derde rail systeem
derde rail systeem
Hey,
Als eindwerk vr men school moet ik goederentreinen ondergronds door een tunnel laten passeren en mag zelf kiezen op welke manier. Liefst niet via diesel motoren dus dacht ik aan een derde rail systeem omdat bovenleidngen ongewenst zijn van wege de hinder buitenaf de tunnel. Ik vind zeer weinig informatie over dit derde rail systeem. kan er iemand mij helpen. Of zijn er nog betere mogelijkheden?...
Alvast bedankt
Als eindwerk vr men school moet ik goederentreinen ondergronds door een tunnel laten passeren en mag zelf kiezen op welke manier. Liefst niet via diesel motoren dus dacht ik aan een derde rail systeem omdat bovenleidngen ongewenst zijn van wege de hinder buitenaf de tunnel. Ik vind zeer weinig informatie over dit derde rail systeem. kan er iemand mij helpen. Of zijn er nog betere mogelijkheden?...
Alvast bedankt
De 3e rail wordt veel gebruikt in de metro en op alle andere lijnen waar het plaatsen van bovenleiding te duur of te ingewikkeld is. Het gevaar bestaat wel, omdat de "stroomrail" over de grond loopt, dat je geelektrocuteerd wordt als je erop stapt. Daarom mag je meestal metro sporen niet gelijkvloers oversteken (bv. met een overpad).
Kijk ook hier eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Third_rail
http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_el ... Third_Rail
Dit is wat algemene informatie. Wat voor informatie zoek je precies?
TSP
Kijk ook hier eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Third_rail
http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_el ... Third_Rail
Dit is wat algemene informatie. Wat voor informatie zoek je precies?
TSP
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Tjah, stel dat de TB van een IC A net na het buitenrijden van Leuven richting Luik zijn pedaal verliest en komt stil te staan net onder het sas 3000 V / 25000 V !sncf-sncb schreef:En wat als je dan ineens stilstaat op dat stuk?groentje schreef:In België en Nederland zijn er ook stukjes waar geen bovenleiding hangt, hoor. Of waar geen spanning op staat. Meestal heeft de trein wel genoeg vaart om die afstand te overbruggen...

62 TBL????

Inderdaad. Zo'n stukjes komen daarom normaal ook niet voor in de buurt van seinen of overwegen, waar de kans bestaat dat je effectief stilstaat. Maar bijvoorbeeld bij ophaalbruggen gebeurt het vaak dat er geen bovenleiding hangt, ik denk aan de RijnGouwelijn, bijvoorbeeld, waar de oversteek van de Gouwe (?) gebeurt via een ophaalbrug zonder bovenleiding.
Natuurlijk, er kan altijd pech in het spel zijn, maar vaak gaat het niet voorkomen.
Natuurlijk, er kan altijd pech in het spel zijn, maar vaak gaat het niet voorkomen.
volgens de reglementering mag dat niet, hé, zelfs niet onder een overgangsbaken met luchtstrook omdat je dan de kabel mee kan sleuren bij aanzettensncf-sncb schreef:En wat als je dan ineens stilstaat op dat stuk?groentje schreef:In België en Nederland zijn er ook stukjes waar geen bovenleiding hangt, hoor. Of waar geen spanning op staat. Meestal heeft de trein wel genoeg vaart om die afstand te overbruggen...
