De heenreis:
Sint-Niklaas - Antw.Berchem IC728 08:00 08:17 stipt 442 (MS96)
Antw.Berchem - Charleroi-Sud IC2030 08:30 10:05 +1 HLE1808 + M6
Charleroi-Sud - Chimai-Gare TEC109a 10:15 11:21 stipt Jonckheere Transit2000 (559142 Liénard)
Het eerste rijtuig van de IC naar Charleroi was afgesloten wegens defecte buitendeuren. Daardoor zat de trein tussen Mechelen en Brussel-Noord afgeladen vol, met staande reizigers over de hele middengang, toch in het tweede rijtuig waarin ik zat. Tussen Brussel-Zuid en Charleroi liep de trein vol met jeugdbewegingsgroepen die op kamp vertrokken naar Viroinval, maar dat leidde niet tot overlast. Of ze allemaal comfortabel meekonden met de MW41 van Charleroi naar Mariembourg is een andere vraag.
Voor de terugreis had ik twee opties, een vroegere via Chimay en een latere via Couvin - die laatste evenwel met een paar risicovolle overstappen. Maar ik was op tijd in Dailly voor de eerste optie:
Dailly-Place - Chimay-Gare TEC60/1 16:33 17:12 +3 Van Hool newA330 (4680 TEC)
Chimay-Gare - Charleroi-Sud TEC109a 17:31 18:40 +4 Jonckheere Transit2000 (559146 Liénard)
Charleroi-Sud - Antw.Berchem IC2018 18:55 20:29 +1 M6 + HLE1857
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC720 20:43 21:00 -3 456 (AM96)
De IC naar Antwerpen vertrok in Charleroi met 6 minuten vertraging ("A cause d'un petit problème technique nous partirons avec quelques minutes de retard" - ik zag de TB vanuit de M6-met-stuurpost terugkeren naar de loc) maar die werd onderweg zo goed als volledig ingelopen. En dat de rittijd tussen Berchem en Sint-Niklaas erg ruim berekend is (17 minuten terwijl dat met MS96 op 13'30" kan) wisten we al.
De alternatieve terugreis zou als volgt geweest zijn:
Dailly-Place - Couvin-Gare TEC60/1 18:04 18:14
Couvin-Gare - Mariembourg Bus11118 18:30 18:40 (vervangbus NMBS)
Mariembourg - Charleroi-Sud S64 3939 19:00 19:50
Charleroi-Sud - Antw.Berchem IC2019 19:55 21:29
Antw.Berchem - Sint-Niklaas IC721 21:43 22:00
Achteraf blijkt dat ik de nipte aansluiting in Charleroi zou hebben gehaald op 01/08.







