Enkel station Jette of ook delen van de lijnen 50 en 60?Shrek schreef: ↑15 mar 2019, 17:46De Waaslandhaven, Doornik en omgeving, lijn 28 en Jette zouden dit jaar nog in dienst moeten komen. Daarna volgen Vilvoorde, Charleroi en L50A/C.CursorX schreef:Hoe zit het trouwens met het in dienst nemen van etcs op de diverse lijnen in Vlaanderen? Is er ergens een overzicht van de planning? Want ik heb zo het gevoel dat het traag tot helemaal niet vordert.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
De eerste kilometers van lijn 50 en 60 zullen ook in level 1 komen, de rest van de lijnen (en de stations Denderleeuw en Dendermonde) komen later in level 2.Steve schreef: ↑15 mar 2019, 18:44Enkel station Jette of ook delen van de lijnen 50 en 60?Shrek schreef: ↑15 mar 2019, 17:46De Waaslandhaven, Doornik en omgeving, lijn 28 en Jette zouden dit jaar nog in dienst moeten komen. Daarna volgen Vilvoorde, Charleroi en L50A/C.CursorX schreef:Hoe zit het trouwens met het in dienst nemen van etcs op de diverse lijnen in Vlaanderen? Is er ergens een overzicht van de planning? Want ik heb zo het gevoel dat het traag tot helemaal niet vordert.
En geldt dat dan ook voor het stuk tussen Jette en het kanaal, met de vele aansluitingen (L28 aan weerszijden van Bockstael, L28 richting Schaarbeek, aansluiting naar L161...)? Zou een goede zaak zijn gezien de vele kruisingen daar.
Re: werken: langs de spoorlijn
Vervangen door een ander type waarschijnlijk. SNCF heeft al veel Euroduplexen en de volgende generatie TGVs zou vanaf 2023 moeten instromen.
Heeft het incident, met de Desiro op lijn 4 onder ETCS level1, invloed op de keuze voor level 2 of level 1 of totaal niet .
Onder level 1 is er nu toch een serieuze beperking op aantal treinen per lijn en dus op flexibiliteit.
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?
Onder level 1 is er nu toch een serieuze beperking op aantal treinen per lijn en dus op flexibiliteit.
Of heb ik dat verkeerd begrepen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?
Dus het is wél de bedoeling om overal ETCS N1/2 aan te leggen dan ? Ook op de secundaire lijnen waar nu LS word voorzien in het masterplan ? (ik denk aan L66, L89 etc.)Shrek schreef: ↑05 nov 2018, 20:47Ja, na 2025 zal je de stopmerkborden langzaamaan gaan zien verschijnen.HLE 2302 schreef: ↑05 nov 2018, 13:31Dan is het de bedoeling van met stopmerkborden te gaan werken ? En is die ETCS LS dan al concreet ? Want daar is weinig over geweten.Shrek schreef: ↑05 nov 2018, 10:45 Initieel installeren we inderdaad LS om zo snel mogelijk 100% dekking te hebben.
Maar na 2025 zal bij elke grondige vernieuwing van de seininrichtingsinstallaties er volgens een nieuw schema gewerkt worden. Dan worden alle vernieuwde stations sowieso level 2 en worden er geen seinen meer teruggeplaatst. Dat zal uiteraard niet meteen overal zo zijn, de vervangingen gebeuren in functie van de leeftijd van de installaties. Waar nu pas nieuwe installaties staan zal er dus niet meteen veel veranderen in 2025, maar op andere plaatsen wel.
Over ETCS LS zal je nooit veel weten want het is eigenlijk maar een dom tussenstapje. Grosso modo een vertaling van TBL1+ in de ETCS-taal zodat het interoperabel wordt. De bedoeling is dan ook van zo weinig mogelijk LS aan te leggen en die zo snel mogelijk na 2025 door ETCS2 te vervangen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dat incident had meer te maken met de specifieke implementatie op Lijn 4 en niet met de technologie an sich, dat heeft op al de rest dus geen enkele invloed.
Verder is het verschil in capaciteit tussen level 1 en level 2 ook weer niet zo groot. Maar level 2 is gewoon een stuk goedkoper als de onderliggende seininrichting al digitaal is, dus nu moet er eerst op een heleboel lijnen de seininrichting vernieuwd worden vooraleer er ETCS2 kan komen.
Re: Komt er ooit nog een historische rit op het Infrabelnet?
Ja, er komt overal ETCS2. Er wordt enkel tijdelijk, totdat de seininrichting grondig vernieuwd wordt, LS geïnstalleerd.
Bedoelt u daarmee dat de baken afstanden daar zo sterk verschillen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ik heb nochtans niet de indruk dat het daar bijzonder onveilig is (qua treinverkeer dan).
De uitritten van bundels en van de NZV lijken mij dan eerder prioritair.
Ja, op HSL3/4 zijn die afstanden veel langer dan normaal. Dat wordt nergens anders zo gedaan.
Tegen 2023 komt de hele NZV in ETCS1, dus alles opgelost daartegen

Ik ben benieuwd, dat zal een serieus werk zijn. Is men nog steeds op schema om in 2023 alle lijnen op etcs te krijgen?Shrek schreef: ↑16 mar 2019, 17:05Tegen 2023 komt de hele NZV in ETCS1, dus alles opgelost daartegen![]()
Wat houdt die limited supervision eigenlijk precies in?
Vanwaar eigenlijk dat verschil? Is dat omdat HSL3 en HSL4 de eerste ETCS-lijnen waren, en er nu andere inzichten zijn?
Worden er eigenlijk nog zulke Level 1 / Level 2-hybrides aangelegd, of wil men in het eindbeeld enkel ETCS L2 hebben?
Neen, ten vroegste 2025. Zoals ik hierboven al zei is er nog een titanenwerk aan seinvernieuwingen te doen op een heel pak spoorlijnen vooraleer men op die plaatsen nog maar kan beginnen aan ETCS 2.