DR-fan schreef: ↑12 dec 2018, 16:26
Ik een bureaujob? Nu wordt je toch wel echt grof...

Nee, 25 jaar dienst op een grote blokpost én op het terrein. Dat heeft niets te maken met de "grootste hebben" (wat eigenlijk?), alleen met pakken praktijkervaring. O ja, ook nog eens 24 jaar actief vrijwilliger bij een museumvereniging met dus enige kennis van wat er achter de schermen speelt. Sorry hoor wanneer je dat arrogant vindt...
Dat doet mij veel plezier! Ik denk niet dat er nog veel collega's zijn die na zo een staat van dienst nog actief aan de knoppen zitten en nog met alles mee zijn qua reglementering en techniek (vaak wél vanop een bureau of op de tweede rij, dienstdoende in een hogere rang, kritiek geven op de jongere garde).
Ik vind dat alles ook niet arrogant, ik heb alleen de indruk dat je nogal snel met scherp vuurt en ook nogal snel een oordeel vormt, zelfs over beroepsbekwaamheid en dat gaat ver. Misschien omdat je je in je liefhebberij aangevallen voelt? Wat trouwens niet mijn bedoeling is. Zo lopen er bij het spoor namelijk ook wel wat rond. En dan worden de zaken al eens verkeerd geïnterpreteerd, stel ik vast. Misschien ook omdat ik het zelf verkeerd voorstel. Zeker mogelijk.
DR-fan schreef: ↑12 dec 2018, 16:26Asterix schreef: ↑12 dec 2018, 14:06Een kraan is inderdaad geen trein maar dat verschil is eigenlijk niet relevant want ze rijden wel door mekaar.
Dat soort uitspraken maakt me bang, eerlijk gezegd...
Ik blijf erbij dat het in deze louter theoretische discussie finaal niet relevant is dus kruip maar in een hoekje
DR-fan schreef: ↑12 dec 2018, 16:26Wie is er eigenlijk komen aandraven met procedure S432 voor historische ritten?
Ik niet. Zou ook op niets slaan. Waar ergens heb ik daarvoor gepleit?
DR-fan schreef: ↑12 dec 2018, 16:26Als je écht ook maar enig benul hebt waarom ritten met lichte voertuigen in de reglementering heel anders worden georganiseerd dan treinritten, zou je daar niet mee afkomen.
Zoals al geschreven: ik ben daar helemaal niet mee afgekomen. En wederom is de wijze waarop die ritten worden georganiseerd (en waarom), finaal niet ter zake doende. Daarover gaat het in mijn punt niet en ik ga er aan voorbij omdat het enkel maar de aandacht kan afleiden. Het gaat er mij echt alleen om dat finaal het ene rondrijdt en mag rondrijden zonder enige beveiliging tegen seinoverschrijding en het andere niet terwijl ze wel door mekaar rijden. Mij lijkt dat niet meteen consequent. Ik kan het echt niet duidelijker maken dan dat.
DR-fan schreef: ↑12 dec 2018, 16:26Een kraan aan 10 km/h of een trein van 300 t met een paar honderd reizigers aan 80 km/h is bij een eventuele botsing écht niet hetzelfde
Dit vind ik wél relevant want hierover gaat het voor mij. Een trein kan dus niet ontsporen (met alle gevolgen vandien) als er een kraan verkeerdelijk op het spoor rijdt? Of vanaf welke drempel is het dan wel erg genoeg om te pleiten voor een beveiliging? Ik bedoel dit trouwens niet spottend maar ik stel mij dan wel oprecht de vraag.
DR-fan schreef: ↑12 dec 2018, 16:26Hoe graag ik ook museummaterieel in actie zie: als het niet voldoet aan dezelfde normen als ander reizigersmaterieel blijft het staan. Ook al ben ik al lang actief in een vereniging: ik stop er mee op de dag dat de veiligheidsnormen versoepeld worden. Er bestaat immers nog zo iets als juridische aansprakelijkheid.
Het is inderdaad een feit dat de veiligste trein er één is die niet rijdt. Het is ook inderdaad een vraag in hoeverre je de risico's en de meerwaarde van de activiteit tegen mekaar laat opwegen. Dat geldt bij uitstek voor alle vormen van vrijetijdsbesteding.
DR-fan schreef: ↑12 dec 2018, 16:26Asterix schreef: ↑11 dec 2018, 18:18Je sleurt er een luchtvaartongeval bij om een onveilige situatie te relativeren. Gaan we dan ook die 747 erbij sleuten om museummaterieel ontheffing te geven? Dat is ook maar zeer selectief qua relativering.
Mijn fout, ik zal er volgende keer in hoofdletters bijzetten dat het ironie is.
Dat is geen antwoord op mijn opmerking over de selectieve relativering.
DR-fan schreef: ↑12 dec 2018, 16:26Op één punt moet ik je wel gelijk geven: door de combinatie van professioneel/hobby-spoorwegman heb ik in de loop der jaren een allergie gekweekt voor buitenstaanders met grote dromen die denken dat een historische trein laten rijden zoiets is als "treintje spelen" - ook voor dergelijke figuren in de eigen vereniging trouwens. Dat zorgt al eens voor minder diplomatieke antwoorden, vooral als die opmerkingen komen van mensen die de verenigingen gaan vertellen wat ze moeten doen, maar zelf nooit iets bijdragen en liever kritiek geven op fora of de (a)sociale media. Aangezien ik je niet persoonlijk ken, moet je dat laatste zeker niet persoonlijk opnemen - erewoord!.
Ik vind een forum net een interessante plaats om in alle veiligheid zaken te lezen, erover te filosoferen en dingen op te werpen. Onvermijdelijk ga je dan ook al eens uit de bocht, zeg je finaal 'Ik heb toch weer wat bijgeleerd' of 'Eigenlijk hebben ze gelijk, wat ik schreef was een slecht idee'. Ik vind dat dat hier moet kunnen net omdat we op de werkvloer bezig zijn met spoorveiligheid en er daar geen plaats is om te
freeriden en maar wat uit te proberen. Dan vind ik dat het hier moet kunnen. Maar wie ben ik om verenigingen te zeggen wat ze moeten doen. Dat is zeker mijn bedoeling niet.