een pak ingewikkelder dan een excelletje rondmailen.
Nogmaals, ik maak me sterk dat de betreffende informatie ook wel ergens in een database zal zitten. Dan volstaat het om periodiek (dagelijks? wekelijks?) de betreffende info uit de database te filteren en uit te mailen naar een gegeven verzendlijst. Mooie oefening voor middelbare-schoolleerlingen informatica. Kan helemaal in een sql-script binnen de database.
Maar zelfs als het met een Excelletje moet: wat is er dan wel ingewikkelder aan dan het periodiek uitsturen van dat Excelletje, alweer naar een gegeven adressenlijst?
En kom niet af dat die informatie niet 100% gegarandeerd correct en betrouwbaar is: GEEN ENKELE informatie is gegarandeerd 100% correct en betrouwbaar. Waar mensen werken gebeuren nu eenmaal fouten. Dat mag geen uitvlucht zijn om niks te doen. Vooraleer men op basis van deze informatie een beslissing neemt lijkt het me niet meer dan normaal om bevestiging te vragen, desnoods bij de betreffende bestuurder.
Wanneer je met veiligheidsprocedures werkt moet je 100% zeker zijn
Juist ja dat was ik nog vergeten: het schaamlapje voor al die ingewikkeldheid is de veiligheid. Handig, want daar kan toch niemand tegen zijn?
Ik erger me bont en blauw aan dat "altijd een uitleg om het amateurisme toe te dekken". Zou er EEN verkeersvliegtuig rondvliegen waarvan niet iedere luchtverkeersleider kan checken welk veiligheids/navigatie/communicatie-materiaal er aan boord is? Als ik met mijn uiterst bescheiden vliegtuigje een uitstap ga maken dan dien ik een vluchtplan in, en daarop wordt aangegeven of ik een radio en een transponder bijheb, en met welke faciliteiten (8,33? Mode S? &c). Waarom kan dat voor de trein niet? Ik zie daar enkel brute onwil, netjes toegedekt onder fraaie voorwendsels van veiligheid.
De traditie van veiligheidsdenken bij de spoorwegen zal dan ook nooit verdwijnen.
Daarentegen lijkt een traditie van "efficient en simpel werken, zonder daarom aan veiligheid in te boeten" nog niet voor morgen te gaan zijn, zo te lezen. Met andere woorden: veilig en simpel kunnen zogezegd niet samen gaan, enkel ingewikkeld doen kan veiligheid opleveren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.