadden ze inderdaad vooral opleiding nodig van dat stuurrijtuig want dat kende ze nog niet.
Re: Dienstregeling december 2018
Jammer dat het S-aanbod op de lijn 36 's avonds zo slecht blijft. Wie van pakweg Zaventem naar Leuven wil, heeft om 20.50u en om 20.56u een trein (reeks 3650 en reeks 3250) en dan weer een uur niks. Onbegrijpelijk dat men niet beter inzet op die S-lijnen.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Dienstregeling december 2018
De CFL3000 is identiek aan onze type 13 dus ben je na de opleiding van één van deze bevoegd om beide te besturen.jan_olieslagers schreef: ↑22 okt 2018, 19:05Dat is me ook al opgevallen, ja. Best charrnant en kleurrijk, trouwens. Maar een "officiële" naam kan het toch niet zijn, zomin als "varkensneus" of "duikbril" hier bij ons. En ik blijf erbij dat de bestuurders in Arlon in de eerste plaats een loc CFL3000 besturen, en daarvoor moeten opgeleid zijn en goedgekeurd, eerder dan voor de rijtuigen. Dus die aanvankelijke zinswendingIn Luxemburg durft men er evengoed een allegaartje van maken met benamingen. Duits Frans en Letzburgs door elkaar als het moet.blijf ik verwarrend vinden. "Kennis van CFL3000 en de bijhorende stuurrijtuigen" ware heel wat duidelijker geweest. Maar ok, intussen is het wel duidelijk, dank voor het geduld.Bestuurders van depot Arlon hebben sinds enkele maanden kennis van de CFL-Dosto en verzekeren hier ook treinen mee.
Re: Dienstregeling december 2018
Das niet waar hoor. De uitrusting is anders. Op de 3000 heb je bijvoorbeeld een opleiding ETCS nodig. Zonder bijscholing kan je dus echt niet zomaar van 13 naar 3000 gaan.Klassiekje schreef:De CFL3000 is identiek aan onze type 13 dus ben je na de opleiding van één van deze bevoegd om beide te besturen.jan_olieslagers schreef: ↑22 okt 2018, 19:05Dat is me ook al opgevallen, ja. Best charrnant en kleurrijk, trouwens. Maar een "officiële" naam kan het toch niet zijn, zomin als "varkensneus" of "duikbril" hier bij ons. En ik blijf erbij dat de bestuurders in Arlon in de eerste plaats een loc CFL3000 besturen, en daarvoor moeten opgeleid zijn en goedgekeurd, eerder dan voor de rijtuigen. Dus die aanvankelijke zinswendingIn Luxemburg durft men er evengoed een allegaartje van maken met benamingen. Duits Frans en Letzburgs door elkaar als het moet.blijf ik verwarrend vinden. "Kennis van CFL3000 en de bijhorende stuurrijtuigen" ware heel wat duidelijker geweest. Maar ok, intussen is het wel duidelijk, dank voor het geduld.Bestuurders van depot Arlon hebben sinds enkele maanden kennis van de CFL-Dosto en verzekeren hier ook treinen mee.
Re: Dienstregeling december 2018
Nu met de ombouw naar etcs niet. Maar eens beide locs voorzien zijn is dat probleem weer weg. Is dus maar iets tijdelijk. Tot voor etcs waren ze beide altijd als gelijke. Voor etcs trekken ze doorgaans 1 dag uit.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2018
Ik zat zonet weer eens naar nieuwigheden voor komende dienstregeling te zoeken. Wat mij opviel: de 15xx rijdt dan toch tot Genk en niet meer tot Hasselt. Goed nieuws dus, misschien iemand die dat nog kan bevestigen?
Re: Dienstregeling december 2018
Werkzaamheden zijn uitgesteld tot april.trainlovertje schreef: ↑16 nov 2018, 17:40 Ik zat zonet weer eens naar nieuwigheden voor komende dienstregeling te zoeken. Wat mij opviel: de 15xx rijdt dan toch tot Genk en niet meer tot Hasselt. Goed nieuws dus, misschien iemand die dat nog kan bevestigen?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2018
Alle structurele aanpassingen vanaf 9 december:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/tim ... in-changes
Interessant vind ik vooral de omleiding die de laatste S1-treinen naar Charleroi zullen afleggen (via 's Gravenbrakel en Manage).
Verder ben ik benieuwd naar de reden van de inperking van de S41 tot Luik-Guillemins: welke werken worden er uitgevoerd op L34?
https://www.belgiantrain.be/nl/news/tim ... in-changes
Interessant vind ik vooral de omleiding die de laatste S1-treinen naar Charleroi zullen afleggen (via 's Gravenbrakel en Manage).
Verder ben ik benieuwd naar de reden van de inperking van de S41 tot Luik-Guillemins: welke werken worden er uitgevoerd op L34?
Re: Dienstregeling december 2018
De tunnels tussen Guillemins en Saint-Lambert worden gerenoveerd. Blijkbaar staat ons zelfs een volledige onderbreking te wachten.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13