http://www.hbvl.be/nieuws/Binnenland/de ... 7EE1F80206'Reizigers geven NMBS voldoende'
De Belgische treinreiziger is tamelijk tevreden over de dienstverlening van de NMBS, maar het kan beter.
Vooral over de stiptheid, het aanbod en het comfort zijn ze niet tevreden.
Dat blijkt uit een enquête van Test-Aankoop waarbij 6.000 treinreizigers hun ervaringen noteerden tijdens de week voordien. De ondervraagden gaven de NMBS een score van 6,8 op 10.
Probleemlijnen
De probleemlijnen zijn Luik-Namen, Namen-Brussel, Bergen-Charleroi, Brussel-Charleroi en Antwerpen-Roosendaal. Een derde van de passagiers wordt regelmatig - vooral tijdens de spitsuren - geconfrontreerd met plaatsgebrek en 5% kan zelden of nooit zitten.
Ook de prijs ligt te hoog, zegt Test-Aankoop. De consumentenvereniging vraagt voorts dat er een minimumservice komt tijdens stakingen.
'Reizigers geven NMBS voldoende'
'Reizigers geven NMBS voldoende'
"Tevredenheid treinreizigers laatste jaren verbeterd"
"De tevredenheidsenquête die de NMBS driemaandelijks laat uitvoeren is volledig betrouwbaar en toont aan dat de algemene tevredenheid van de reizigers over de service de laatste jaren is verbeterd."
Zo reageert de NMBS vrijdag op de resultaten van de rondvraag die consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft uitgevoerd.
Sinds 2000 voert het onafhankelijke bureau IPSOS in opdracht van de NMBS vier kwaliteitsenquêtes per jaar uit.
Daarbij worden jaarlijks zo'n 11.000 reizigers bevraagd.
Dat zijn er bijna dubbel zoveel als bij de rondvraag van Test-Aankoop (6.000).
Volgens de NMBS vormen de eigen driemaandelijkse enquêtes een "objectief en correct" instrument" om de klantentevredenheid te meten.
"Wij merken ook niet zoveel verschil met onze cijfers. Test-Aankoop meet een algemene tevredenheid van 6,8. Bij onze laatste meting (tweede kwartaal van 2006, nvdr) was dat 7,3 ," legt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts uit.
Volgens de NMBS gaat het de laatste jaren bovendien steeds beter met het bedrijf.
"Dat blijkt niet alleen uit het stijgend aantal reizigers, maar ook uit de evolutie van de waardering die de klant geeft aan de NMBS-service," luidt het. Zo is de algemene tevredenheid van de klant gestegen van 6,8 in 2004 tot 7,4 in 2005.
De spoorwegmaatschappij geeft wel toe dat de algemene tevredenheid bij de laatste metingen stagneert tussen 7,3 en 7,5.
De NMBS geeft ook toe dat er daarom "extra inspanningen nodig zijn," maar benadrukt dat de conclusie niet negatief is. "Het niveau van de dienstverlening is er de voorbije jaren steevast op verbeterd," luidt het.
http://www.hbvl.be/nieuws/Binnenland/de ... 0057C26ACA
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland