Dat zijn ondoordachte eenmansacties, volgens protocol zal infrabel pas overgaan tot praktische actie nadat de hulpdiensten de situatie als veilig beoordeeld hebben. Gedurende het gehele incident voeren zij ook het bevel.dentheo schreef: ↑28 jul 2019, 00:09Onzin natuurlijk, bij de laatste brand van een ICE op de HSL was men in Duitsland wat blij dat 1) een militair in de trein de noodrem getrokken had en 2) spontaan tot evacuatie was overgegaan dit voor de brandweer wist dat er iets brandde.
Zouden er nu veel mensen rechtstreeks de brandweer gebeld hebben voor mensen die van hun stokje gingen of valt dat ook best mee ?
Eurostar
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Ja, ik wil graag zo'n wet.Shrek schreef: ↑26 jul 2019, 23:10De vraag is of je zo'n wet wel wilt hebben. Dan verplicht je je vervoerder om een heleboel heel dure maatregelen te nemen die je bijna nooit nodig hebt. Het geld komt uiteraard uit het exploitatiebudget waardoor je in normale omstandigheden minder treinen kan laten rijden.Portbou schreef: ↑26 jul 2019, 20:53 + Thalys nabij Mechelen gisteren donderdagnamiddag...
+ talloze andere incidenten waarbij mensen uren vast zitten in een trein.
Zou er geen wet/beheersovereenkomst/... moeten komen die de infrastructuurbeheerder of de vervoerder verplicht om gestrande reizigers binnen het uur te evacueren ?
(cfr. FAST depannage op drukke snelwegen)
Dan heb ik liever wat meer hinder in uitzonderlijke omstandigheden dan minder treinen op een doodgewone dag.
Ik vind het in een beschaafd land niet gepast dat een transportonderneming klanten urenlang kan vasthouden in treinen zonder koeling in de zomer of zonder verwarming in de winter... omdat het zogenaamd teveel kost om een organisatie op poten te zetten die problemen met stilstaande treinen op een snelle en efficiënte manier kan oplossen.
In het verleden is al meermaals gebleken dat er een duwtje van de wetgever nodig is om monopolistische organisaties te dwingen om zogenaamd onoplosbare mistoestanden aan te pakken. Ik denk hierbij bvb. aan de afschaffing van de roamingkosten binnen de EU die volgens de telecomoperatoren totaal onmogelijk was ("oeioeioei, ze gingen allemaal failliet gaan...")
Op basis van wat je schrijft denk ik dat het best is de verantwoordelijkheid voor het wegslepen exclusief bij de infrastructuurbeheerder te leggen. Die kan naderhand de kosten verhalen op de vervoerder (voor zover deze in fout was). Tevens kunnen vervoerders die aantoonbaar veel problemen veroorzaken gebannen worden van het netwerk.
Als ik op een drukke snelweg een file veroorzaak omdat ik in panne sta wordt gewoon FAST gestuurd. Er wordt geen tijd verloren met na te gaan waarom ik daar sta, of ik eventueel mezelf kan depanneren, of er geen familielid in de buurt is die me kan komen wegslepen, bij wie ik nu precies verzekerd ben... etc...
Hoofdzaak is dat het verkeer snel kan hernemen. De rest komt daarna.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Jamaar dat was hier ook de hoofdzaak. 2 treinen stonden vast, de anderen werden zeer snel omgeleid via L94 waardoor die reizigers wel op hun bestemming geraakten.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
In eerste instantie opmerken dat het omleiden via L94 de reizigers weliswaar ter bestemming brengt maar wel met aanzienlijke vertraging. Dit omleiden is dus geen oplossing die het dringend vrijmaken van de lijn onnodig maakt. Infrabel en de vervoerders zijn veel te snel tevreden met zichzelf !
Maar veel belangrijker nog is het feit dat er in het netwerk heel veel plaatsen zijn waar omleiden een stuk omslachtiger en/of onmogelijk is. De veel te trage procedures om een trein weg te slepen veroorzaken dan enorme en langdurige hinder voor al te veel reizigers.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Treinen vallen niet noodzakelijk defect op makkelijke plaatsen. Zoiets als FAST op het spoor organiseren vergt dus heel wat stand-by locs om iets weg te slepen met bijhorend personeel. Dat wat de politiek zelf al heeft wegbespaard. Gaat het daar dus maar uitleggen. In België zijn er theoretisch maar twee plaatsen met een stand-by loc. Zijnde leven met een hle 18 die instaat voor lijnen 2-3-4 en de TVM locs in Brussel voor lijn 1. Als de politiek nog meer wil besparen zullen misschien deze ook nog verdwijnen want eenvoudige maatregel met snel financiële resultaten.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
In Nederland heeft ProRail de afgelopen jaren een contract gehad met DB Schenker voor het leveren van wegsleeplocomotieven op een aantal strategische plaatsen. Vorig jaar hebben ze een contract gesloten voor de levering van een aantal unimogs om defecte treinen sneller mee af te kunnen voeren.
Wellicht is dat ook iets voor Infrabel?
Wellicht is dat ook iets voor Infrabel?

Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Ik wil zo een unimogske wel een een Eurostar van 1000 ton willen zien duwen of slepen...
.

Re: Eurostar en Kanaaltunnel
2 gekoppelde unimogs dan :p
Alle gekheid op een stokje, we zijn bij I-TMS zeker vragende partij voor meer hulpmaterieel, maar de TVM-diesels waren naar verluidt al 3 dagen defect, en waren hersteld, maar zijn nog eens in panne gevallen... Het geeft wel aan welke prioriteit het heeft wanneer het wel beschikbaar zou moeten zijn...
Ik ben al langere tijd jaloers op de noodtreinen van de Zwitsers, uitgerust met blusmaterieel en geschikt om treinen mee weg te slepen. Ze zouden 's nachts kunnen dienen voor werktreinen, of zo...
Alle gekheid op een stokje, we zijn bij I-TMS zeker vragende partij voor meer hulpmaterieel, maar de TVM-diesels waren naar verluidt al 3 dagen defect, en waren hersteld, maar zijn nog eens in panne gevallen... Het geeft wel aan welke prioriteit het heeft wanneer het wel beschikbaar zou moeten zijn...
Ik ben al langere tijd jaloers op de noodtreinen van de Zwitsers, uitgerust met blusmaterieel en geschikt om treinen mee weg te slepen. Ze zouden 's nachts kunnen dienen voor werktreinen, of zo...
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Eurostar E300
hoi,
iets anders maar nog wel over "Eurostar" of course
De E300 stellen waarvan er 8 gerenoveerd zijn, class 373, zou Eurostar nu nog deze maand met niet gerenoveerde E300 stellen op Brussel-London-Brussel rijden ?
Indien niet kan de oude seatmap voor treinboekingen buiten dienst want de zitplaatsnummering op gerenoveerde "refurbished" E300 trainsets ziet er behoorlijk qua indeling anders uit
Erwin
iets anders maar nog wel over "Eurostar" of course

De E300 stellen waarvan er 8 gerenoveerd zijn, class 373, zou Eurostar nu nog deze maand met niet gerenoveerde E300 stellen op Brussel-London-Brussel rijden ?
Indien niet kan de oude seatmap voor treinboekingen buiten dienst want de zitplaatsnummering op gerenoveerde "refurbished" E300 trainsets ziet er behoorlijk qua indeling anders uit

Erwin
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Ik heb al een hele tijd geen oude E300 gezien. Maar dat zegt niet alles natuurlijk.
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Er zijn er nog 2 TMST ‘s in dienst...
TMST zijn de oude, niet gerenoveerde.
E300 is de benaming voor de gerenoveerde.
En E320 voor de nieuwe vloot uiteraard.
TMST zijn de oude, niet gerenoveerde.
E300 is de benaming voor de gerenoveerde.
En E320 voor de nieuwe vloot uiteraard.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
hallo, de 3215/16 + 3217/18 + 3223/24 ? en tot wanneer zouden die nog in dienst blijven op de Brussel-London-Brussel route dit jaar enig idee ?
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Het zijn er idd nog 3. Foutje van mij...
Set 3217/3218, set 3214/3223 en set 3215/3216. Tot wanneer ze in dienst blijven weet ik niet. Maar zal nog wel eventjes duren. Want we zitten een beetje krap met onze stellen...

Set 3217/3218, set 3214/3223 en set 3215/3216. Tot wanneer ze in dienst blijven weet ik niet. Maar zal nog wel eventjes duren. Want we zitten een beetje krap met onze stellen...
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Eurostar en Kanaaltunnel
ondanks de instroom van E320 en enkele gerenoveerde E300 -en heeft Eurostar een materieelkort ?
van de originele reeks class 373 zijn er maar 8 gerenoveerd en 16 stellen "scrapped" gesloopt
van de originele reeks class 373 zijn er maar 8 gerenoveerd en 16 stellen "scrapped" gesloopt

Re: Eurostar en Kanaaltunnel
Ik heb gehoord dat de E320 nogal wat TLC (tender loving care) vraagt...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide