Adler schreef: ↑09 sep 2019, 10:23
Enkele voorbeelden waarbij je Seniorenbiljet
NIET ziet:
Heide-Essen Enkele reis
Heide-Kapellen Enkele reis
Heide-Antwerpen Centraal Enkele reis
Dit zijn maar enkele voorbeelden.
Kies je voor diezelfde trajecten Heen en terug, dan krijg je het weer wel te zien, niettegenstaande Standaard daar nog steeds goedkoper is.
Go Pass 1 krijg je ook bij de enkele reizen te zien, ook al is het veel duurder dan standaard.
Er is geen touw aan vast te knopen wanneer je het wel ziet en wanneer niet.
ok. er is een halfslachtige filter.
Adler schreef: ↑09 sep 2019, 10:23
Uw argument van extra werk is er geen. Het inbouwen van zo een test is een paar lijnen extra code.
Uw argument van extra vragen kan men gemakkelijk oplossen door het wel altijd te laten zien maar niet selecteerbaar te maken als het duurder is.
Zoals ik al zei heeft het geen enkele zin om opties te laten zien EN selecteerbaar te maken als men op voorhand weet dat niemand ze ooit zal kiezen (tenzij misschien per ongeluk).
Inbouwen van een paar lijnen code IS extra werk.
En het doortesten of ze in alle mogelijke omstandigheden (foutloos) werken is nog meer extra werk.
uw 1e citaat geeft dit aan. Het lijkt erop dat men de moeite en inspanningen er inderdaad ingestoken heeft, maar halfslachtig.
Dit probleem uitzoeken
* analyseren wat er exact fout gaat. Onder welke omstandigheden, al-dan-niet gekoppeld aan allerlei factoren.
* oplossing ontwerpen, (inclusief de scenario's uitwerken waarin bijvoorbeeld velden zichtbaar worden die niet geselecteerd kunnen worden of niet), doorspreken met de servicedesks die hieromtrent nieuwe vragen kunnen krijgen, etc
* code schrijven, code doortesten/regressietesten
* handleidingen desnoods aanpassen,
* documentatie bijwerken,
* release-processen doorlopoen kost allemaal WEL werk.
een aantal van die zaken moet zowiezo af en toe gebeuren, vandaar dat men
* meestal de niet-prioritaire zaken NIET doet. (lees: het oplossen kost meer dan de klachten of verlies in verkoop die we de komende 2 jaar voorspellen)
* de "iets meer prioritaire" zaken laat samenlopen tot men er voldoende heeft om die dan in bulk uit te rollen
* een "specialleke" trekt voor de urgente, blokkerende problemen.
Vandaag "lijkt" het er op dat men de hoeveelheid klachten nog niet zodanig vindt dat die bijkomende mandagen al zouden renderen.
nogmaals: Ik ben een buitenstaander , maar dit is hoe "niet-softwarebedrijven" omgaan met software.
Adler schreef: ↑09 sep 2019, 10:23
De NMBS heeft verleden jaar een digitaliseringsplan goedgekeurd van 70 miljoen euro.
Dit geld was o.a. bestemd voor de modernisering van de website.
70 mijoen euro is een gigantisch bedrag, voor wie nog in Belgische frank rekent, 2,8 miljard frank.
Voor zo een bedarg mag men wel wat meer kwaliteit eisen vind ik.
dat klopt, maar om te beginnen is die 70 miljoen "ONDER ANDERE" voor de website...
en de website zal niet het grootste bedrag geweest zijn.
laat ons eventjes een gok wagen en denken dat 7 miljoen euro voor de website bedoeld is.
hiervan zal, vermoedelijk, vlotjes de helft opgaan aan "dagelijkse werking". ==> de boel laten draaien op een methode die op zijn minst niet slechter is dan de dag ervoor.
=> huisvesting + onderhoud van servers, dataaansluitingen, etc.
=> personeel om dat onderhoud te doen
=> etc.
schiet er nog 3.5 miljoen over. oftewel 35 000 mandagen. (in die branche wordt heel veel uitbesteed. 1000€/mandag is een reëel bedrag.)
dat is, over een jaar gemeten, 160 medewerkers.
als die 70 miljoen een meerjarenplan was, dan is het minder.
klassiek worden dit soort zaken als 3- of 5-jarenplan opgezet. in dat geval heeft men dus 31 medewerkers aangetrokken voor de website 5 jaar lang te ontwikkelen en te onderhouden. Dan spreken we niet echt meer over "heel veel" he..