Treinramp in Buizingen (Halle)
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
"Foto zaait twijfel over schuld van bestuurder. Verrassing op proces over treinramp Buizingen: het licht staat plots toch op groen"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190219_04187207
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190219_04187207
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Daar gaan we weer
Die foto zorgde jaren geleden al voor ophef. Dat sein staat groen omdat er op dat moment een wedersamenstelling door het parket werd uitgevoerd. Hiervoor werd in de relaiszaal één en ander overbrugd - onder toezicht van het parket dus!

Die foto zorgde jaren geleden al voor ophef. Dat sein staat groen omdat er op dat moment een wedersamenstelling door het parket werd uitgevoerd. Hiervoor werd in de relaiszaal één en ander overbrugd - onder toezicht van het parket dus!
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Het gaat erom dat het kan. Het sein kan groen staan, ook al zou het dat niet mogen zijn.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Als je in de relaiszaal kabels verandert kan alles, op elk sein... dat is doodnormaal en eigen aan elk soort technologie.Ducktape schreef:Het gaat erom dat het kan. Het sein kan groen staan, ook al zou het dat niet mogen zijn.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Dus door een of andere freak storing kan het ook groen staan ipv rood. Het kan niet, maar het kan wel. Precies zoals die bijna aanrijding in Comblain-La-Tour vorig jaar. Sein staat open maar toch staat er plots een goederentrein voor de reizigerstrein zijn neus...
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Dat was een heel ander soort storing, maar beiden fenomenen waren wel te wijten aan menselijk ingrijpen. Vanzelf kan je dat effect niet bekomen.Ducktape schreef:Dus door een of andere freak storing kan het ook groen staan ipv rood. Het kan niet, maar het kan wel. Precies zoals die bijna aanrijding in Comblain-La-Tour vorig jaar. Sein staat open maar toch staat er plots een goederentrein voor de reizigerstrein zijn neus...
Treinramp in Buizingen (Halle)
Inderdaad.
Zoals steeds zijn er figuren die zulke zeer uitzonderlijke situaties aangrijpen om de vermeende onveiligheid op te werpen.
Of nog erger is het soort volk dat de bijna nooit voorkomende situaties oprakelt om eigen onkunde en/of onwil te verhullen.
Ik kan een trein naar een open overweg sturen maar dan weet ik heel zeker dat ik bewust zondig tegen bepaalde procedures.
Het kan, maar er zit meer dan gewone gang van zaken achter.
Zoals steeds zijn er figuren die zulke zeer uitzonderlijke situaties aangrijpen om de vermeende onveiligheid op te werpen.
Of nog erger is het soort volk dat de bijna nooit voorkomende situaties oprakelt om eigen onkunde en/of onwil te verhullen.
Ik kan een trein naar een open overweg sturen maar dan weet ik heel zeker dat ik bewust zondig tegen bepaalde procedures.
Het kan, maar er zit meer dan gewone gang van zaken achter.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
[voegt niets toe]
Laatst gewijzigd door kika op 23 feb 2019, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Rechtspraak is ook dat twijfel steeds in het voordeel van de beklaagde of beschuldigde spreekt.
Het zou interessant zijn om te weten wat men concreet van bewijsvoering heeft.
Het zou interessant zijn om te weten wat men concreet van bewijsvoering heeft.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Ik zou als bestuurder niets liever hebben dan dat hij gewoon door het rood gereden was als ik daardoor zeker zou weten dat dat sein perfect werkte, maar als er ook maar enige twijfel is kan je iemand toch niet veroordelen? Het is nu al 9 jaar geleden en er is nog steeds onzekerheid.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Na 9 jaar worden de pleidooien gehouden voor de rechtbank.
Hoge boetes geëist voor de NMBS: 700.000 euro en voor Infrabel: 650.000 euro.
Voor de treinbestuurder: 3 jaar cel met volledig uitstel.
Hoge boetes geëist voor de NMBS: 700.000 euro en voor Infrabel: 650.000 euro.
Voor de treinbestuurder: 3 jaar cel met volledig uitstel.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
NMBS vraagt vrijspraak voor bestuurder treinramp Buizingen: “Niet bewezen dat het sein niet op groen stond”.
Meester Gerard Kuypers, advocaat NMBS: “De experts hebben niet onomstotelijk kunnen bewijzen dat het sein niet op groen stond, zoals de bestuurder beweert. Daags na de ramp werd trouwens dergelijk falen vastgesteld. De twijfel moet in het voordeel van de bestuurder geïnterpreteerd worden.”
"Voor de NMBS is er slechts één besluit mogelijk : bestuurder V.B. heeft geen fout begaan. Het sein, dat in het verleden al gefaald had, stond op groen."
