Vertragingen na brand op passagierstrein Brussel-Oostende
Vertragingen na brand op passagierstrein Brussel-Oostende
Op de trein van Brussel naar Oostende via Gent is woensdag op het grondgebied van Wetteren rond 15 uur brand uitgebroken. De brand is intussen geblust. Er vielen geen gewonden.
Brand
De trein kwam tot stilstand in Westrem, een deelgemeente van Wetteren, nadat brand was ontstaan in het eerste treinstel. Er was een kortsluiting tussen een bovenleiding en een stroomopnemer, meldt Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur.
"Daardoor heeft het dak van de trein vuur gevat, maar de toestand is onder controle", zegt Guido Ardeel van Infrabel. "De reizigers in het eerste treinstel werden naar het tweede rijtuig gebracht." De passagiers werden na de bluswerken geëvacueerd en konden hun reis voortzetten met een andere trein, die momenteel ter plaatse is.
Volgens luitenant Luc Erauw van de brandweer van Wetteren stopte de trein nadat spoorwegarbeiders een teken gaven met de rode vlag. De treinbestuurder had niet gezien dat er brand was uitgebroken. Door de kortsluiting hadden twee kabels op het dak van de eerste wagon vuur gevat. De bovenleiding is eveneens beschadigd.
Vertragingen
Het spoorverkeer tussen Gent en Denderleeuw is voorlopig in beide richtingen versperd. "De treinen tussen Gent en Denderleeuw moeten omrijden via Aalst. Dat veroorzaakt vertragingen van 10 tot 20 minuten", aldus Ardeel.
Als de betrokken trein niet verder kan rijden, zal het treinverkeer van Brussel richting Gent over één spoor moeten verlopen. Dat betekent dat het verkeer van de kust richting Brussel omgeleid zal worden via Aalst. Infranel verwacht dat de vertragingen beperkt zullen blijven. (belga)
Bron : http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_28 ... n=homeArt1
Brand
De trein kwam tot stilstand in Westrem, een deelgemeente van Wetteren, nadat brand was ontstaan in het eerste treinstel. Er was een kortsluiting tussen een bovenleiding en een stroomopnemer, meldt Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur.
"Daardoor heeft het dak van de trein vuur gevat, maar de toestand is onder controle", zegt Guido Ardeel van Infrabel. "De reizigers in het eerste treinstel werden naar het tweede rijtuig gebracht." De passagiers werden na de bluswerken geëvacueerd en konden hun reis voortzetten met een andere trein, die momenteel ter plaatse is.
Volgens luitenant Luc Erauw van de brandweer van Wetteren stopte de trein nadat spoorwegarbeiders een teken gaven met de rode vlag. De treinbestuurder had niet gezien dat er brand was uitgebroken. Door de kortsluiting hadden twee kabels op het dak van de eerste wagon vuur gevat. De bovenleiding is eveneens beschadigd.
Vertragingen
Het spoorverkeer tussen Gent en Denderleeuw is voorlopig in beide richtingen versperd. "De treinen tussen Gent en Denderleeuw moeten omrijden via Aalst. Dat veroorzaakt vertragingen van 10 tot 20 minuten", aldus Ardeel.
Als de betrokken trein niet verder kan rijden, zal het treinverkeer van Brussel richting Gent over één spoor moeten verlopen. Dat betekent dat het verkeer van de kust richting Brussel omgeleid zal worden via Aalst. Infranel verwacht dat de vertragingen beperkt zullen blijven. (belga)
Bron : http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_28 ... n=homeArt1
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam


Dag,
Vanmiddag is er brand uitgebroken in ms568 (IC 1535 naar Knokke-Blankenberge), vermoedelijk na een kortsluiting in de hoogspanningskast (of zo, ik ben geen technicus). Ik zat in het achterste stel (560, het middelste stel was de 533) en ik kon een stevige rookontwikkeling zien, en meteen de noodstop voelen. Veiligheidshalve werd de brandweer opgetrommeld.
De reizigers konden na een tijdje hun reis voortzetten met een speciale trein, bestaande uit 2 mw41, die zelfs tot Brugge zouden doorrijden. Uiteindelijk was de vertraging in Gent 104'.
Alles bleef rustig, en het treinpersoneel zorgde voor vlugge en duidelijke informatie.
Vanmiddag is er brand uitgebroken in ms568 (IC 1535 naar Knokke-Blankenberge), vermoedelijk na een kortsluiting in de hoogspanningskast (of zo, ik ben geen technicus). Ik zat in het achterste stel (560, het middelste stel was de 533) en ik kon een stevige rookontwikkeling zien, en meteen de noodstop voelen. Veiligheidshalve werd de brandweer opgetrommeld.
De reizigers konden na een tijdje hun reis voortzetten met een speciale trein, bestaande uit 2 mw41, die zelfs tot Brugge zouden doorrijden. Uiteindelijk was de vertraging in Gent 104'.
Alles bleef rustig, en het treinpersoneel zorgde voor vlugge en duidelijke informatie.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Een zeer goede begeleiding van de NMBS,velen klagen er over bij dergelijke probs,nu mag het ook eens gezegd worden,dat ze dan vandaag goed hun best gedaan hebben naar de passagiers toe met vlugge en duidelijk communicatieoverweg13 schreef:Dag,
Vanmiddag is er brand uitgebroken in ms568 (IC 1535 naar Knokke-Blankenberge), vermoedelijk na een kortsluiting in de hoogspanningskast (of zo, ik ben geen technicus). Ik zat in het achterste stel (560, het middelste stel was de 533) en ik kon een stevige rookontwikkeling zien, en meteen de noodstop voelen. Veiligheidshalve werd de brandweer opgetrommeld.
De reizigers konden na een tijdje hun reis voortzetten met een speciale trein, bestaande uit 2 mw41, die zelfs tot Brugge zouden doorrijden. Uiteindelijk was de vertraging in Gent 104'.
Alles bleef rustig, en het treinpersoneel zorgde voor vlugge en duidelijke informatie.
Wat was dan wel het probleem te Denderleeuw? Toch zeker de panto niet!! Dat kan ik u wel bevestigen.TBbart schreef:tis al langer bekend dat er iets scheelt met die panto's van MS96 hé, na denderleeuw daar bleek dat ook het geval, mss is enorme vonk getrokken geweest de isolatoren zullen het begeven hebben en het dak zal in de fik gevlogen zijn,
veronderstel ik hé,
met die kabels enzo, naar het schijnt zouden er panto's van MS96's afgekeurt geweest zijn rond die tijd ... omdat ze beschadigingen maakten aan de bovenleiding, mss dat het nu ook zoiets was dat de panto moeilijk deed met de draad en een vonk ontstaan is? Maar blijkbaar weten ze het niet goed want iemand zegt daarjuist dat het de hoogspanningskast zou zijn?
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
- Locatie: Brugge
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Is inderdaad stroomafnemer, overigens, de taal Belgisch? in Nederland uitgevonden? stuur mij eens een woordenboek daarvan.TSP schreef:Die panto heet toch stroomAFnemer?stroomopnemerOf zit er roest op mijn Belgisch?
Trouwens altijd leuk dat fouten worden aangegeven door iemand die minstens één taalfout per zin maakt.


