ETCS in België
Re: ETCS in België.
Die doelafstand maakt toch geen enkel verschil? De snelheid zal in België wel eerder de reëel toegelaten snelheid zijn.JHS2013 schreef: ↑22 dec 2019, 18:14 Inderdaad, maar de Duitsers gebruiken in LS een algemene doelafstand van 32km en snelheid van 160 bij niet-beperkende seinbeelden en een aangepaste bij beperkende seinbeelden. In ETCS verandert er constant wat dus weet niet of dit nog actueel is. Vandaar mijn vraag
Neen, er komt in LS geen visualisatie van ETCS-data.JHS2013 schreef:Nee, maar LS gaat dus wel met de visualisatie/interface van ETCS werken?
Dan snap ik het nut geloof van LS niet. Hoe krijgt de TB dan informatie/memorisatie/remcurve/etc aangeduid?
ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.
Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer nietSteven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.

Shrek, met het woordje programmeerwerk maakte ik misschien een verkeerde keuze. Ik bedoelde het ruimer dan dat ik het schreef. Het is natuurlijk altijd meer dan de software. Hardware zal op zich wel het duurste component zijn.
Dus ETCS LS kan je installeren op All-Relais baanvakken?Shrek schreef: ↑23 dec 2019, 01:37Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer nietSteven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.Het grootste voordeel van LS is dat je er geen digitale inklinkingstechnologie voor nodig hebt. Zo kan het op bijvoorbeeld L86 meteen geïnstalleerd worden, op L59 daarentegen moeten we eerst alles digitaliseren opdat er level2 op kan komen.
Laatst gewijzigd door b-loc op 26 dec 2019, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
All relais? Met de volledige omschakeling van Brussel zuid naar ebp is 1 van de laatste grote zones met all relais buiten dienst gegaan dacht ik en met de jaren die komen zie ik alle relais alleen maar verder verdwijnen. De keuze voor etcs LS heeft eerder te maken met drukte op een bepaalde lijn, meestal dus lijnen met weinig verkeer.
Volgens mij is de ruime omgeving van Aarschot nog steeds all-relais en is dat de laatste grote zone.
-
Er is een groot verschil tussen "beheerd door ebp" en een inklinkingsinstallatie in all-relais. Er zijn nog grote stukken spoor die all-relais zijn lokaal!
In Zwitserland hebben ze ETCS L1 LS uitgerold door een 'vertaalmodule' (LEU) te installeren aan de voet van een sein, die module vertaalt het getoonde lichtseinbeeld naar een ETCS-telegram. Die module wordt vooraf geprogrammeerd, zodat de installatie ter plaatse niet veel gecompliceerder is dan het plaatsen van een Eurobalise en het aansluiten van een paar kabels.
De informatie in het ETCS-telegram is echter beperkt tot het seinbeeld van dat moment. Dingen zoals doelafstanden en lijnprofielen zitten er niet in.
Inderdaad, dat is de hoofdreden dat we ETCS LS installeren.b-loc schreef:Dus ETCS LS kan je installeren op All-Relais banvakken?Shrek schreef: ↑23 dec 2019, 01:37Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer nietSteven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.Het grootste voordeel van LS is dat je er geen digitale inklinkingstechnologie voor nodig hebt. Zo kan het op bijvoorbeeld L86 meteen geïnstalleerd worden, op L59 daarentegen moeten we eerst alles digitaliseren opdat er level2 op kan komen.
Er zijn ook heel wat plaatsen waar de EBP een relais-systeem aanstuurt en de hele keten dus nog niet digitaal is. Op deze plaatsen bouwen we voorlopig ETCS LS in afwachting van een complete renovatie van de seininrichting.Steven schreef:All relais? Met de volledige omschakeling van Brussel zuid naar ebp is 1 van de laatste grote zones met all relais buiten dienst gegaan dacht ik en met de jaren die komen zie ik alle relais alleen maar verder verdwijnen. De keuze voor etcs LS heeft eerder te maken met drukte op een bepaalde lijn, meestal dus lijnen met weinig verkeer.
Op deze plaatsen zullen de relais 2025 dus wel halen.