Inderdaad je hebt gelijk.FLV-FGSP schreef: ↑10 okt 2019, 21:37 De Innbruck/Wenen - Düsseldorf rijdt momenteel gekoppeld met de Innsbruck/Wenen - Hamburg, de uitwisseling vindt in Nürnberg plaats.
Vanaf december 2020 blijft dat zo, maar het eindpunt wordt dan Amsterdam in plaats van Düsseldorf. Verder krijgt de trein uit Wenen dan nog enkele rijtuigen naar Brussel.
Eigenlijk zijn er best nog wel wat mogelijkheden om extra bestemmingen aan te bieden.
In Frankfurt kruist bijvoorbeeld de trein Zurich-Hamburg/Berlijn met de Düsseldorf-Wenen/Innsbruck.
Het zou dus eigenlijk mogelijk zijn om rijtuigen aan te bieden die van de lage landen naar zurich/berlijn/hamburg gaan.
Waarschijnlijk moet je een keuze maken tussen Berlijn en Hamburg of heb je wat extra rangeerwerk, de tijd is ook waarschijnlijk vrij krap.
Als je vanuit Brussel, of later Amsterdam bijvoorbeeld met een doorgaand rijtuig naar Hamburg zou kunnen zou dat de reis naar Stockholm veel aangenamer maken, met uitbreiding volledig Scandinavië natuurlijk. Berlijn is zeer goed bereikbaar met dagtreinen, daar is de nachttrein minder noodzakelijk voor Brussel of Amsterdam. Door het wegvallen van de Iris en de Vauban is de reis naar Zwitserland wel omslachtiger geworden, het nadeel van de Berlijn/Hamburg-Zurich is dat hij vrij laat in Zurich is (9u42). Maar ik zou het toch als een voordeel zien in vergelijking met de rondrit langs Parijs, de rer trein en de ic naar Zurich. Maar hierover kan gediscuteerd worden.
Ik besluit dat vertrekkend vanuit Brussel/Amsterdam doorgaande rijtuigen met bestemming Hamburg een meerwaarde zouden bieden voornamelijk voor de bestemming Hamburg en Stockholm en met uitbreiding ook andere steden van Scandinavië en Denemarken.