kika schreef: ↑16 okt 2019, 17:26
Waarom is hij niet uit pakweg Bockstael vertrokken, want dat is om de hoek, kan hij naartoe fietsen…
Er zijn zelfs nog 2 stations dichter bij.
Tussen de haltes Bockstael (Laken) en Brussel-Noord staat tegen de omheining van het kasteel van Laken nog steeds een koninklijk station, bekend als de ‘Gare royale’.
Dat had koning Leopold II zo gewild. Hij liet het bouwen in 1877.
Toen de NMBS haar 75ste verjaardag vierde in 2001 was het de laatste keer dat een vorstenpaar - toen Albert II en koningin Paola - er de trein namen.
Sindsdien heeft de natuur zich meester gemaakt van het sierlijke monument, hebben tags de gevel beklad en schaamt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zich geenszins over het feit dat het pand beschermd is sinds 1996.

- gareroyal.jpg (107.61 KiB) 9862 keer bekeken
Verder is er nog een nooit afgewerkt ondergronds station met perron, onder het kasteel, zoals een documentaire van het VTM-programma Royalty in 2011 toonde.
Die halte had koning Leopold II laten aanleggen, na de renovatiewerken na de brand van 1890 aan het kasteel.
Met een sikkelvormig spoor langs de Van Praetlaan en zo het domein in, tot tien meter onder de grond, zouden staatsleiders en vorsten per spoor direct tot aan een marmeren trap in het kasteel geraken.
Om er internationale conferenties bij te wonen, van een land dat om zijn grote diplomatieke skills (en later een aantal Nobelprijzen voor de Vrede) wel het middelpunt van Europa avant-la-lettre had kunnen zijn.
Zijn opvolger Albert I stopte dit dure project, en zo is dit koninklijk kelderstation nooit afgeraakt.
https://vtm.be/artikel/ontdek-het-trein ... ijk-paleis