Meester Gerard Kuypers, advocaat NMBS: “De experts hebben niet onomstotelijk kunnen bewijzen dat het sein niet op groen stond, zoals de bestuurder beweert. Daags na de ramp werd trouwens dergelijk falen vastgesteld. De twijfel moet in het voordeel van de bestuurder geïnterpreteerd worden.”
"Voor de NMBS is er slechts één besluit mogelijk : bestuurder V.B. heeft geen fout begaan. Het sein, dat in het verleden al gefaald had, stond op groen."
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Waarin het sein faalde is belangrijk.
Stel nu dat het nooit openkwam dan lijkt het straf dat het opeens op een andere manier stoort en dan niet meer gesloten is wanneer dat noodzakelijk is.
Ik zou niet graag de rechter zijn in zo'n soort zaken.
Stel nu dat het nooit openkwam dan lijkt het straf dat het opeens op een andere manier stoort en dan niet meer gesloten is wanneer dat noodzakelijk is.
Ik zou niet graag de rechter zijn in zo'n soort zaken.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
De politierechtbank in Brussel heeft de NMBS, Infrabel én de treinbestuurder schuldig verklaard voor de treinramp in Buizingen.
Die kostte meer dan 9 jaar geleden het leven aan 19 mensen, 310 anderen raakten gewond.
De treinbestuurder werd schuldig bevonden, maar wordt aanzien als de "laatste schakel in ketting" en krijgt geen straf.
https://vrtnws.be/p.jepejQeEQ
https://vrtnws.be/p.WWZE43xwp
Volgens de rechtbank hebben de NMBS en Infrabel niet de nodige lessen getrokken uit de treinramp van Pécrot, een aantal jaren eerder, en zijn hun fouten veel groter dan die van de treinbestuurder.
De NMBS kreeg een effectieve geldboete van 550.000 euro opgelegd.
Infrabel werd veroordeeld tot een boete van 550.000 euro waarvan de helft met uitstel.
Die kostte meer dan 9 jaar geleden het leven aan 19 mensen, 310 anderen raakten gewond.
De treinbestuurder werd schuldig bevonden, maar wordt aanzien als de "laatste schakel in ketting" en krijgt geen straf.
https://vrtnws.be/p.jepejQeEQ
https://vrtnws.be/p.WWZE43xwp
Volgens de rechtbank hebben de NMBS en Infrabel niet de nodige lessen getrokken uit de treinramp van Pécrot, een aantal jaren eerder, en zijn hun fouten veel groter dan die van de treinbestuurder.
De NMBS kreeg een effectieve geldboete van 550.000 euro opgelegd.
Infrabel werd veroordeeld tot een boete van 550.000 euro waarvan de helft met uitstel.
Infrabel gaat in beroep
VRTNWS:
Infrabel gaat in beroep tegen veroordeling voor treinramp Buizingen
Er komt een tweede proces over de treinramp in Buizingen, die aan 19 mensen het leven heeft gekost.
Infrabel gaat in beroep tegen zijn veroordeling. Daardoor dreigt de zaak te verjaren.
Dat Infrabel in beroep gaat, heeft niks te maken met de grootte van de boete, wel met de inhoud van het vonnis, zegt woordvoerder Frédéric Petit: "Als we dit vonnis aanvaarden, dan wordt ons werk onmogelijk. We moeten dan heel onze werking hertekenen, en het treinverkeer helemaal anders organiseren. Concreet zou dat bijvoorbeeld betekenen dat we nog maar 400 treinen per dag door de noord-zuidverbinding in Brussel zouden mogen laten rijden, in plaats van 1.200 treinen nu. En dat zou al vanaf 2 januari moeten gebeuren."
De NMBS laat weten dat ze niet in beroep gaat, en zich dus bij haar veroordeling neerlegt.
De treinbestuurder heeft nog niet beslist of hij in beroep gaat.
Infrabel gaat in beroep tegen veroordeling voor treinramp Buizingen
Er komt een tweede proces over de treinramp in Buizingen, die aan 19 mensen het leven heeft gekost.
Infrabel gaat in beroep tegen zijn veroordeling. Daardoor dreigt de zaak te verjaren.
Dat Infrabel in beroep gaat, heeft niks te maken met de grootte van de boete, wel met de inhoud van het vonnis, zegt woordvoerder Frédéric Petit: "Als we dit vonnis aanvaarden, dan wordt ons werk onmogelijk. We moeten dan heel onze werking hertekenen, en het treinverkeer helemaal anders organiseren. Concreet zou dat bijvoorbeeld betekenen dat we nog maar 400 treinen per dag door de noord-zuidverbinding in Brussel zouden mogen laten rijden, in plaats van 1.200 treinen nu. En dat zou al vanaf 2 januari moeten gebeuren."
De NMBS laat weten dat ze niet in beroep gaat, en zich dus bij haar veroordeling neerlegt.
De treinbestuurder heeft nog niet beslist of hij in beroep gaat.